مدارس دانشآموزان را به گونهای تربیت میکنند که پس از فارغالتحصیل شدن به راحتی بتوانند جذب محیطهای کاری و صنایع نوین شوند.متاسفانه سیستم آموزشی بسیاری از کشورهای جهان در ۵۰ سال گذشته تغییری نکرده است و عموما بر مبنای حضور فیزیکی دانشآموزان در محیط مدرسه و محدودیتهای خاص آن متمرکز بوده است در حالی که مدارس هوشمند میتوانند مدارس را به منازل منتقل کنند تا دانشآموز بتواند در ساعات غیرحضوری نیز که وقت مناسبی دارد فضای آموزشی برای خود به وجود آورد. در مدارس سنتی محدودیتهای بسیاری به خصوص در زمینه دسترسی به اطلاعات وجود دارد زیرا دانشآموز فقط وابسته به کتابهای محدود درسی و دانش چند معلمی است که با او سر و کار دارند از نظر فیزیکی نیز محیط مدرسه و کمبودهای آموزشی میتوانند محدودیتهای دیگری برای آموزش سنتی باشد در حالی که در مدارس هوشمند بسیاری از کمبودها از طریق شبکههای مختلف دسترسی به اطلاعات رفع شده است. باید یادآور شد که تفاوتهای مدارس هوشمند و سنتی بسیار زیاد است، در مدارس هوشمند معمولا محتوای درسی بر حسب توان دانشآموز برنامهریزی میشود و در نتیجه در یک کلاس ۴۰ نفره ممکن است ۴۰ نوع فضای آموزشی مهیا شود تا دانشآموزان دارای توانمندی بیشتر بتوانند از مطالب و امکانات بیشتر استفاده کنند و دانشآموزان ضعیفتر نیز در انتهای کلاس نمانند. خودکارسازی سیستم آموزشی و رایگیری و ارزیابی وضعیت هر دانشآموز نیز از تفاوتهای عمدهای است که سیستمهای مدارس هوشمند به راحتی آن را در درون خود دارند و همین طور میتوان از طریق همین سیستمهای خودکار نقش اولیا را در هدایت دانشآموزان افزایش داد.
بنابراین وقتی نام مدرسه هوشمند را میبریم از مدرسهای صحبت میکنیم که سیستم آن برای هر دانشآموز متفاوت است و نکته مهم این است که در این سیستم دانشآموز اصولا یاد میگیرد که چگونه و بدون اتکاء به دیگران از مجموعه اطلاعات جهانی بهرهمند شود(طوسی،۳۴:۱۳۸۷).
۲-۱۴٫ابعاد فناوری در مدارس هوشمند
در مدرسه هوشمند به کمک فناوری های نوین سیستم های آموزشی دیجیتالی هوشمند در سرعت بخشی به فرآیند یاددهی، یادگیری و بهبود مدیریت به صورت کاملاً نظام یافته باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به پردازش و دسته بندی و استفاده بهینه از منابع فنی دانش روز با توجه به طیف گسترده آن برای کشف استعداد خود و بروز خلاقیت ها باشد(مشایخ،۱۳۸۹: ۶۷). .
هدف اصلی
ارزیابی استقرار مدارس هوشمند در مدارس مقطع دوم متوسطه کاشان و آران وبیدگل
اهداف فرعی
-بررسی وضعیت زیرساخت های فناوری اطلاعات جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت موجود محیط یاددهی -یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه ای جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه ای جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود توانمندسازی معلمان درحوزه فناوری اطلاعات جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود برقراری ارتباط یکپارچه رایانه ای با مدارس دیگر جهت ایجاد مدارس هوشمند
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.
