بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

پایان نامه با موضوع نقش تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران

هزینه­یابی بر مبنای فعالیت

یکی از ابزارهای مدیریتی برای ایجاد توانایی در تعیین هزینه های واقعی در ارتباط با تولید هر محصول یا خدمت فن «هزینه یابی فعالیت»[۱] است که کوپر[۲] و کاپلان[۳] و همکار آنان جانسون[۴] به وجود آوردند. هزینه یابی بر مبنای فعالیت[۵] صاحبان کار و فرآیند را به سمت شناسایی و ردیابی هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و تخصیص دقیق آن ها به فعالیت هایی که در فرآیند تولید محصول یا خدمتی نقش دارند، هدایت می کند. این فن هنگامی شکل گرفت که مدیران متوجه شدند اطلاعات حسابداری سنتی که به صورت دفتر کل تهیه می شد، برای ارزیابی اثربخشی تصمیماتی که به تخصیص منابع مربوط است، دیگر مفید نیست، بلکه فقط برای حسابرسان و دیگر افراد خارج سازمان که به دنبال پاسخ گویی مالی خود بودند، رضایت بخش است. در سال ۱۹۸۸ کوپر و کاپلان بیان کردند که یکی از مشکلات جدی سازمان ها، در روش سنتی تخصیص هزینه های غیرمستقیم (سربار) است. نزدیک تر شدن به قرن ۲۱، به علت پیچیده تر شدن فرآیند تولید محصولات و خدمات، بخش اعظم هزینه ها را متوجه هزینه های سربار میکرد. بنابراین دیگر امکان نداشت که هزینه های سربار را همچون گذشته به شکل یکنواخت و گاهی اختیاری روی همه محصولات یا خدمات سرشکن کرد (عزیزی، ۱۳۸۲، ۲۳).

تخصیص غلط هزینه­های سربار می­تواند باعث اشتباه در تخمین­های هزینه­ای تولید شود؛ در نتیجه، مدیران را دچار تصمیم­گیری­های نادرست کند. کوپر و کاپلان شیوه هزینه یابی بر مبنای فعالیت موسوم به ABC را جایگزینی برای سیستم­های سنتی حسابداری معرفی کردند. بر اساس روش ABC، فرآیند تولید محصول یا خدمت به صورت مجموعه­ای از فعالیت­ها دیده می­شود. منابعی که این فعالیت­ها مصرف می­کنند، تعیین می­شود و سپس، فعالیت­ها به محصولات، خدمات و مشتریان تخصیص داده می­شوند. هنگامی که رابطه بین فعالیت و محصول یا خدمت یا مشتری به دست آمد، آنگاه می­توان هزینه­های غیر مستقیم (سربار) را به درستی به آن محصولات، خدمات یا مشتریان تخصیص داد. به بیان ساده­تر، ابتدا باید دانست که چه فعالیت­هایی باید برای تولید هر محصول یا خدمت انجام شود؛ سپس، هزینه­های آن محصول یا خدمت محاسبه شود (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۰)­.

پیش از ایجاد مفاهیم هزینه­یابی فعالیت، هنگامی که هزینه­های هر محصول یا خدمت بر اساس هزینه­های مستقیم (هزینه مواد و دستمزد) محاسبه می­شد، هزینه­های غیرمستقیم به شکل یکنواخت روی همه محصولات یا خدمان سرشکن می­شد و به این ترتیب، کل هزینه­های تولید محصولات یا خدمات محاسبه می­شد. اما با افزایش شکاف بین نسبت هزینه­های مستقیم و غیرمستقیم، این شیوه محاسبه هزینه­ها و تولید نیز کارایی خود را از دست داد (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۰).

برای اجرای هزینه­یابی بر مبنای فعالیت، دو رویکرد موجود است؛ در رویکرد اول، بخش حسابداری، هزینه­یابی بر مبنای فعالیت ABC را می­توان با جمع آوری و محاسبه مستقیم هزینه­ها توسط ابزارABC  انجام داد. رویکرد دوم که مبتنی بر «مدل سازی فعالیت­های» سازمان و تخصیص هزینه­ها به آن فعالیت است، برای مدیران اثرگذارتر خواهد بود؛ زیرا به آنان اجازه می­دهد تا هزینه­های فعالیت­های خود را توسط تهیه مدل­های معنادار فعالیت­های سازمان و تهیه جزئیات ارتباطات بین این فعالیت­ها آغاز کنند؛ روش هزینه­یابی بر مبنای فعالیت، منابع مصرفی را به فعالیت­های در حال عمل در سازمان مرتبط می­سازد و سپس، بین این فعالیت­ها و محصولات و خدمات تولید شده ارتباط مستقیم برقرار می­گرداند (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۱).

روش هزینه­یابی بر مبنای فعالیت عوامل کمی (محرک­های هزینه یا عناصر هزینه­ساز[۶]) را در مرکز توجه خود قرار می­دهد؛ یعنی عواملی که هر سازمان را متحمل هزینه می­سازد. به عبارت دیگر، این روش عواملی را که باعث تخصیص هزینه­ها از حسابی به حساب دیگر می­شود، در نظر می­گیرد. هنگامی که این عوامل شناسایی شدند، روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) از اطلاعات هزینه­ای سنتی برای تعیین اثر وقوع هر یک از آن عوامل استفاده می­کند. سناریوها با هر یک از عناصر هزینه ساز ارزیابی شوند (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۱).

«فعالیت­ها»، «اقلام هزینه» را تولید می­کنند و برای این کار از «منابع» مصرف می­کنند. برای تعیین هزینه هر فعالیت، منابعی را که فعالیت مزبور از آن­ها استفاده می­کند، باید شناسایی کرد. مسئله مهم روش هزینه­یابی بر مبنای فعالیت این است که منابعی که در ارتباط با هر فعالیت  شناسایی می­شوند، مانند زمانی که خریدار برای ارزیابی فروشندگان صرف می­کند، در دفتر کل به عنوان هزینه ثبت نمی­شود. منابعی که در دفتر کل شناسایی می­شوند، فقط به حقوق دستمزد واحد خرید محدود می­شود (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۲).

[۱] . Activity Costing

[۲] . Cooper

[۳] . Kaplan

[۴] . Johnson

[۵] . Activity Based Costing(ABC)

[۶] . Cost drivers

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.