توازن ثبات، قابلیت رقابت، مشارکت و اداره
تاکید بر توازن میان چهار خط مشی اساسی یک تصمیم کلیدی در راهبرد جبران خدمات هر کارفرمایی است. آیا آنها هرگز احساس به تاکید بر یک خط مشی نسب به سایر خط مشیها مینمایند؟ برای مثال برخی از کارخانه جات که از فن آوری سطح بالایی برخوردار هستند افزایش حقوق قابلملاحظهای را نسبت به کارفرمایان رقیب ارائه مینمایند. گاهی ممکن است احساس شود، تاکید بر قابلیتهای رقابت خارجی، به دلیل نسبت سطح پرداخت یک سازمان به سطح پرداخت رقبایش، توانایی مستقیم جذب نیروی کار از رقیب، کنترل هزینههای کار و در نتیجه در رقابت با تولیدات و خدمات تأثیر بگذارد. البته ممکن است نادیده انگاشتن ثبات داخلی و مشارکتهای کارکنان آسیبپذیری یک کارفرما را در مقابل اعتراض کارکنان افزایش دهد و افزایش نارضایتی کارکنان را موجب شود. کارکنان اعتقاددارند افرادی که شغل مشابه با آنان را انجام میدهند، اما حقوق بیشتری به آنها پرداخت میشود بیانگر تبعیض و تمایز است. تفاوتهای پرداخت داخلی میتواند تمایل کارکنان به پذیرش ترفیعات، رضایت پرداخت، غیبت، ترک شغل و فعالیت اتحادیهها را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین تصمیمات در مورد چهار خط مشی، قابلیت رقابت، ثبات، مشارکت و شیوه اداره در مدیریت پرداخت دشوار هستند. دستیابی به تعادل مورد انتظار و قابلقبول میان آنها، بخشی از اخذ تصمیم در مورد پرداخت است.
۲-۸- فنون پرداخت
جدول۲-۲ فنون متفاوت پرداخت را نشان میدهد. این فنون تصمیمات خط مشی را به اهداف مرتبط میکند. تنوع و فراوانی در فنون مربوط به جبران خدمات وجود دارد که برخی از آنها که کاربرد بیشتری دارند در این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت (مطابق جدول ۲-۲).
جدول ۲-۲: روابط احتمالی میان خط مشیها و اهداف سطح پرداخت
منبع : میکلوویچ[۱] و نیومن[۲]، ۲۰۰۵:۱۶
۲-۸-۱- قابلیت رقابت خارجی: سطح پرداخت
قابلیتهای رقابت خارجی به روابط پرداخت میان سازمانها مربوط میشود و توجه آن بر چگونگی مقایسه نرخهای پرداختشده به وسیله رقبا متمرکز است. در عمل قابلیتهای رقابت خارجی به تفسیرهای تصمیمات درباره سطح پرداخت اشاره مینماید. سطح پرداخت به یک میانگین نرخهای پرداختشده در رابطه با یک شغل در عرضه و تقاضای جامعه اشاره دارد.
سه روش در تعیین سطح پرداخت وجود دارد که عبارت است از:
۱- هدایت رقابت
۲- هماهنگی در رقابت
۳- مطابقت با آنچه دیگران پرداخت میکنند.
هماهنگی در رقابت، یا پیروی با تأخیر از رقبا دو سیاستی است که مدارک و شواهد اظهار میکنند که خط مشی معمول تر کنار آمدن با آنچه رقبا پرداخت مینمایند، است(میکلوویچ[۳] و نیومن[۴]، ۲۰۰۵:۲۰-۱۶).
[۱] . Milkovich
[۲] . Newman
[۳] . Milkovich
[۴] . Newman
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.