فهرست جداول
صفحه | عنوان |
۱۹ | جدول ۲-۱: ویژگی های طرح های پرداخت در دو محیط |
۳۰ | جدول ۲-۲: روابط احتمالی میان خط مشیها و اهداف سطح پرداخت |
۳۴ | جدول ۲-۳: مقایسه برنامههای جبران خدمات مبتنی بر آگاهی دانش و مبتنی بر شغل |
۵۲ | جدول۲-۴: انتخاب بین طرحهای گروهی و فردی |
۸۶ | جدول ۳-۱: توزیع فراوانی و درصد جامعه آماری بر اساس شعبه |
۸۹ | جدول۳-۲: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نظام جبران خدمت |
۸۹ | جدول۳-۳: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی |
۹۰ | جدول۳-۴: بررسی توزیع نرمال متغیر های نظام مدیریت خدمت و بهرهوری نیروی انسانی |
۹۴ | جدول ۴-۱: توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان |
۹۴ | جدول ۴-۲: توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی پاسخگویان |
۹۵ | جدول ۴-۳: توزیع فراوانی ردهی سنی پاسخگویان |
۹۶ | جدول ۴-۴: توزیع فراوانی سنوات خدمت پاسخگویان |
۹۸ | جدول ۴-۵: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی اول |
۹۹ | جدول ۴-۶: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی دوم |
۱۰۰ | جدول ۴-۷: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی سوم |
۱۰۱ | جدول ۴-۸: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی چهارم |
۱۰۸ | جدول ۵-۱٫ نتایج ضریب همبستگی پیرسیون مولفه های نظام جبران خدمات |
فهرست شکلها
صفحه | عنوان |
۶ | شکل (۱-۱): مدل مفهومی پژوهش |
۱۷ | شکل(۲-۱): عوامل تعیینکننده ممکن در سیاستهای پرداخت |
۲۰ | شکل (۲-۲): تناسب تصمیمات جبران خدمات سازمان و محیط آن |
۲۱ | شکل(۲-۳۲): شش مرحله راهبردی گذر از تولد تا رکود |
۲۶ | شکل(۲-۴): مدل پرداخت |
۳۸ | شکل(۲-۵): اشکال پرداخت |
۹۴ | شکل (۴-۱): نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت |
۹۵ | شکل (۴-۲): نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات |
۹۶ | شکل(۴-۳): نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سنوات خدمت |
۹۷ | شکل(۴-۴): نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سنوات خدمت |
۱۰۸ | شکل(۵-۱): مدل مفهومی پژوهش |
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.
مقدمه
بطور کلی استراتژی های جبران خدمات باید دستیابی سازمان به اهداف اش را تسهیل کنند و اثربخش باشند، به عبارتی قابلیت دستیابی به اهدافی همچون بهرهوری، سودآوری، نگهداری و حفظ کارکنان را افزایش دهند. چند سالی است که بحث پیرامون بهره وری جای خود را در میدان مباحث علمی و اجتماعی کشور بازکرده است. در صحنه پرشتاب رقابت جهانی و سیر پرشتاب فناوری اینک سیاستگذاران و مدیران افزایش بهره وری را گاه به عنوان ابزار و گاه به عنوان هدف مورد توجه قرار می دهند. بهره وری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت در جهت ارتقاء سطح زندگی، آرامش و آسایش انسان ها و ساختن اجتماعی مرفه تر که هدف ملی و اساسی برای همه کشورهای جهان است، همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، اقتصاد و دولتمردان میباشد ( ابطحی و کاظمی، ۱۳۷۸).
رسالت اصلی علم مدیریت دستیابی به بهرهوری بیشتر است و این امر همواره مورد توجه مدیران برای اداره و مهندسی مجدد سازمان ها بوده است. بهرهوری حتی در سطح کوچک ترین واحد اجتماعی یعنی خانواده ها هم رسوخ کرده، به نحوی که دستیابی به زندگی با کیفیت و رفاه بیشتر سبب تلاش بیشتر و هدفمند خانواده ها شده است. کوشش های اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف بر آن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاش ها و امکانات به دست آورد این تمایل را می توان اشتیاق به وصول بهرهوری افزونتر نام نهاد. جمیع اختراعات و ابداعات بشر از ابتدایی ترین ابزار کار در اعصار بدوی گرفته تا پیچیده ترین تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی زمان حاضر، متأثر از همین تمایل و اشتیاق می باشد. هر انسان عاقل و خردمندی می خواهد بهترین کار را انجام دهد و بهترین بهره را حاصل کند.
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.
– فرضیههای تحقیق
فرضیه ۱٫ بین بعدسازمانی و بهرهوری منابع انسانی در بانک ملی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه۲٫ بین بعد اجتماعی و بهرهوری منابع انسانی در بانک ملی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه۳٫ بین بعدمدیریتی و بهرهوری منابع انسانی در بانک ملی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ۴٫ بین بعدروانشناختی و بهرهوری منابع انسانی در بانک ملی رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
۱-۵-۱- روش تحقیق
از آنجا که هدف از این تحقیق، توصیف شرایط و پدیده های مورد بررسی، به منظور شناخت بیشتر شرایط موجود و یاری رساندن به فرآیند تصمیم گیری میباشد، این تحقیق را براساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر میتوان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد، و چون داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگیهای جامعه آماری انجام می شود این تحقیق از شاخه پیمایشی(زمینه یابی)[۱] بوده که به شیوه مقطعی[۲] صورت میپذیرد. این تحقیق همبستگی است، زیرا تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی می شوند که در آنها سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود (دلاور، ۱۳۸۰).
۱-۶- روش گردآوری اطلاعات
۲) میدانی:که شامل پرسشنامه،مصاحبه،مشاهده می باشد.
روش گرد آوری اطلاعات پژوهش از نوع کتابخانه ای و میدانی می باشد که در مرحله اول پژوهش به صورت کتابخانه ای میباشد. در مرحله دوم پژوهش با استفاده از پرسشنامه برای بررسی مولفه ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
[۱] . Survey
[۲] . Cross sectional
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.