قلمرو مکانی این تحقیق، شامل « اداره کل فرهنگ وارشاد استان قم» می باشد.
داده های این پژوهش مربوط به دوره زمانی فروردین ۱۳۹۳ تا مرداد ماه ۱۳۹۳ خواهد بود.
تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریهها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار میگیرند. (خاکی، ۱۳۷۹،۱۴۲). این تحقیق از آن جهت کاربردی است که سازمان های مورد مطالعه می توانند از نتایج به دست آمده از فرهنگ سازمانی و معنویت در محیط کار استفاده کنند. تحقیق حاضر به لحاظ آنکه به بررسی داده های مرتبط با برهه ای (دوره ای) از زمان می پردازد، مقطعی است.
روش تحقیق به کار گرفته شده، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به توصیف و تحلیل روابط بین متغیرهای فرهنگ سازمانی بر میزان گرایش به معنویت در کار پرداخته است.
برای انجام تحقیق ابتدا باید جامعه را که میخواهیم از آن نمونه بگیریم، به دقت تعریف کنیم. جامعه آماری عبارتست از افراد یا اشیایی که در خاصیت یا خاصیتهای مورد تحقیق مشترک باشند و با هدف و موضوع ارتباط داشته باشند(خلیلی،۱۳۷۹ ،۸۷). جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد (سکاران، ۱۳۸۲، ۲۹۴).
جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم می باشد. تعداد این افراد ۱۸۳ نفر می باشد.
«نمونه معمولاً گروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگیها و مشخصات افراد جامعه را داراست» (کرلینجر،۱۳۷۰، ۱۳۶).
برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر استفاده می کنیم: )کوکران )
هدف اصلی این پژوهش « تعیین تأثیر فرهنگ سازمانی بر میزان گرایش به معنویت در میان کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم» میباشد.
اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از: