بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بیان مزایای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی-پایان نامه ارشد

  1. طرح ریزی سازمان

سازمان­ها در حال حاضر به اثرات شدیدی که سیستم­های پیشرفته اطلاعاتی بر ساختار سازمانی دارند، پی برده اند. نتیجه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، به شرح زیر است:

الف) کاهش ارتقاع هرم سازمان: کاربرد سیستم­های پیشرفته اطلاعاتی باعث شده است که بسیاری از سازمان­ها از سطوح متعدد مدیریت بکاهند. یک سازمان که در لندن از این سیستم­های پیشرفته استفاده کرد، به جای اینکه سلسله مراتب اداری را دقیق رعایت کند، سعی کرد به کارکنان و اعضای سازمان اختیارات بیش­تری بدهد و سطوح مدیریت را از سیزده به چهار کاهش داد. نمونه دیگر شرکت بیمه « آتنا » است که با استفاده از سیستم­های اطلاعات، تیم­هایی جایگزین سیستم سرپرستی قدیمی کرد که به سلسله اختیارات منسوخ کار می­کردند.

ب) تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر: با توجه به دیدگاه مدیریت سازمان، کاربرد سیستم­های پیشرفته اطلاعاتی می­تواند موجب تمرکز یا عدم تمرکز مدیریت در سازمان شود. مدیرانی که می­خواهند سیستم تصمیم­گیری خود را متمرکز نمایند، می­توانند از این سیستم­هایی استفاده کنند تا اطلاعات بیشتری جمع آوری کرده و تصمیمات بیش­تری بگیرند که اغلب مسئولیت بیش­تری در پی خواهد داشت. از سوی دیگر، مدیرانی که بخواهند سیستم مدیریتی خود را غیر متمرکز کنند، می­توانند با بهره­گیری این تکنولوژی، اطلاعات بیش­تری را به کارکنان و اعضای سازمان بدهند و بر میزان مشارکت آنان در تصمیم­گیری­ها و استقلال و خود مختاری آنان بیافزایند. فلسفه مدیریت و فرهنگ سازمان در صحنه کاربرد این تکنولوژی (در جهت متمرکز بودن یا غیر متمرکز ساختن مدیریت) نقش اصلی را ایفا می­کند.

ج) بهبود هماهنگی: شاید یکی از بزرگ­ترین ره آورد­های سیستم­های پیشرفته اطلاعاتی این باشد که مدیران بتوانند با یکدیگر ارتباط بیشتری بر قرار نمایند، حتی زمانی که دفاتر یا فروشگاه­ها  در نقاط مختلف دنیا پراکنده اند. سه روش حاصل از کاربرد این تکنولوژی ( یعنی سیستم پیام دهنده الکترونیکی، سیستم اطلاعات مدیران اجرایی و تشکیل میز گرد از راه دور ) مدیران را قادر ساخته است تا با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند و از فعالیت­ها و نتایج کار یکدیگر آگاه شوند. سیستم کامپیوتری کانال­های ارتباطی جدیدی به وجود می­آورد که این مدیران می­توانند از آن استفاده کنند.. این تکنولوژی در راه از میان برداشتن سد­ها به مدیران کمک می­کند و نوعی احساس گروهی خلق می­نماید، که در نتیجه یک هویت سازمانی به وجود می­آید (یعنی همان چیزی که پیش از آن وجود نداشت).

د) شرح دقیق­تری از وظایف: با کاهش وظایف اداری، کاربرد این تکنولوژی موجب می­شود که سیاست­ها به صورتی دقیق­تر و شرح وظایف به گونه­ای مفصل­تر بیان شوند. شرکت­هایی که از تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی استفاده می­کنند شباهت زیادی به سازمان­های خدماتی پیدا می­کنند. پست­های مدیریت و اداری (که پس از به­کارگیری این سیستم اطلاعاتی) باقی می­مانند، باید به­صورتی آگاهانه­تر عمل کنند و به کار­های سنگین­تر دست یابند و آماده حل مشکلات گوناگون شوند.

ه) افزایش کارکنان متخصص: کاربرد سیستم اطلاعاتی پیچیده بدان معنی است که کارکنان باید بسیار آموزش دیده و حرفه­ای باشند تا بتوانند با این سیستم کار کنند و آن را حفظ نمایند. در بیشتر مورد سازمان­ها باید پس از به­کارگیری این تکنولوژی، کارگران بدون  مهارت خود را با افراد ماهر و متخصص جایگزین نمایند. برای مثال گروه بانک­داری امریکای شمالی پس از به­کار­گیری « سیستم خدماتی مشتریان » مجبور شد نسبت کارکنان ماهر خود را از  ۳۰ به ۶۰ در صد برساند. این سیستم جایگزین تعداد زیادی از نیرو­های  دفتری شد. برای کارهایی مثل نامه نویسی، بایگانی و پر کردن فرم تعداد اندکی کارمند لازم بود و بقیه منتظر خدمت شدند. مدیران رده بالا و میانی سازمان می­توانند با استفاده از این تکنولوژی آن را ارسال کنند (دفت، ۱۳۸۸، ص ۲۵۲ – ۲۵۰)

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

۱-۴-۱٫ هدف­کلی

  • شناسایی نقش سیستم­های اطلاعاتی بر قابلیت­های سازمانی در صنایع کوچک و متوسط.

۱-۴-۲٫ اهداف­جزئی

۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیت­های سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.

۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزم­های قابلیت­های سازمانی در شرکت­های مورد بررسی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : نقش سیستم های اطلاعاتی در قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط مورد مطالعه شهر صنعتی کاوه  با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.