-فلسفههای جبران خدمات
در اینجا لازم است تا فلسفههای جبران خدمات نیز بررسی شود. به طور کلی دو نوع فلسفه جبران خدمات وجود دارد که در دو طرف یک پیوستار قرار میگیرند و عمدتاً مخالف یکدیگر هستند.
۱- فلسفهای که نشاندهنده حق یا ادعا مالکیت بر چیزی است مانند حق ارشدیت
۲-فلسفه عملکرد گرا
در فلسفه اول؛ سازمانها به ازای هر سال حضور کارکنان در سازمان و به خاطر حفظ حداقل معیشت کارکنان به دلیل افزایش تورم یک افزایش اتوماتیکی در میزان حقوق پایه آنها میدهند. این فلسفه معمولاً کاری به تغییر شرایط اقتصادی و صنعت مربوطه ندارد. مبنای این افزایش به خاطر حضور یک ساله افراد است و افراد باید اعتقاد پیدا کنند که حضور هر ساله آنها در سازمان باعث افزایش حقوق پایه آنها میشود. در این نوع فلسفه توجهی به عملکرد فردی، گروهی و سازمانی یا فشارهای رقابتی سازمانی نمیشود. معمولاً این فلسفه در سازمانهای دولتی به عنوان یک اصل در بوروکراسیهای آنها پذیرفته شده است. در این نوع فلسفه مقایسههای بازاری دستمزدها فقط در سازمانهای مشابه با صنعت سازمان صورت میگیرد.
اما در فلسفه دوم هیچ تضمینی برای افزایش حقوق در بلندمدت هرساله وجود ندارد. در این فلسفه پرداختها و تشویقها بر اساس عملکرد مختلف افراد فرق میکند. کارکنانی که دارای عملکرد بالاتری هستند دارای افزایش حقوق بیشتری هستند. فقط تعداد محدودی سازمان وجود دارند که در همه عملیات جبران خدمات آنها فلسفه عملکرد گرا حاکم است. معمولاً این نوع فلسفه تا حدودی در سازمانهای خصوصی رعایت میشود. امروزه گرایش به سمت فلسفه عملکرد گرا در بین سازمانها وجود دارد (ماتیس[۱] و جکسون[۲]، ۲۰۰۳).
۲-۱۲- رویکردهای مختلف به سیستم جبران خدمت
به طور کلی سازمانهایی که در واژههای انواع کارکنان و مشاغل، بازار، محصول و اندازه متفاوتاند، ممکن است در انتخاب طرحهای سیستم جبران خدمت نیز فرق کنند، با این وجود درباره حد و اندازه، ماهیت، ابعاد و عملکرد متفاوت طرحهای سیستم جبران خدمت شناخت کمی وجود دارد (گرهارت[۳]، میلکوویچ[۴]، ۱۹۹۰).
[۱] . Mathis
[۲] . jackson
[۳] . Gerhart
[۴] . Milkovich
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.