بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

توسعه و کاربرد استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی-پایان نامه ارشد مدیریت

مفهوم داده، اطلاعات، دانش

بسیاری از افراد هنوز فرض می­کنند که بین داده، اطلاعات و دانش، آگاهی و حقیقت موجود در سازمان تفاوتی وجود ندارد. در حالیکه در بسیاری از تحقیقات انجام گرفته بیان کرده­اند که بین این سازه­ها تفاوت­های بسیاری وجود دارد (ویکوم و تئوبالد[۱]، ۲۰۱۰). برای اینکه با مفاهیمی همچون داده­ها (Data)، اطلاعات (Informaation)، دانش (Knowledge)، آگاهی (Wisdom) و حقیقت (Truth) که اساس پژوهش حاضر نیز بر اساس آن­ها شکل گرفته است، آشنا شویم لازم است تا ابتدا به تعاریفی در رابطه با این سازه­ها بپردازیم و تفاوت­های آن ها را نیز بیان کنیم. و سپس به مقوله­هایی همچون سیستم­ها و سیستم­های اطلاعاتی، طبقه­بندی آن­­ها و … پرداخته می­شود.

داده­ها: واقعیت­های مجزا از اتفاقات و حوادث بدون ارتباط با زمان و مکان و مستقل از مفاهیم می­باشند (تانسلی و توله[۲]، ۲۰۰۹). وقتی داده­ای به ما ارائه می­شود، سعی می­کنیم روشی را برای نسبت دادن معنی و مفهوم خاص به آن بیابیم. داده­ها در واقع شامل واقعیت­ها و اشکالی هستند که برای کاربر، بی­معنی می­باشند. اگر عدد ۵ را بعنوان یک داده به ما بگویند، بلافاصله آن را در یک ترتیب و توالی به عدد کوچکتر ۴ و عدد بزرگتر ۶ ارتباط می­دهیم تا آنرا بفهمیم.

اینکه مجموعه­ای از داده­ها،‌ اطلاعات نیست بدین مفهوم است که در صورتی که رابطه­ای بین داده­های یک مجموعه وجود نداشته باشد، عملاً امکان تداعی معانی و استخراج مفهوم منسجم از این داده­ها فراهم نشده و بنابراین آنچه از این مجموعه بدون ربط با هم بدست می­آید،‌ خود نیز داده تلقی می­گردد. در صورتی که اطلاعات در واقع فهمیدن رابطه بین بخش­های مختلف این مجموعه داده­ها و یا این مجموعه داده­ها با سایر اطلاعات در اختیار ما می­باشد.

اطلاعات: وقتی که داده­ها پردازش شدند تبدیل به اطلاعات می­شوند. پس اطلاعات، داده­های پردازش شده یا داده­هایی با معنی می­باشند. یا به عبارت دیگر، داده­ها مواد اولیه هستند و به پردازش نیاز دارند تا به اطلاعات تبدیل شوند (صادقی مال امیری، ۱۳۸۹). اطلاعات دارای استقلال مفاهیم برای معانی خود می­باشند و اشاره ضمنی اندکی به آینده دارند. فراتر از فهمیدن رابطه بین داده­ها، که به اطلاعات منتهی می­شود، درک رابطه بین اطلاعات و استخراج الگویی برای تولید مفهومی مستقل با قابلیت تکرار و پیش بینی مطرح است که منتهی به دانش می­گردد.

تبدیل داده­ها به اطلاعات توسط یک پردازنده اطلاعات انجام می شود.­پردازنده اطلاعات یکی از عنصر کلیدی سیستم ادراکی است. پردازنده اطلاعات می­تواند شامل عناصر رایانه­ای، عناصر غیر­رایانه ای یا ترکیبی از آن دو باشد (مک لوید، ۱۳۸۷، ص ۱۶-۱۵). شاید بتوان اطلاعات را لایه­ای بین دو لایه داده­ها و آگاهی دانست. داده­ها مواد خام اطلاعات را فراهم و اطلاعات خبری را منتقل می­سازند و این آگاهی است که محتوای خبر را تحلیل می­کند (طالقانی، ۱۳۸۲، ص ۱۷۸).

