بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران-پایان نامه مدیریت

مدیریت راهبردی هزینه و مدیریت سنتی هزینه

ریشه­های مدیریت سنتی هزینه به زمانی باز می­گردد که کانون توجه به کل زنجیره ارزش معطوف نبود. مدیریت سنتی هزینه در محیط کسب و کاری نه چندان چالشی و نه چندان پایدار، توسعه پیدا کرد که در آن تولید عامل اصلی رقابت محسوب می­شد. وظیفه اصلی سیستم های هزینه­ای ثبت و گزارش­دهی فعالیت­های گذشته با توجه به هزینه و سود (در قالب گزارش­های دوره­ای) بود( برلینر و بریمسون[۱]، ۱۹۸۸).

مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می­دهد سیستم­های سنتی مدیریت هزینه برای نیازمندی­های محیط کسب و کار امروز ناکافی هستند. بر اساس نوشته جانسون و کاپلان[۲] (۱۹۹۱) سیستم­های مدیریت سنتی هزینه عمدتا بر هزینه­های کوتاه مدت تمرکز دارند. برای کاهش اثرگذاری این هزینه­ها، سیستم­های مدیریت هزینه هرچه بیشتر باید به هزینه­های بلند مدت محصول متمرکز شوند. هزینه­های بلند مدت محصول هزینه­های طراحی، توسعه و مهندسی، همچنین هزینه­هایی که از حوزه­های خارج از شرکت نشات می­گیرند (بازاریابی، توزیع، هزینه­های خدمات) به علاوه هزینه­های ثابت که با خروجی تولید مرتبط هستند، شامل می­شود.

امروزه، اهمیت نسبت نیروی کار مستقیم و سربار تغییر کرده است و موضوع این گونه مطرح می­شود که نه تنها سربار قسمتی فزاینده از هزینه کل را تشکیل می­دهد، بلکه اکنون سربار تولید بیانگر چیزی در حدود یک سوم کل هزینه­های ساخت در هر شرکت نوعی است؛ به علاوه سربار اداری (هزینه های فروش، عمومی و اداری) که بالغ بر ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه­های تولید است( الکلتی[۳]، ۲۰۰۶).

سیستم­های مدیریت هزینه باید تاثیری راهبردی بر هزینه­ها داشته باشند. عموما بیشتر سیستم­های هزینه بر مرحله تولید از چرخه عمر محصول متمرکز شده­اند( تاتیکوندا[۴]، ۱۹۹۴). سیستم­های هزینه استاندارد نخستین مثال­ها از این نوع سیستم های هزینه هستند که توجه خود را بر فرآیند­های تولید تمرکز می­کنند.

سازمان­ها در حال حاضر دریافته­اند که باید بتوانند همگام با محیط متغیری که پیش­رو دارند، حرکت کنند. در چنین وضعیتی سازمان­ها تولد رویکرد جدیدی از حسابداری را شاهد بوده­اند که عبارت از «مدیریت راهبردی هزینه» است. برای تعریف این رویکرد ابتدا باید به ریشه­های مفهومی آن در حسابداری و مدیریت بازگشت. اصطلاح «مدیریت هزینه» غالبا به اشتباه تعریف شده است. این موضوع بعید به نظر نمی رسد؛ زیرا «مدیریت هزینه» از دو مفهوم تشکیل شده است؛ «حسابداری بهای تمام شده» و «حسابداری مدیریت»، که خود بارها در معرض تفسیر نادرست قرار داشته اند( هانسن و موون[۵]، ۲۰۰۰).

مدیریت هزینه هم مفهوم حسابداری بهای تمام شده و هم مفهوم حسابداری مدیریت را در بر می­گیرد. حسابداری بهای تمام شده حوزه­ای از حسابداری است که اطلاعات مرتبط با مقدار ارزش چیزهای مختلف را ثبت، اندازه گیری و گزارش می­کند؛ اما حسابداری مدیریت، مباحثی هم­چون تحلیل سر به سر، مقادیر سفارش اقتصادی و محاسبه تغییرات میان هزینه­های واقعی و هزینه­های استاندارد را شامل می­شود( کوپر و رجین، ۱۹۹۷).

مدیریت هزینه فراتر از تمام  این­ها، به استفاده از اطلاعات هزینه برای تصمیم­گیری می­پردازد. در محیط کسب و کار امروز، مدیریت هزینه برای بسیاری از سازمان­ها به مهارتی حیاتی برای بقا تبدیل شده است؛ اما اینکه به سادگی هزینه ها را کاهش داد، کافی نیست، بلکه به جای آن هزینه ها باید به طور راهبردی مدیریت شوند( کوپر و رجین، ۱۹۹۷).

بنابراین مدیریت راهبردی هزینه حوزه تمرکزی وسیعی دارد.این حوزه به کاهش مستمر هزینه ها و کنترل هزینه ها محدود نمی شود،بلکه فراتر از آن به استفاده مدیریت از اطلاعات هزینه برای تصمیم گیری باز می گردد. همچنین، مدیریت راهبردی هزینه به استفاده از فنون مدیریت هزینه برای تصمیم گیری باز می­گردد. همچنین، مدیریت راهبردی هزینه به استفاده از فنون مدیریت هزینه که موقعیت راهبردی هر شرکت را بهبود می بخشد و هم زمان هزینه ها را کاهش می دهد، محدود نیست زیرا هزینه یگانه عامل مهم در توفیق شرکت نیست، بلکه ارزش و درآمد نیز عواملی حیاتی در موفقیت شرکت­ها به شمار می­روند( مک­نایر و همکاران[۶]، ۲۰۰۰).

[۱] . Berliner and Brimson

 

[۲] . Johnson and  Kaplan

[۳] . Elkelety

[۴] . Tatikonda, L. and Tatikonda

[۵] . Hansen, R. and Mowen

[۶] . McNair et al.

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.