افشاء عبارت است از انتشار اطلاعات مهم و تأثیرگذار بر بازار، و شفافیت را میتوان سادگی و سهولت تحلیل معنادار فعالیتهای شرکت و بنیادهای اقتصادی آن توسط فرد خارج از شرکت[۲] تعریف کرد. شفافیت شاخص توان مدیریت در ارائه اطلاعات ضروری به شکل صحیح، روشن، به موقع و در دسترس است.
مخصوصاً اطلاعات حسابرسیشده که هم به شکل گزارشات عمومی و هم از طریق انعکاس در رسانههای گروهی و سایر روشها منتشر شده باشد. بهعبارتی شفافیت منعکسکننده این مطلب است که آیا سرمایهگذاران تصویری واقعی از آنچه واقعاً در داخل شرکت روی میدهد دارند یا خیر؟ (نوبخت، ۱۳۸۳).
بنابراین افشاء و شفافیت درهم تنیدهاند. سیستمهای شفاف، به اطلاعات معتبر و صحیح نیازمندند که به موقع و به سهولت، هم به شکل مستقیم و هم از طریق نمایندههای معتبر و مشهور مانند: حسابداران، حسابرسان، آژانسهای رتبهبندی، تحلیلگران اوراق بهادار، روزنامهنگاران مالی و رسانههای گروهی در اختیار عموم سهامداران قرار بگیرد (هالوود[۳] ، ۲۰۰۱).
الف – شفاف سازی[۴] اطلاعات مالی
انونیموس[۵] (۱۹۹۹) شفاف سازی مالی را به مفهوم صراحت، روشنی و قابلیت درک در مورد آن چیزی که در شرکت اتفاق می افتد تعریف کرده است. همچنین وی به نقل از فلورینی (۱۹۹۸) بیان می کند که شفاف سازی مالی، رفتاری است که به وجود آورنده مسئولیت مناسب است. شفاف سازی مالی شرکت به وسیله تلاش هایش در افشای این چنین اطلاعاتی اندازه گیری می شود. همچنین ویشواناث و کافمن(۱۹۹۹) عدم شفافیت را به عنوان «ممانعت عمدی از دسترسی به اطلاعات، ارایه نادرست اطلاعات یا ناتوانی بازار در کسب اطمینان از کفایت مربوط بودن و کیفیت اطلاعات ارایه شده » تعریف کرده اند (درخشیده، ۱۳۹۱، ص۶۲).
پایه نظری این بخش تئوری اعلام دهی است که بر پایه این تئوری اطلاعات نامتقارنی بین شرکت و سرمایه گذاران وجود دارد. این اطلاعات نامتقارن نتیجه درک اشتباه سرمایه گذاران از موقعیت عملیاتی واقعی در شرکت است. بر اساس تئوری اعلام دهی، نامتقارن بودن اطلاعات بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی ممکن است مزیت تجاری غیرمنصفانه برای کارکنان درونی در بازارهای مالی ایجاد کند (چیانگ[۶] ، ۲۰۰۵).
[۱] Disciosure
[۲] Outsider
[۳] Hallwood
[۴] Transparency
[۵] Anonymous
[۶] Chiang
با توجه به اینکه هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر تبادل اطلاعات و تورش های رفتاری در توضیح رفتار توده ای می باشد. لذا نتایج پژوهش حاضر می تواند مورد استفاده تمامی سهامداران، سرمایه گذاران، دولت، اعتباردهندگان و صندوق های سرمایه گذاری، موسسات مالی و اعتباری واقع بشود. همچنین جامعه علمی و پژوهشی کشور می تواند از نتایج این تحقیق بهره مند شود .