طبق تحقیق رضوانی و گرایلی نژاد از مقایسه وجمع بندی دیدگاههایی که در این زمینه وجود داشته، سه بعد اصلی حاصل گردیده که عبارتند از:
با استفاده از این سه بعد یک الگو ارائه گردید که تمامی انواع نو آوری را در خود جای داده ونظرات مختلف محققین قبلی را در خود یکپارچه کرده است. مدیران سازمانها می توانند با استفاده از الگو تصمیم بگیرند که چه نوع نو آوری را در دستور کار قرار دهند و کار را از کجا آغاز کنند. (رضوانی و گرایلی نژاد، ۱۳۹۰).
شکل ۲-۳- مدل پیشنهادی گونه شناسی انواع نوآوری سازمانی (رضوانی و گرایلی نژاد، ۱۳۹۰)
متناسب با کاربردها و سطوح مورد بررسی، نو آوری به انواع مختلف تفکیک شده است. معمولا محققان بر این باورند که مفهوم فرایند نو آوری را درک کرده اند. اما در حقیقت بسیاری از تحقیقات انجام گرفته در حوزه های مرتبط با نوآوری، تعاریف وطبقه بندی متفاوتی از نو آوری را ارائه داده اند. همانطور که اشاره شد فرایندهای نوآوری مختلف، خروجی های متفاوتی را به دنبال دارد. بعضی از این نتایج در محصولات یا تغییر در آنها یا در خدمات ویا در روش انجام امور توسط سازمانها می باشد. اگر سازمانی به دنبال بقا در این محیط متغیر وپویا باشد، لازم است در انواع مختلف نو آوری سرمایه گذاری نماید، چرا که انواع مختلف نو آوری به روش های متفاوتی سازمان را تحت تأثیر قرار داده و نتایج مختلفی را به دنبال دارد (Cigav & et al,2006).
از انواع دیگر نوآوری می توان به نوآوری بازار، نوآوری رفتار، نوآوری راهبردی، نوآوری معماری، نوآوری مکان ونوآوری در دیدگاه غالب اشاره نمود که در ادامه بصورت مختصر تعریف می شوند:
شامل رویکردهای جدید شرکت برای تطبیق ورود وگسترش در بازار هدف می باشد (North & Smallbone,2000).
۱-۶-۱ اهداف کلی
هدف کلی از انجام تحقیق حاضر بررسی و ارزیابی نظریه های علمی موجود در زمینه فرهنگ کیفیت محوری و تاثیر آن بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی می باشد.
۱-۶-۲ اهداف فرعی
اهداف فرعی تحقیق عبارت است از:
شناخت میزان تاثیر ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر بهبود مستمر کیفیت بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر نوآوری بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
۸حدود مطالعاتی تحقیق
۱-۸-۱ قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق دانشگاه های پیام نور استان مرکزی در نظر گرفته شده است.
۱-۸-۲ قلمرو زمانی تحقیق
حدود زمانی تحقیق از تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۳ تا آبان ماه ۱۳۹۳ در نظر گرفته شده است.
۱- ۹ تعریف واژگان و اصطلاحات
فرهنگ کیفیت محوری: زیرمجموعه ای از فرهنگ سازمانی به شمار می رود که هدف آن ارتقاءمستمر کیفیت است(بازرگان، ۱۳۸۷).
نگرش مثبت نسبت به تغییر: تعامل عواطف، شناختها و گرایشهای رفتاری با توجه به چیزی، فردی یا گروهی دیگر، یک رخداد یک فکر و مانند آن است. نگرش را پاسخ از پیش کسب شده کاملا موافق یا مخالف نسبت به یک چیز نیز تعریف کرده اند (۱۹۸۳Ruch,)
نوآوری[۱]: ریسکپذیری سازمان و رغبتی که به این امر نشان میدهد و میزان تشویق افراد به خلاقیت و نوآوری است.
بهبود مستمر کیفیت: دیدگاه یا نگرشی است که بهبود را بصورت قدم به قدم وگام به گام دنبال میکند
مدیریت دانش: مک کلند معتقد است که مدیریت دانش یعنی استفاده خلاق و موثر و کارآمد از کلیه دانش ها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود خود سازمان.به طور خلاصه مدیریت دانش فرایندی است که سازمان ها ارزش دارایی های فکری خود را براساس دانش تولید می کنند (ملکی پور و همکاران،۱۳۹۲، ۲).
