بانک ملت به موجب مصوبهی مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانکها از ادغام بانکهای تهران، داریوش، بینالمللی ایران، عمران، بیمهی ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و تحت شماره ۳۸۰۷۷ در ادارهی ثبت شرکتها به ثبت رسید. عملیات اجرایی بانک نیز از همان تاریخ آغازشد.
سرمایهی اولیهی بانک ملت معادل ۵/۳۳ میلیارد ریال، در اثر ادغام بانکهای یادشده شکل گرفت. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ بالغ بر ۱۱,۸۶۱ میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی داراییهای ثابت و اندوختهی تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی انجامشد.
به استناد مجمع عمومی فوقالعاده بانکها مورخ ۱۷ فروردین ۸۷ و تصوینامه هیات محترم وزیران به شماره ۶۸۹۸۵/ت مورخ ۲ مرداد ۸۶ شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید.
بانک ملت در حال حاضر با سرمایه ۱۳۱۰۰ میلیارد ریال بهعنوان یکی از بزرگترین بانکهای کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت مینمایند.
این بانک دارای ۱،۸۱۴ شعبه در داخل و ۵ شعبه در خارج از کشور میباشد.
تعداد پرسنل بانک درحال حاضر ۲۴,۷۵۷نفر است . مهمترین راهبردهای بانک ملت توسعهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخصهای عملکرد است.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، از ۳۶ بانک فعال در کشور ۸ بانک دارای مالکیت دولتی ، ۱۶ بانک دارای مالکیت خصوصی صد در صد ایرانی و ۱۲ بانک دارای مالکیت مختلط ایرانی و خارجی بودند.(سایت بانک تجارت)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ هفدهم خردادماه ۱۳۵۸ ،شورای انقلاب به منظور حفظ سرمایه های ملی،به کار انداختن چرخهای تولیدی کشور و تضمین سپرده ها و پس انداز مردم در بانکها ” بانکهای کشور را ملی اعلام کرد و سپس به جهت کنترل و نظارت دقیق تر بر سیستم بانکی و اجرای صحیح سیاستهای پولی و اعتباری،برخی از بانکها در یکدیگر ادغام گردیدند.(سایت بانک تجارت)
این تحقیق ضمن بررسی ارتباط بین عوامل درون سازمانی وعوامل برون سازمانی بانکهای دولتی و خصوصی با ایجاد مطالبات معوق، به ارائه راهکارهای پیشنهادی در جهت کاهش مطالبات معوق و افزایش کارایی و اثر بخشی بانکها و توانمند ساختن آنها در جهت پرداخت تسهیلات میپردازد.
بطور کلی هدف این تحقیق بررسی علل ایجاد مطالبات معوق در بانکهای دولتی و خصوصی استان قم میباشد
که اهداف ویژه شامل:
۱- بررسی تأثیر عوامل درون سازمانی بر ایجاد مطالبات معوق در بانکهای دولتی و خصوصی استان قم.
۲- بررسی تأثیر عوامل برون سازمانی بر ایجاد مطالبات معوق در بانکهای دولتی و خصوصی استان قم.