جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش به سه صورت کتابخانهای، مراجعه به اسناد و مدارک، و میدانی است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق «پرسشنامه» میباشد. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای پژوهش است. پرسشنامه مجموعهای از سؤالات (عبارات یا گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ را ارائه میدهد. از طریق پرسشنامه میتوان دانش، علایق، نگرشها و عقاید فرد را در ارتباط با موضوعی خاص مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبل وی پی برد و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد، آگاهی یافت. هر یک از ابزارهای جمع آوری دادهها، در واقع این امکان را فراهم میآورند که دادههای مختلف را از آزمودنیها جمعآوری نمود. در میان این ابزارها، پرسشنامههایی که بسته هستند به علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخوردارند. (خاکی، ۱۳۷۸)
در این پژوهش به منظور اندازهگیری، ارزیابی و مقایسه نتایج به دست آمده از طریق پرسشنامهها از مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده میشود.طیف لیکرت میتواند ۵ یا ۷ گزینه ای باشد که در تحقیق حاضر در پرسشهای مربوط به فرهنگ سازمانی و معنویت در محیط کار، ازمقیاس ۵ گزینه ای به کار میرود
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می شود. آمار توصیفی برای گردآوری و طبقه بندی داده های جمعیت شناختی و آمار استنباطی برای رد یا تأیید فرضیه ها بکار می رود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده خواهد شد.
فرهنگ سازمانی
تعریف مفهومی: فرهنگ سازمانی، الگویی اساسی از مفروضات، ارزش ها و باورهای اساسی است که روش صحیح تفکر و اقدام در خصوص مسائل و فرصت هایی را که سازمان با آن مواجه می شودمورد توجه قرار می دهد (مقیمی، ۱۳۸۵). فرهنگ سازمانی شامل عناصر متعددی است که از عناصر شناختی نهفته همچون: مفروضات، ارزش ها و باورها تا عناصر آشکارتر همچون مصنوعات و الگوها، ارزش ها، عملیات و رفتارها را در بر می گیرد (همان، ۱۳۸۵).
تعریف عملیاتی: به منظور سنجش و عملیاتی کردن متغیر فرهنگ سازمانی از ابعاد ویژگی های غالب، رهبری سازمانی، مدیریت کارکنان، انسجام سازمان، تأکیدهای استراتژیک و معیارهای موفقیت استفاده می شود و شامل ۲۴ شاخص می باشد
معنویت در کار
هدف اصلی این پژوهش « تعیین تأثیر فرهنگ سازمانی بر میزان گرایش به معنویت در میان کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم» میباشد.
اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از: