چرخه حیات محصول[۱] سازمان
مدل های PLC تلاش میکنند توسعهسازمانی را از طریق ارزیابی مراحل مجزا عمر محصول یا خدمت شرح دهند. بر اساس مدلی که الیگ[۲] بیان میکند این مراحل به صورت زیر میباشند. تولد، رشد، برگشت[۳] ، بلوغ و افول.
الیگ بیان میدارد که جهت اجرای طرحهای پرداخت با هزینه کارا و اثربخش باید سطح پرداخت و ترکیب پرداخت با توجه به چرخه حیات محصول سازمان متغیر باشد.
مرحله معرفی یا تولد : در طول این مرحله، مسئله اصلی سازمان احیاء کردن درآمدها با استفاده از بازاریابی و توسعه فرایند تولید است. جهت جلوگیری از محدودیت گردش نقدینگی، سطح پرداخت سازمان در این مرحله نسبت به حقوق های بازار پایین تر است و از طرحهای تشویقی بلندمدت[۴] مانند طرحهای انتخاب سهام استفاده میشود.
مرحله رشد : در طول این مرحله، سازمان در جایگاهی قرار گرفته است که میتواند حقوق ها را بهبود ببخشد. با این وجود، جهت به دست آوردن سود باید اقدام به سرمایهگذاری و گسترش کانالهای توزیع نماید. جهت برانگیختن مجریان به سوی این اهداف، طرحهای پرداخت با تاکید بر تنوع از روش پرداخت ثابت استفاده میکنند. در این دوره طرحهای تشویقی کوتاه مدت بکار گرفته میشوند و نیز از طرحهای تشویقی بلندمدت نیز به عنوان ابزاری جهت به دست آوردن رشد در سهم بازار استفاده میشود.
مرحله برگشت: الیگ هیچ رابطهای را میان این مرحله و پرداخت پیشنهاد نمیکند. اما به طور منطقی در این مرحله، جبران خدمات مشابه با مرحله معرفی تولد میباشد.
مرحله بلوغ : در این مرحله، سازمان به بازار بالقوه دست یافته است. مسئله اولیه کسبوکار حداکثر کردن درآمدهای کوتاه مدت و ایجاد یک جریان نقدینگی مثبت جهت ورود به کارهای مخاطرهآمیز جدید است. استراتژی های کاهش هزینه به عنوان یک ابزار جهت بهبود درآمدها، بکار گرفته میشود. همراه با سیاست کاهش هزینه، طرحهای پرداخت سهم مشوقهای پرداخت را کاهش میدهند و تاکید بر حقوق، مزایا و مزایای جنبی ثابت را افزایش میدهند. مشوقهای کوتاه مدت ادامه مییابند و همچنین مشوقهای بلندمدت نیز ممکن است ادامه یابند.
مرحله افول : در طول این مرحله، هدف سازمان حداکثر کردن جریان نقدینگی است. جهت دستیابی به این هدف، مجری طرحهای پرداخت حقوق و مزایای بالا را ارائه میکند و تاکید مجدد بر سهم مشوقهای پرداخت میشود (هیلز و دیگران[۵]، ۱۹۹۴).
[۱] . Product Life Cycle(PLC)
[۲] . Ellig
[۳] . Turnaround
[۴] . Long-Term Incentives
[۵] . Hills et al
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.