مشکلات و موانع گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران
استقرار نظام بانکداری الکترونیکی علاوه بر بروز تأثیرات مثبت در زمینه ی اقتصادی، در سایر ابعاد اجتماعی و … نیز اثرات مثبت و قابل توجهی خواهد داشت. از این رو با توجه به این که بانکداری الکترونیکی در ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرو عقبتر است، لذا می باید موانع استقرار و توسعه ی بانکداری الکترونیکی، شناسایی و بر اساس آن راهکارهای مورد نظر را به کار بست.
موانع توسعه بانکداری الکترونیکی را می توان از دو جنبه داخلی و خارجی مورد بررسی قرار داد:
۲-۶-۴-۱- جنبه داخلی
۲-۶-۴-۱-۱-مشکلات مربوط به زیرساختهای اساسی
پدید آمدن تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی شامل مبادله الکترونیکی دادهها، پست الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، بازاریابی از راه دور و سیستمهای تدارکاتی آنلاین ایجاب میکند که برای مخابره و دریافت الکترونیکی اسناد تجاری و سایر اطلاعات طبقهبندی شده، سیستم های مورد اعتمادی فراهم شود. هر چند سیستم جدید تجارت و کسب و کار و بانکداری الکترونیکی میتواند دقت و سرعت پردازش را به طور قابل ملاحظهای بالا برد، ولی در ایران با مشکلات و محدودیتهایی از قبیل مشکلات زیرساختهای اساسی نظیر برق، مخابرات، ماهواره و فراهمآورندگان خدمات اینترنت، و دسترسی به اینترنت مواجه میباشد. شناخت مشکلات و محدودیتها، به برنامهریزان و تصمیمگیران کشور که قصد گسترش و توسعه تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی در کشور را دارند، کمک خواهد کرد تا برنامه جامعی را برای این منظور تدوین نمایند (الهیاری فرد، ۱۳۸۲).
۱٫تبیین رابطه بین عوامل خارجی و پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی .