کلاهبرداری داخلی : کلاهبرداری از(بیمه گر) شرکت بیمه در سطح مدیران ، کارشناسان و کارکنان عادی با همراهی یک سری افراد دیگر در داخل یا خارج شرکت. (دهقان زاده و رشیدی، ۱۳۹۲،۱۹).
عوامل تحت تاثیر قرار دهنده آسیب پذیری بیمه گر نسبت به کلاهبرداری داخلی شامل موارد ذیل می شود:
معمولا کلاهبرداری داخلی در تمام سطوح، از جمله در سطح هیئت مدیره و مدیریت ، اتفاق می افتد. هرچقدر سطح افرادی که مرتکب کلاهبرداری می شوند بالاتر باشد، احتمال زیان مالی و صدمه به حسن شهرت بیشتر است. معمولی ترین رفتار کلاهبرداری ، رفتار کارمندانی است که از وجوه نقد یا منابع بیمه گر ، مانند تجهیزات، موجودی یا اطلاعات ، دله دزدی می کنند. با این وجود ، کارمندان فاسد به طرح ها و ترفند های بسیار زیان بار تری نیز می پردازند. این ترفندها شامل رشوه گیری و پورسانت می شوند. این نوع کلاهبرداری برای شناسایی ، فوق العاده سخت است؛ زیرا پورسانت مستقیماً “وارد دفاتر” بیمه گر نمی شود. اغلب چنین شیوه های غیر اخلاقی از شناسایی در امان می مانند مگر اینکه توسط سایر کارمندان ، فروشندگان یا دیگر اشخاص ثالث برملا شوند.( انجمن ناظران بیمه،۲۰۰۶،۴۸).
شناسایی کلاهبرداری داخلی مکمل پیشگیری از کلاهبرداری داخلی است و کارایی کنترل ها، روندها و سیاست های پیشگیرانه را نشان می دهد. حسابرسی های داخلی ، ابزار موفقی برای شناسایی کلاهبرداری داخلی اند. بیمه گران باید در فواصل مناسب، حسابرسی های داخلی مبتنی بر ریسک را انجام دهند. کارکنان حسابرسی برای اینکه کارآمد باشند، باید دسترسی به موقع به اطلاعات و ابزار های تکنولوژی داشته باشند تا فایل ها و سیستم های کامپیوتری شده را حسابرسی کنند. حسابرسی های داخلی باید برای هیئت مدیره و تمام سطوح مدیریت و کارکنان اعمال شود وباید کل فرایند ها و رشته های کسب و کار بیمه گر را در بر گیرد. بیمه گران باید مدیریت و کارکنان را تشویق به گزارش بی نظمی ها نمایند. آنان می توانند شانس شناسایی کلاهبردارن را از طریق برقراری مکانیسم گزارش دهی محرمانه افزایش دهند. مصاحبه های خروجی به هنگامی که هیئت مدیره ، مدیر یا عضوی از کارکنان می تواند منبع اطلاعاتی با ارزشی برای پرداختن به کلاهبرداری داخلی باشد.( انجمن ناظران بیمه ،۲۰۰۷،۳۶).
ضوابط پیشگیرانه برای کنترل ریسک کلاهبرداری داخلی ضروری است. بیمه گران باید هم روند های سازمان خود را که در مقابل کلاهبرداری داخلی آسیب پذیرند و هم پیامد ریسک خاص کلاهبرداری داخلی را مشخص کنند. آنها باید آگاهی از پتانسیل کلاهبرداری داخلی را در سازمان خود بالا ببرند. باید برای اعضای هیئت مدیره، مدیریت و کارکنان استاندارد های مناسب بودن و شایستگی وضع شوند. این استاندارها مناسب شغل و مسئولیت های آنان است.( خاکسار خیابانی ،۱۳۹۱،۲۱).
[۱] . Takeover Bids
شناسایی و رتبه بندی عوامل کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای و راهکارهای پیشگیری از آن در استان لرستان که باعث شود شرکت های بیمه هزینه هایشان کمترشود و در نتیجه منجر به ارائه خدمات باقیمت پایین تر به بیمه گذاران شود چرا که کلاهبرداری هزینه های شرکتهارا بالاتر می برد و آنهامجبورندکه کسری بودجه شان را از بیمه گذاران جبران کنند.
۱-تاکید برآموزش مستمر پرسنل و مسئولین شرکت های بیمه و استفاده از فن آوری روز دنیا که منجربه شناسایی بهتر و صحیح تر عوامل کلاهبرداری بیمه می شود .
۲-برخورد مناسب کارمند با بیمه گذاران در پرداخت به موقع خسارت به آنها باعث اعتماد شان به بیمه و درنتیجه منجر به پیشگیری از کلاهبرداری می شود.