X
تبلیغات
رایتل

پایان نامه مدیریت:سنجش کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط

پنج‌شنبه 4 شهریور 1395 ساعت 14:11

طبقه­بندی سیستم­های اطلاعاتی

تا کنون دیدگاه­های مختلفی در رابطه با دسته­بندی­های سیستم­های اطلاعاتی توسط پژوهشگران بیان شده است. در یک دسته بندی سن[۱] (۱۹۹۰)، سیستم­های اطلاعاتی را به سه دسته سیستم­های سطح عملیاتی، سیستم­های سطح مدیریتی و سیستم های سطح راهبردی تقسیم بندی کرده است. او بیان داشته است که سیستم­های سطح عملیاتی، با نگهداری اسناد فعالیت­های پایه ای و تراکنش­های سازمانی مانند فروش، دریافت­ها، اندوخته­های نقدی، فهرست حقوق، تصمیم­های اعتباری و گردش مواد در یک کارخانه، در ارتباط می­باشد. هدف اصلی سیستم­های این سطح، پاسخ دادن به پرسش­های روزمره و ردیابی جریان تراکنش­ها در داخل سازمان است. نمونه­هایی از سیستم­های سطح عملیاتی عبارتند از: سیستمی برای ثبت پرداختی­های بانک از دستگاه­­های خود پرداز یا سیستمی جهت ردیابی ساعت­های کاری کارکنان. سیستم­های سطح مدیریتی درخدمت نظارت، کنترل، تصمیم گیری، و فعالیت­های اداری مدیران میانی هستند. پرسش اصلی که چنین سیستم هایی به آن می­پردازند، این است: آیا همه چیز به خوبی کار می­کند؟ سیستم های سطح مد یریتی به جای اطلاعات فوری درباره عملیات، گزارش­های دوره ای فراهم می­کنند. در دسته بندی دیگری که توسط خود سن مطرح شده است، سیستم­های اطلاعاتی به طور کلی به شش دسته تقسیم­بندی شده است:

  1. سیستم اطلاعات مدیریت[۲] (MIS)
  2. سیستم اطلاعات پردازش عملیات[۳] (TPS)
  3. سیستم­های اطلاعات تصمیم یار[۴] (DSS)
  4. سیستم­های اطلاعاتی پشتیبان مدیریت عالی[۵] (EIS)
  5. سیستم­های اطلاعاتی پشتیبانی گروه کار[۶] (WGSS)
  6. سیستم­های اطلاعاتی خبره[۷] (ES) (قاضی­زاده­فرد، ۱۳۸۷، ص ۲۴۹).

یا در یک دسته­بندی دیگر، صرافی زاده (۱۳۸۳)، سیستم­های اطلاعاتی را بر اساس نوع حمایت­هایی که ارائه می­دهند به شرح زیر بیان کرده است البته باید یادآوری گردد که این تقسیم­بندی­ها تقریباً شبیه به تقسیم بندی­هایی است که در بالا ذکر گردیده است.

  1. سیستم­های پردازش تعامل: از پردازش سطوح عملیاتی که ماهیتی تکراری و حجم عظیمی از داده را در بر می گیرد، حمایت می­کنند.
  2. سیستم­های گزارشات مدیریت: از فعالیت­های بخشی و نیز مدیران سطوح امنیت ازطریق ارائه اطلاعات و گزارشات تلفیقی حمایت می­کند.
  3. سیستم کارکنان دانش: این سیستم­ها جهت حمایت از کارکنان دانش و حرفه­ای طراحی می­شوند.
  4. سیستم­های پشتیبانی تصمیم گیری: فرایند تصمیمات مدیران را از طریق تحلیل مسائل پشتیبانی می­کنند.
  5. سیستم­های اتوماسیون اداری: از طریق بکار گیری تکنولوژی اطلاعات امور دفتر را پشتیبانی می­کند.
  6. سیستم­های پشتیبانی مدیران ارشد (اجرایی): به منظور پشتیبانی کامل از فرایند تصمیمات به صورت هوشمند طراحی می­شود.
  7. سیستم­های خبره: به منظور پشتیبانی کامل از فرایند تصمیمات به صورت هوشمند طراحی می­شود.
  8. سیستم­های پشتیبانی تصمیمات گروهی: این سیستم­ها به منظور پشتیبانی از افرادی که در تصمیم گیری­های گروهی مشارکت دارند، طراحی می­شوند (صرافی­زاده، ۱۳۸۳).

۱ – Senn

۲ – Management Information System

[۳] – Transaction Processing System

[۴] – Decision Suport System

۳ – Executive Information System

[۶] – Work Group Suport System

[۷] – Expert System

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

۱-۴-۱٫ هدف­کلی

  • شناسایی نقش سیستم­های اطلاعاتی بر قابلیت­های سازمانی در صنایع کوچک و متوسط.

۱-۴-۲٫ اهداف­جزئی

۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیت­های سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.

۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزم­های قابلیت­های سازمانی در شرکت­های مورد بررسی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : نقش سیستم های اطلاعاتی در قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط مورد مطالعه شهر صنعتی کاوه  با فرمت ورد

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.