.تعریف نظری و عملیاتی تحقیق
۱-۸-۱٫تعاریف نظری
مدرسه هوشمند :مدرسه ای است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه ای و شبکه ای انجام می شود و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است(توکلی،۱۳۸۸: ۵۴).
زیرساخت های فناوری اطلاعات: کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه ای و شبکه ای انجام می شود و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۵) .
محیط یاددهی-یادگیری: شیوه وروش آموزشی مدارس هوشمند دیداری – شنیداری بوده تا زمینه رشد همه جانبه استعدادهای دانش آموزان را تدارک ببینند و با تلفیق، به جای استفاده ابزاری از فناوری ا طلاعات و یا ارائه واحد مستقل فناوری درکنار سایر واحدهای درسی، نسبت به کارآمد و اثر بخش نمودن نظام آموزشی اقدام می شو.(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۵).
مدیریت مدرسه: کلیه فرایندهای مدرسه ی هوشمند ازپشتیبانی سیستم های رایانه برخوردار هستند واتوماسیون فرایندها (خودکارسازی ) به طور کامل در مدرسه اجراشده است(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۵).
سیستم یکپارچه رایانه ای: دانش آموزان در مدرسه با همکلاسی های خود و مقاطع بالاتر یا پایین تر از خود و در اجتماع می توانند به عنوان فردی مفید و دارای اطلاعات روز و سواد رایانه ای می تواند ارتباط سالم برقرار نماید(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۶).
توانمندسازی معلمان: در مدارس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانکهای اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره دروس جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی نمایند و یا اینکه دروس موجود را تغییر داده و اصلاح نمایند(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۶).
۱-۸-۲٫تعاریف عملیاتی
مدرسه هوشمند:در این تحقیق منظور از مدارسه هوشمند قلمرو تحقیق است که از ابزارهای الکترونیکی و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد.
زیرساخت های فناوری اطلاعات:در این تحقیق با استفاده از سوال های ۱-۲-۳-۴-۵ پرسشنامه زیرساخت های فناوری اطلاعات عملیاتی می شود.
مدیریت مدرسه: در این تحقیق با استفاده از سوال های ۶-۷-۸-۹ پرسشنامه زیرساخت های فناوری اطلاعات عملیاتی می شود.
محیط یاددهی-یادگیری: در این تحقیق با استفاده از سوال های ۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴ پرسشنامه محیط یاددهی-یادگیری عملیاتی می شود.
سیستم یکپارچه رایانه ای: در این تحقیق با استفاده از سوال های ۱۵-۱۶-۱۷-۱۸ پرسشنامه سیستم یکپارچه رایانه ای عملیاتی می شود.
توانمندسازی معلمان: در این تحقیق با استفاده از سوال های ۱۹-۲۰-۲۱-۲۲ پرسشنامه توانمندسازی معلمان عملیاتی می شود.
ارتباط یکپارچه رایانه ای مدارس: در این تحقیق با استفاده از سوال های ۲۳-۲۴-۲۵ پرسشنامه ارتباط یکپارچه رایانه ای بادیگر مدارس عملیاتی می شود.
سیستم مدیریت مدرسه: در این تحقیق با استفاده از سوال های ۲۶-۲۷-۲۸- پرسشنامه سیستم مدیریت مدرسه عملیاتی می شود.
هدف اصلی
ارزیابی استقرار مدارس هوشمند در مدارس مقطع دوم متوسطه کاشان و آران وبیدگل
اهداف فرعی
-بررسی وضعیت زیرساخت های فناوری اطلاعات جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت موجود محیط یاددهی -یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه ای جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه ای جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود توانمندسازی معلمان درحوزه فناوری اطلاعات جهت ایجاد مدارس هوشمند
-بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود برقراری ارتباط یکپارچه رایانه ای با مدارس دیگر جهت ایجاد مدارس هوشمند