دولت الکترونیک
یکی از مفاهیمی که در دهههای اخیر به گونهای بسیار گسترده در جوامع پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته و حتی در بعضی مواقع با موفقیت به اجرا درآمده، مفهوم دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک، یک دولت دیجیتال بدون دیوار و ساختمان و دارای سازمانی مجازی است که خدمات دولتی خود را به صورت بهنگام ارائه میکند و موجب مشارکت آنان در فعالیتهای مختلف اجتماعی سیاسیمیشود. تعریف دولت الکترونیکی با توجه به مقوله فناوری اطلاعات و لزوم گسترش آن در جوامع، کشور های مختلف جهان بر آن اند تا با پیاده سازی ساختارهای الکترونیکی گامی در جهت جامعه الکترونیکی بردارند. تعاریف متفاوتی به جهت پویایی فناوری اطلاعات و ارتباطات از دولت الکترونیکی ارائه می شود که هر یک به جنبه ها و بعد خاصی از مفهوم دولت الکترونیکی میپردازند که همین امر مانع از تعریفی واحد که در برگیرنده تمامی ابعاد آن باشد ، میشود.
تعریف: با توجه به مباحث فوق در این جا ما تعدادی از تعاریف را برای شما ارائه دادهایم: ۱-در دسترس بودن دولت برای شهروندان در ۲۴ ساعت و هفت روز هفته جهت ارائه خدمات ۲-ارتباط تمامی نهادهای دولتی با مردم از طریق بسترهای مناسب مخابراتی و اینترنت ۳-استفاده از فناوری دیجیتال در نهادهای دولتی در جهت کاهش هزینه خدمات دولتی ۴- تعهد به استفاده از فناوری مناسب برای ارتقای ارتباطات دولت با شهروندان و سازمانهای وابسته به دولت و به عبارتی گسترش دموکراسی ، ارتقای شأن و منزلت انسان ، حمایت از توسعه اقتصادی ، توسعه عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم ۵- شیوه ای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری اطلاعات و فناوریهای جدید است که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت آنها و ارائه فرصتهای گسترده برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار می دهد. در واقع تمامی تعاریف بالا دارای هدف یکسانی دارند اما نکته مهم آن است که دولت الکترونیکی نه تنها با کاهش مشکلات بروکراتیک، راه و رسمی جدید در عرصه ارتباطات بین دولت و شهروندان در جهت رفع احتیاجات آنها است به همین جهت دولت الکترونیکی راه و روشی جدید برای اداره حکومت است و برای همگام شدن با جامعه حهانی هیچ گریزی از آن نیست.
۱-۴-۱ اهداف کلی:
۱-بررسی میزان تاثیر فناوری های نوین بر توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان.
۲- ارایه راهکار برای بهبود عملکرد فناوری های نوین و بهره برداری مناسب از سیستم.
که برای وصول به این اهداف اصلی لازم است اهداف جزئی مشروحه ذیل نیز وصول شوند.
۱-۴-۲ اهداف فرعی:
۱- تعیین رابطه بین آموزش کارکنان با فناوریهای نوین در توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۲-تعیین رابطه بین وجود اینترنت در سازمان به توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۳- تعیین رابطه بین وجود شبکه های ارتباطی در توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۴- تعیین رابطه بین وجود نرم افزارهای مناسب در توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۵- تعیین رابطه بین وجود متخصصین رشته IT در توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۶- تعیین رابطه بین سیستم های همکاری مشترک DELدر توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۷- تعیین رابطه بین کاهش اندازه فیزیکی مخازن اطلاعات توسط سیستم اتوماسیون در توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
۸- تعیین رابطه بین شفافیت در انجام کارها [۱]در توانمند سازی تصمیم گیری کارکنان
استفاده از فناوری اطلاعات، شفافیت در انجام کارها را افزایش می دهد [۱]