استراتژی سازمان
مایلز و اسنو[۱] بحث میکنند که استراتژی جبران خدمات واحدهای کسبوکار به روش تعامل کسبوکار با محیط وابسته است. سنخ شناسی مایلز و اسنو چهار روش را که سازمانها به وسیله آن با محیطشان تعامل میکنند را بیان میکنند.
آینده نگر ها:[۲] سازمانهای آیندهنگر سازمانهایی هستند که به طور مستمر به دنبال فرصتهای بازار هستند. بر اساس تحقیقات مایلز و اسنو نشان داده شد که این سازمانها تاکید زیادی بر پرداخت تشویقی جهت پاداش دادن به رفتارهای ریسک طلب هستند.
تدافعیها:[۳] سازمانهای تدافعی سازمانهایی هستند که محدوده بازار تولید محدودی دارند. مدیران ارشد در این نوع سازمانها تخصص زیادی در زمینهای کاری سازمان دارند اما تمایلی به جستجوی فرصتهای جدید خارج از محدودهشان ندارند. مایلز و اسنو نشان دادند که شرکتهای تدافعی جهت اطمینان از کارایی عملکرد درونیشان و حفظ ثبات در عملیاتشان بر پرداخت ثابت تاکید دارند.
تحلیلگرها:[۴]تحلیلگرها سازمانهایی هستند که در دو نوع زمینه از بازار تولید فعالیت میکنند،یکی نسبتاً ثابت و دیگری چالشی. در زمینه ثابتشان، این سازمانها از طریق استفاده از ساختارها و فرایندهای رسمی شده به طور روتین و کارا عمل میکنند، در زمینه بسیار متلاطم، مدیران ارشد رقبای خود را به طور نزدیک جهت ایدههای جدید زیر نظر دارند و سپس آنها با سرعت خود را با آن رقبا وفق میدهند. طرحهای پرداخت این سازمانها شامل ترکیبی از اجزای پرداخت ثابت و متغیر است.
منفعلها[۵]: سازمانهای منفعل سازمانهایی میباشند که در آن مدیران ارشد اغلب با چالش و عدم اطمینان در محیطهای سازمانشان برخورد میکنند اما قادر به پاسخگویی کارا نمیباشند. این محققان؛ این سازمانها را مورد مطالعه قرار ندادند و بنابراین این سنخ شناسی در مورد نحوه عمل این سازمانها جهت پرداخت چیزی بیان نمیکند (مایلز[۶] و اسنوو[۷]، ۱۹۷۸:۹۳-۳۱).
۲-۷- تبیین نظام جبران خدمات
مدل پرداخت
میلکویچ[۸] و نیومن[۹] جهت تبیین سیستمهای موجود جبران خدمات مدل پرداختی را ارائه میکنند که شامل سه بخش اساسی میباشد که در ادامه به شرح این مدل پرداخت میپردازیم:
خط مشیهایی که مبانی نظام پرداخت را شکل میدهد.
نگرش که ابزار و روشهای مدیریت جبران خدمات را نشان میدهد.
اهداف جبران خدمات یا نتایج رضایتبخش مورد انتظار.
بحث درباره جبران خدمات و روابط بین آنها را با اهداف و اظهار خط مشی شروع میکنیم(مطابق شکل ۲-۴).
[۱] . Miles and Snow
[۲]. Prospectors
[۳] . Defenders
[۴]. Analyzers
[۵] . Reactors
[۶] . Miles
[۷] . Snow
[۸] . Millkovich
[۹] . Newman
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.