سیستم مدیریت دانش: سیستم مدیریت دانش عبارت است از فرایند خلق، جمع آوری، سازماندهی، اشاعه و کاربرد دانش در سازمان یا هنر خلق ارزش از دارایی های نامشهود سازمان (رهنمود و محمدی،۱۳۸۸، ۳۹).
فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی را به عنوان مجموعه نسبتاً یکنواخت از ارزش ها و اعتقادات، آداب و رسوم، سنت ها و شیو ه های پایدار می داند که توسط اعضای سازمان تسهیم (انتقال) می یابد (بیدختی و همکاران،۱۳۸۹، ۱۹۴).
تعاریف کاربردی مطابق با تعاریف نظری است.
[۱] – innovation
۱-۶-۱ اهداف کلی
هدف کلی از انجام تحقیق حاضر بررسی و ارزیابی نظریه های علمی موجود در زمینه فرهنگ کیفیت محوری و تاثیر آن بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی می باشد.
۱-۶-۲ اهداف فرعی
اهداف فرعی تحقیق عبارت است از:
شناخت میزان تاثیر ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر بهبود مستمر کیفیت بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر نوآوری بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
انواع تغییر را می توان از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار داد که محقق از دیدگاه های مختلفی به معرفی آنها پرداخته است. هنسن معتقد است تغییر سه نوع می باشد که عبارتند از:
علمای اجتماعی از رشته های گوناگون علمی ظاهراً در این نکته توافق دارند که نگرش می تواند به عنوان یک گرایش و آمادگی برای پاسخگویی مطلوب یا نا مطلوب نسبت به اشیاء، اشخاص، مفاهیم، یا هر چیز تلقی شود. پیامدهای نگرش را می توان مشاهده کرد، لیکن خود آن قابل رویت نیست، نگرش عامل پیش بین مهمی برای عمل است (میچل [۱]، ترجمه شکر کن، ۱۳۸۳، ۱۹۱).
تحقیقات اولیه، ارتباطی بین نگرش و رفتار فرض کرده اند که رابطه آنها علت و معلولی است و نگرشها هستند که تعیین می کنند افراد چگونه عمل کنند. البته عقل سلیم نیز وجود چنین رابطه ای را تایید می کند. اگر چه در اواخر دهه ۱۹۶۰، این ارتباط بین نگرشها و رفتار توسط یک سری از تحقیقات به چالش کشیده شد (رابینز[۲]، ترجمه امیدواران، ۱۳۸۵، ۵۰).
[۱]– Terrence R.Mitchell
[۲]– Stephen P. Robbins
۱-۶-۱ اهداف کلی
هدف کلی از انجام تحقیق حاضر بررسی و ارزیابی نظریه های علمی موجود در زمینه فرهنگ کیفیت محوری و تاثیر آن بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی می باشد.
