مفاهیم اساسی در تساوی جبران خدمات
تساوی و انصاف در نظام حقوق سازمان، هم کارفرما و هم کارکنان را مورد توجه قرار میدهد، همچنین توجه به تساوی و انصاف در نظام پرداخت نسبت به بیرون سازمان از موضوعات اساسی است لذا تساوی حقوق در موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
تساوی سازمانی: تساوی سازمانی با در نظر گرفتن و متعادل کردن نیازهای کارکنان و مدیران و سهامداران حاصل میشود. خط مشیهای نظام حقوق سازمان که منعکسکننده فلسفه مدیریت کل و شرایط مالی سازمان است باید در جهت دستیابی به این هدف جهتگیری شود؛ در این صورت حقوق هر گروه از افراد سازمان مورد توجه قرار میگیرد.
تساوی برونسازمانی: این تساوی هنگامی حاصل میگردد که حقوق کارکنان در یک سازمان در هر سطحی با حقوق کارکنان در مشاغل مشابه سازمانهای دیگر قابل مقایسه باشد. بررسیهای حقوق در منطقه کاری، متخصصان منابع انسانی را قادر میسازد در جهت آن گام بردارند.
تساوی درون سازمانی:این تساوی هنگامی حاصل میگردد که هر شخصی در سازمان،مطابق ارزش نسبی شغل خود، حقوق دریافت کند.
تساوی فردی: تساوی فردی هنگامی حاصل میگردد که به افرادی که مشاغل مشابه ر برای سازمان انجام میدهند، متناسب با عوامل منحصربهفرد آنها، حقوق پرداخت شود .در واقع هر کس بر اساس عملکردی که داشته و با توجه به تفاوتهای فردی، حقوق دریافت کند. یکی از ابزارهای مهم در این جهت ارزیابی عملکرد خط مشیهای تساوی جبران خدمات و پی گیری آنها به سازمان کمک میکند که به اهدافی باشد. نظام جبران خدمات خود نائل آید (نوئه[۱] و ماندی[۲]، ۱۹۸۷).
یکی دیگر از اهداف سیستمهای پرداخت رعایت قوانین و مقررات )اطاعت ( میباشد، لذا در صورت تغییر قوانین و مقررات سیستمهای پرداخت ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند (میکلوویچ[۳] و نیومن[۴]، ۲۰۰۵:۱۵).
کارل[۵] و کازمیت[۶] در تقسیمبندی دیگری اهداف نظام جبران خدمات را چنین بیان میکنند. به اعتقاد آنها سازمانها در طراحی نظام جبران خدمات، اهداف متعددی را د نبال میکنند و متخصصان منابع انسانی سازمان باید شناخت لازم از اهداف و چگونگی دستیابی به آنها را داشته باشند. اصولاً اهداف یک سازمان از طراحی نظام جبران خدمات باید جذب و حفظ کارکنان شایسته و همچنین افزایش انگیزه آنها باشد.
۲-۷-۲- سیاستها
چنانکه در مدل۳-۲ دیده میشود برای خط مشی گذاری توجه به چهار عامل ضروری است که عبارتاند از:
[۱] . Noe
[۲] . Mondy
[۳] . Milkovich
[۴] . Newman
[۵] . Carrell
[۶] . Kuzmits
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.