اطلاعات در سیستم­های سازمانی مختلط انسان و ماشین از منابع زیر تغذیه می­شود: ۱- دستیابی اطلاعات محیط عملکرد مدیریت؛ ۲- روشهای ذخیره اطلاعات جهت عملکرد سیستم­های عامل؛ ۳- روش­های انتقال اطلاعات و نحوه ایجاد ارتباط و ذخیره­ سازی و بازیابی.

اطلاعات، در محیط رقابتی امروزه، برگ برنده شرکت­های بزرگ تجاری می­باشد و به عنوان منبعی حیاتی به شمار می­رود (گوپتا[۳]، ۲۰۱۱، ص ۸). داشتن اطلاعات غنی­تر، عامل برتری کشورها بر یکدیگر شناخته می­شود (اسکندری و باقری، ۱۳۹۱). از آنجا که گردآوری اطلاعات به روش دستی و معمولی برای شرکت­های چند ملیتی بزرگ غیر ممکن می باشد پس از آنها به سیستم های اطلاعاتی برای پر کردن این خلاء روی آورده اند. اطلاعات لازمه تصمیم­گیری است و امروزه پدیده­ای چون انفجار اطلاعات، آلودگی اطلاعات و آنارشی اطلاعات مطرح است که لازمه استفاده مفید از اطلاعات در این آشفته بازار وجود سیستم های اطلاعاتی یکپارچه و منسجم برای تنظیم و منظم کردن اطلاعات برای استفاده کاوشگران  اطلاعات می باشد. مدیران، همچنین به یکی از دو سبک متفاوت استفاده از اطلاعات به عنوان راههایی برای استفاده از اطلاعات برای حل مشکل استفاده می کنند.

  1. سبک سیستماتیک (Systematic): مدیر توجه خاصی برای پیگیری روش از پیش توصیه شده حل مشکل، مانند روش سیستم­ها دارد.
  2. سبک حسی (Intuitive): مدیر به هیچ روش قطعی توجهی نداشته اما روشی را برای وضعیت خاص، تغییر می دهد (طالقانی، ۱۳۸۲، ص ۱۷۹).

دانش: صرفاً مجموعه­ای از اطلاعات غیر مرتبط با یکدیگر نیست بلکه ارتباط منسجم و یکپارچه بین اطلاعات است. این الگوی استخراج شده از رابطه بین داده­ها، اطلاعات و دانش (شکل ۲-۱)، در واقع یک مفهوم مستقل قابل درکی است که به نوبه خود از قابلیت اطمینان و پیش بینی و کامل بودن برخوردار بوده و دارای پویایی خاص خود می­باشد. به عبارتی دانش عبارت است از تغییر داده به اطلاعات و سپس اطلاعات به دانش (گوتشالک[۴]، ۲۰۰۷؛ واکارو و همکاران[۵]، ۲۰۱۰).

آگاهی: وقتی پدید می­آید که اصول اساسی بدست آمده از الگوهای معرف دانش، درک می­گردند و این آگاهی فراتر از دانش، تمایل به ایجاد مفاهیم خاص خود را دارد.

اطلاعات،‌ دانش،‌ آگاهی و حقیقت چیزی فراتر از گردآوری صرف و مجموعه اجزا است و کل بدست آمده دارای برهم افزایی بیش از مجموع ساده اجزای تشکیل دهنده می­باشد (آرانی، ۱۳۸۴).

 

۱ – Weikum & Theobald

[۲] – Tansley & Tolle

[۳]– Gupta

[۴]– Gottschalk

[۵]. Vaccaro et al

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

۱-۴-۱٫ هدف­کلی

  • شناسایی نقش سیستم­های اطلاعاتی بر قابلیت­های سازمانی در صنایع کوچک و متوسط.

۱-۴-۲٫ اهداف­جزئی

۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیت­های سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.

۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزم­های قابلیت­های سازمانی در شرکت­های مورد بررسی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : نقش سیستم های اطلاعاتی در قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط مورد مطالعه شهر صنعتی کاوه  با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.