۱-۶-۲ اهداف فرعی
اهداف فرعی تحقیق عبارت است از:
شناخت میزان تاثیر ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر بهبود مستمر کیفیت بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر نوآوری بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
عناوین | صفحه |
۱٫ فصل اول (طرح تحقیق- کلیات) | ۲ |
مقدمه | ۳ |
۱٫۱٫ تعریف مساله | ۶ |
۲٫۱٫ اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن | ۷ |
۳٫۱٫ سوالات تحقیق | ۹ |
۴٫۱٫ اهداف تحقیق | ۱۰ |
۵٫۱٫ قلمرو مکانی و زمانی | ۱۰ |
۶٫۱٫ جامعه آماری | ۱۱ |
۷٫۱٫ شیوه نمونه گیری | ۱۲ |
۸٫۱٫ شاخص ها عومل بحرانی موفقیت | ۱۳ |
۹٫۱٫ مدل مفهومی پیشنهادی | ۱۵ |
۲٫ فصل دوم (مبانی و پیشینه تحقیق) | ۱۶ |
مقدمه | ۱۷ |
۱٫۲٫ بانکداری الکترونیک | ۱۹ |
۱٫۲٫ بانکداری الکترونیک چیست؟ | ۲۲ |
۲٫۱٫۲٫ تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی در جهان | ۲۳ |
۳٫۱٫۲٫ تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی درایران | ۲۳ |
۱٫۳٫۱٫۲٫ بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران | ۲۵ |
۲٫۲٫ مدلهای بانکداری الکترونیکی | ۲۷ |
۱٫۲٫۲٫ بانک های الکترونیکی | ۲۷ |
۲٫۲٫۲٫ شعبات الکترونیکی | ۲۷ |
۳٫۲٫۲٫ انواع خدمات بانکداری الکترونیکی | ۲۷ |
۳٫۲٫ انواع پرداخت های الکترونیکی | ۳۵ |
۱٫۳٫۲٫ کارت های اعتباری | ۳۶ |
۲٫۳٫۲٫ کارت های هوشمند | ۳۶ |
۴٫۲٫ سطوح بانکداری الکترونیک | ۳۸ |
۱٫۴٫۲٫ بانکداری الکترونیکی مصرف کننده (در سطح مشتری) | ۳۸ |
۲٫۴٫۲٫ بانکداری الکترونیکی بین بانکی | ۳۸ |
۵٫۲٫ تفاوت بانکداری الکترونیکی و بانکداری کاغذی | ۳۹ |
۶٫۲٫ مقایسه بانکداری الکترونیکی با بانکداری سنتی | ۴۰ |
۷٫۲٫ جایگاه مشتریان در بانکداری الکترونیک | ۴۲ |
۸٫۲٫ بانکداری الکترونیک و کیفیت خدمات | ۴۲ |
۱٫۸٫۲٫ ضرورت توجه به کیفیت خدمات | ۴۷ |
۲٫۸٫۲٫ ابعاد کیفیت خدمات | ۴۹ |
۹٫۲٫ مزایای بانکداری الکترونیک | ۵۲ |
۱٫۹٫۲٫ از دید موسسات مالی | ۵۲ |
۲٫۹٫۲٫ از دید مشتریان | ۵۲ |
۱۰٫۲٫ معایب بانکداری الکترونیک | ۵۳ |
۱۱٫۲٫ دلایل عدم استقبال مشتریان از سرویس های بانکداری الکترونیک | ۵۳ |
۱۲٫۲٫ بانکداری الکترونیک و پول دیجیتال | ۵۴ |
۱۳٫۲٫ پیامدهای اقتصادی گسترش استفاده از پول الکترونیکی | ۵۷ |
۱۴٫۲٫ دولت الکترونیک در بانکداری الکترونیک | ۵۸ |
۱۵٫۲٫ دولت الکترونیک در ایران | ۵۹ |
۱۶٫۲٫ تکامل وتوسعه دولت الکترونیکی | ۵۹ |
۱۷٫۲٫ بررسی اثرات بانکداری الکترونیک در دولت الکترونیک | ۶۱ |
۱۸٫۲٫ مزایای بانکداری الکترونیک | ۶۲ |
۱۹٫۲٫ مبانی و چارچوب نظری تحقیق | ۶۴ |
۲۰٫۲٫ بانکداری الکترونیک چیست ؟ | ۷۰ |
۲۱٫۲٫ رویکردهای بانکداری الکترونیک | ۷۵ |
۲۲٫۲٫ اهمیت فاکتورهای موفقیت و بحران | ۷۷ |
۲۳٫۲٫ بررسی فاکتورهای موفقیت و بحران در بانکداری الکترونیکی | ۸۲ |
۲۴٫۲٫ پیشینه تحقیق | ۸۸ |
۲۵٫۲٫ تعاریف عملیاتی و مفهومی متغیرها | ۱۰۲ |
ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ(روش تحقیق) | ۱۰۶ |
مقدمه | ۱۰۷ |
۱٫۳٫ روش تحقیق | ۱۰۸ |
۲٫۳٫ سوالات تحقیق | ۱۱۲ |
۳-۳٫ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری | ۱۱۳ |
۴٫۳٫ حجم نمونه و روش تعیین آن | ۱۱۴ |
۵٫۳٫ ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی | ۱۱۵ |
۶٫۳٫ ابزارهای گردآوری داده ها | ۱۱۶ |
۷٫۳٫ رواﯾﯽ(اﻋﺘﺒﺎر) و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ | ۱۱۸ |
۱٫۷٫۳٫ روایی (اعتبار) تحقیق | ۱۱۹ |
۲٫۷٫۳٫ پایایی (قابلیت تکرار) تحقیق | ۱۲۰ |
۸٫۳٫ جمع آوری پرسشنامه ها(ماتریس) | ۱۲۲ |
۹٫۳٫ روش ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت | ۱۲۳ |
۱۰٫۳٫ مروری بر روش تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس | ۱۲۴ |
۱٫۱۰٫۳٫ مروری بر تصمیم گیری چند معیاره | ۱۲۴ |
۲٫۱۰٫۳٫ تصمیم گیری چند معیاره | ۱۲۶ |
۳٫۱۰٫۳٫ تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه | ۱۲۹ |
۴٫۱۰٫۳٫ روش های بی مقیاس کردن شاخص ها | ۱۳۱ |
۵٫۱۰٫۳٫ روش های ارزیابی وزن شاخص ها | ۱۳۳ |
۶٫۱۰٫۳٫ تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه (تاپسیس) | ۱۳۷ |
۷٫۱۰٫۳٫ الگوریتم تکنیک تصمیم گیری چند شاخصه تاپسیس | ۱۳۹ |
ﻓﺼﻞ چهارم (تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق) | ۱۴۱ |
مقدمه | ۱۴۲ |
۱٫۴٫ تحلیل جامعه شناختی | ۱۴۲ |
۲٫۴٫ مروری بر شاخص های شناسایی شده | ۱۴۷ |
۳٫۴٫ مدل تاپسیس (TOPSIS) | ۱۴۸ |
۱٫۳٫۴٫ مراحل حل مدل تصمیم گیری چند شاخصه TOPSIS | ۱۴۹ |
ﻓﺼﻞ پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات) | ۱۶۲ |
۱٫۵٫ خلاصه تحقیق | ۱۶۳ |
۲٫۵٫ نتایج پژوهش | ۱۶۵ |
۳٫۵٫ نتیجه گیری | ۱۶۸ |
۴٫۵٫ محدودیت های تحقیق | ۱۶۹ |
۵٫۵٫ پیشنهادات برای تحقیقات آتی | ۱۶۹ |
منابع | ۱۷۱ |
منابع فارسی ۱۷۱ منابع انگلیسی ۱۷۹ چکیده ۱۸۶
فهرست جداول | |||||
عنوان | صفحه | ||||
جدول۲-۱٫ مقایسه ویژگیهای بانکداری الکترونیکی و بانکداریسنتی | ۴۱ | ||||
جدول ۳-۱ سوالات پرسشنامه | ۱۱۷ | ||||
جدول ۳-۲ . میزان آلفای کرونباخ سوالات پرسشنامه | ۱۲۲ | ||||
جدول ۳-۳ . ماتریس تصمیم گیری تکنیک های چند شاخصه | ۱۲۸ | ||||
جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی سوالات پرسشنامه | ۱۴۳ | ||||
جدول ۴-۲٫خلاصه اطلاعات جامعه شناختی جامعه | ۱۴۶ | ||||
جدول ۴-۳٫ماتریس اولیه تاپسیس | ۱۵۰ | ||||
جدول۴-۴٫ماتریس بی مقیاس شده | ۱۵۲ | ||||
جدول ۴-۵٫ وزن های ماتریس تاپسیس(الویت بندی عوامل بحرانی موفقیت بانک ملت) | ۱۵۵ | ||||
جدول ۴-۶٫ مقادیر ایده آل مثبت و منفی | ۱۵۷ | ||||
جدول ۴-۷٫ مقادیر فاصله هر گزینه از ایده آل مثبت و منفی | ۱۶۰ | ||||
جدول ۴-۸٫ اولویت بندی گزینه ها؛ به ترتیب نزولی | ۱۶۰ | ||||
جدول ۵-۱٫ خلاصه اطلاعات جامعه شناختی جامعه | ۱۶۴ | ||||
