کلاهبرداری بیمه گذاران در زمان خرید یا در زمان ادعای خسارت؛ این نوع ریسک بیشتر در خرید بیمه نامه یا سازمان دهی یک خسارت واهی گربیانگیر شرکت بیمه می گردد؛(دهقان زاده و رشیدی، ۱۳۹۲،۲۲)
کلاهبرداری می تواند هنگام صدور بیمه نامه یا خسارت اتفاق بیفتد. کلاهبرداری صدور بیمه نامه به هنگام انعقاد یا تجدید پوشش ها انجام می شود که برخی مصادیق آن عبارتند از :
بیمه گذار متعهد است که هر گونه اطلاعات جدید در زمان اعتبار بیمه نامه که بر ریسک بیمه تاثیر می گذارد را به بیمه گر گزارش کند. با این تفاسیر مفهوم کلاهبرداری بیمه ای بیشتر مرتبط با بزرگنمایی عمدی خسارت یا خسارت های ساختگی و جعلی می باشد( کلاهبرداری در خسارت).(ویان و دی دن،۲۰۰۴،۲۵).
بیمه گران باید از این ریسک آگاه باشند که مشتری ممکن است اطلاعات ناصحیح و ناقصی را به منظور به دست آوردن حق بیمه پایین تر یا پوشش بالاتر در اختیار بگذارد. کنترل ها، روندها و سیاست های کافی و متناسب با پروفایل ریسک کلاهبرداری متعلق به ترکیب محصول / مشتری باید بسط داده شوند و به هنگام رسیدگی به درخواست هایی برای محصولات جدید از سوی مشتریان جدید یا از سوی مشتریان حاضر، به کار روند تا اطلاعات ناصحیح و یا ناقص شناسایی شوند. این کنترل ها، روندها و سیاست ها ممکن است دارای ارزیابی از سازگاری ویژگی های بیمه گذار و حوادث بیمه شده باشند.(انجمن ناظران بیمه،۲۰۱۱،۷۲).
روندهای ارزیابی خسارت باید توسط بیمه گران تدوین شوند. بیمه گران باید به هنگام رسیدگی به خسارات، ریسک کلاهبرداری این خسارت را نیز ارزیابی کنند.( جرالد سوابی[۱]، ۲۰۱۱،۳۹).
بیمه گران باید در نظر بگیرند که اهداف عملیاتی در راستای کارایی فرایند های ارزیابی خسارت و پذیرش مشتری ممکن است مانع شناسایی کلاهبرداری شوند. کارایی فرایند ارزیابی خسارت و میزان موفقیت شناسایی کلاهبرداری ممکن است از طریق استفاده از روشهای اتوماتیک بررسی خسارت در مقایسه با پایگاه های داده های داخلی و یا خارجی و در مقاسیه با لیست نشانگان خطر افزایش داده شوند.( خیابانی ،۱۳۹۱،۲۶).
بیمه گرانی که از محاسبه گران خسارت یا واسطه ها برای ارزیابی خسارت استفاده می کنند نیاز به اثبات ویژگی ها و شایستگی خود دارند. بیمه گران ممکن است تصمیم به محدود نمودن حوزه عمل محاسبه گران خسارات و واسطه ها بگیرند. ساختار حق الزحمه رسیدگی به خسارات نباید به نحوی ایجاد شود که نقطه نظر بسیار مهم محاسبه گران خسارت ها برای ( اندازه) خسارات یا زیان را کاهش دهد. بیمه گران باید پایگاه داده ای، حادثه ای خود را برقرار و حفظ نمایند. پایگاه داده ها دارای اسامی بیمه گذاران (پیشین)، مدعیان، ذی نفعان یا اشخاص ثالث است به طور بالقوه سعی در کلاهبرداری بیمه گران داشته باشند.( انجمن ناظران بیمه،۲۰۰۶،۲۷).
[۱] . Gerald Swaby
شناسایی و رتبه بندی عوامل کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای و راهکارهای پیشگیری از آن در استان لرستان که باعث شود شرکت های بیمه هزینه هایشان کمترشود و در نتیجه منجر به ارائه خدمات باقیمت پایین تر به بیمه گذاران شود چرا که کلاهبرداری هزینه های شرکتهارا بالاتر می برد و آنهامجبورندکه کسری بودجه شان را از بیمه گذاران جبران کنند.
۱-تاکید برآموزش مستمر پرسنل و مسئولین شرکت های بیمه و استفاده از فن آوری روز دنیا که منجربه شناسایی بهتر و صحیح تر عوامل کلاهبرداری بیمه می شود .
۲-برخورد مناسب کارمند با بیمه گذاران در پرداخت به موقع خسارت به آنها باعث اعتماد شان به بیمه و درنتیجه منجر به پیشگیری از کلاهبرداری می شود.