– جامعه آماری، چگونگی نمونهگیری و نمونه :
۳-۵-۱ جامعه آماری :
جامعه آماری عبارت است از گروهی از افراد، اشیا یا حوادث دارای یک صفت یا ویژگی مشترک می باشند.دریک پژوهش مفهوم جامعه به کلیه افرادی اتلاق می شود که عمل تعمیم پذیری در مورد آن ها صورت می گیرد. در هر پژوهش، ماهیت آن پژوهش تبیین کننده دامنه جامعه می باشد (دلاور،۱۳۸۰ به نقل از پرندی،۱۳۸۸)
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان، اساتید ودانشجویان موسسات آموزش عالی مشهد می باشد. که بر اساس آمار واطلاعات منتشره توسط استانداری خراسان رضوی در سال ۹۱-۱۳۹۰ می باشد.
۳-۵-۲-چگونگی نمونه گیری :
با توجه به اینکه حجم یا اندازه اکثر جامعه های تحقیق بزرگ است، بنابراین اندازه گیری ویژگی مورد بررسی برای تک تک اعضای جامعه ضروری نمی باشد. انتخاب واندازه گیری نمونه ای از جامعه وبرآورد در مورد کل جامعه براساس یافته های نمونه کافی است.نمونه عبارت است از زیر مجموعه ای از کل جامعه که انتخاب می شود ومعرف آن می باشد(دلاور،۱۳۸۰ به نقل از پرندی،۱۳۸۸ )
روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری تصادفی طبقه ای است وبه علت اینکه به صورت طبیعی در خوشه ها یعنی (دانشگاه ها وموسسات) جای گرفته اند بعد از انتخاب مقادیر طبقات از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. به عبارت دیگر، نمونه مورد مطالعه با بهره گیری از روش نمونه گیری فوق از میان دانشگاهها وموسسات که هریک به مثابه طبقه در نظر گرفته شده اند انتخاب گردید.
۳-۵-۳-حجم نمونه و روش محاسبه :
برای بدست آوردن حجم نمونه ازفرمول کوکران که در فرمول شماره (۳-۱) آمده است استفاده می شود.
بررسی تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات آموزشی موسسات آموزش عالی مشهد
۱-۴-۲-اهداف فرعی تحقیق :
۱-۴-۳-سوال اصلی تحقیق:
آیا مولفه های سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات آموزشی موسسات آموزش عالی مشهد تاثیر دارد ؟
۱-۴-۴-سوالات فرعی تحقیق :