جدول ۵-۲٫وزن های ماتریس تاپسیس(الویت بندی عوامل بحرانی موفقیت بانک ملت) به صورت نزولی | ۱۶۷ | ||||
جدول ۵-۳٫ اولویت بندی گزینه ها؛ به ترتیب نزولی | ۱۶۸ | ||||
فهرست نمودارها | |||||
عنوان | صفحه | ||||
نمودار ۳-۱ . انواع تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) | ۱۳۶ | ||||
نمودار۳-۲٫ فواصل اقلیدسی گزینه های تصمیم گیری از گزینه های ایده آل و بدترین در فضای دو بعدی (هوانگ و یون، ۱۹۸۱) | ۱۳۸ | ||||
نمودار ۴-۱٫ نمودار توزیع وضعیت جنسیت | ۱۴۴ | ||||
نمودار ۴-۲٫ وضعیت توزیع سطوح سازمانی | ۱۴۴ | ||||
نمودار ۴-۳٫ وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان | ۱۴۵ | ||||
فهرست اشکال | |||||
عنوان | صفحه | ||||
شکل ۱-۱٫ مدل مفهومی پیشنهادی | ۱۵ | ||||
شکل شماره ۲-۱٫ ضرورت توجه به کیفیت خدمات ( منبع: سید جوادین و کیماسی، ۱۳۸۴ | ۴۹ | ||||
هدف اصلی این تحقیق کاربرد تکنیک های ارزیابی و رتبه بندی عوامل بحرانی موفقیت (CSF) دربانکداری الکترونیک بانک ملت جهت تخصیص بهینه منابع موجود به مصارف است
چکیده :
در دنیای کنونی با توجه به ضرورت سیستم های نوین بانکداری الکترونیک در سطوح بازرگانی و تجارت ، سیستمی که بتواند در زمان، هزینه و نیروی انسانی تا حدود زیادی صرفه جویی کند از اهمیت فراوانی برخوردار است . موفقیت هر سازمانی با بهره وری و بهبود مستمر در تمامی ابعاد و اصلاح الگوی بکارگیری منابع ، وابسته شده است لذا سازمان ها می بایست با توجه به محدودیتهای موجود برروی عوامل اثر گذارتر و یا به اصطلاح عوامل بحرانی موفقیت تمرکز نمایند.
در این تحقیق به مهمترین و متداولترین الگوها و مدلهای اجرای فرایند ارزیابی عملکرد در اداره بانکداری الکترونیک بانک ملت اشاره میگردد . در الگوهای نوین ارزیابی عملکرد، مدل های کمی مثل معیار بهرهوری با رویکرد ارزش افزوده، معیار کارآمدی با رویکرد اثربخشی و کارآیی و معیار سودآوری با رویکرد حسابرسی عملکرد؛ و مدلهای کیفی، مثل معیار توصیفی و ارزشی با رویکرد تعهد سازمانی و اخلاق سازمانی و چند معیار دیگر بکار گرفته خواهد شد. در ابتدا برای اجرای این تحقیق ، آرمان ها تعریف، اولویت بندی و درجه اهمیت آنها مشخص و عوامل بحرانی موفقیت سازمان را از میان عوامل تاثیرگذار بر موفقیت سازمان شناسایی نموده و با استفاده از نرم افزارهای مدل تصمیم گیری چند معیاره (TOPSIS) و بکارگیری ابزار و نرم افزارهای مرتبط اولویت بندی مینماییم . مطالعه موردی در این تحقیق ، شناسایی عوامل بحرانی موفقیت اداره کل بانکداری الکترونیک بانک ملت و اولویت بندی آنها می باشد در نهایت با توجه به نتایج ارائه شده ، عامل های بحرانی موفقیت از میان عوامل تاثیرگذار شناسایی می شوند .
کلمات واژه ها : بانکداری الکترونیکی؛ عوامل بحرانی موفقیت؛ TOPSIS
هدف اصلی این تحقیق کاربرد تکنیک های ارزیابی و رتبه بندی عوامل بحرانی موفقیت (CSF) دربانکداری الکترونیک بانک ملت جهت تخصیص بهینه منابع موجود به مصارف است