جبران خدمات و مقتضیات سازمانی
عوامل خارجی موثر بر جبران خدمات
به طوری که شکل ۲-۱ زیر نشان میدهد، سیاستهای پرداخت ممکن است از شرایط اقتصادی که یک سازمان با آن مواجه است یا شخصی که در آن کار میکند و خط مشیهای سازمان، عملیات، روابطش با اتحادیهها و انواع افرادی که با آن همکاری میکنند تأثیر پذیرد متغیرهای مهم محیط خارجی که بایستی در رابطه با نظام پرداخت لحاظ شوند، شامل: اقتصاد، مقررات دولتی، منابع قدرت اتحادیههای کارگری است (مطابق شکل ۲-۱).
(منبع: سیدجوادین، ۱۳۸۴: ۳۵۱)
شکل ۲-۱: عوامل تعیینکننده ممکن در سیاستهای پرداخت (سیدجوادین، ۱۳۸۴: ۳۵۰-۳۵۲)
۲-۳-۱- اقتصاد بازار کار و تولید
هرچند ممکن است برخی احساس کنند که مردم نباید تحت فشارهای عرضه و تقاضایی که با آن روبرو هستند قرار گیرند، زمانی که تقاضای محصول و خدمات زیاد میشود، فرصتهای شغلی توسعه مییابند و کارفرمایان تمایل به افزایش پرداخت کارکنان بامهارت و خبره را جهت جذب و نگهداری آنها نشان میدهند.. افزایش جبران خدمات کارکنان سیاستهای پرداخت را نیز متأثر کرده و چنانچه رقبا در اتخاذ و اجرای این نوع سیاستها همگام شوند، کنترل هزینهها ممکن است به سختی صورت گیرد. یک متغیر عمده در بودجه، هزینههای دستمزد میباشد و تصمیمات جبران خدمات در بخش بزرگی در تعیین هزینههای محصول اثر میگذارد.
اوضاع و شرایط بازار کار به صورت مستقیم تصمیمات پرداخت را تحت تأثیر قرار میدهد، زمانی که با کمبود کارکنان شایسته مواجه هستیم افزایش در نرخ پرداخت به جذب و یا حفظ کارکنان شایسته کمک میکند. در زمان رکود یا وقتی که با مازاد کارکنان شایسته و باکیفیت مواجه هستیم، افزایش نرخها به آرامی صورت میگیرد و حتی ممکن است پرداخت کاهش یابد.
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.