تبیین نظام جبران خدمات
مدل پرداخت
میلکویچ[۱] و نیومن[۲] جهت تبیین سیستمهای موجود جبران خدمات مدل پرداختی را ارائه میکنند که شامل سه بخش اساسی میباشد که در ادامه به شرح این مدل پرداخت میپردازیم:
خط مشیهایی که مبانی نظام پرداخت را شکل میدهد.
نگرش که ابزار و روشهای مدیریت جبران خدمات را نشان میدهد.
اهداف جبران خدمات یا نتایج رضایتبخش مورد انتظار.
بحث درباره جبران خدمات و روابط بین آنها را با اهداف و اظهار خط مشی شروع میکنیم(مطابق شکل ۲-۴).
شکل ۲-۴ : مدل پرداخت (میلکوویچ[۳] و نیومن[۴]، ۲۰۰۵:۱۴)
این مدل چارچوبی برای بررسی سیستمهای پرداخت موجود میباشد. همانگونه که در مدل نشان دادهشده، این مدل دارای سه جدول اصلی میباشد ۱) اهداف جبران خدمات ۲) سیاستهایی که اساس سیستم جبران خدمات را شکل میدهند و ۳) تکنیک های اجرای سیستم جبران خدمات.
۲-۷-۱-اهداف جبران خدمات
سیستمهای پرداخت به منظور دستیابی به اهداف مشخص، استراتژی را به عمل تبدیل میکنند. این اهداف در سمت راست مدل نشان داده شدهاند. کارایی میتواند به موارد خاصی همچون بهبود عملکرد، افزایش کیفیت، رضایت مشتریان و ذینفعان و کنترل هزینههای کار تقسیم شود. همچنین عدالت یا برابری حقوقی یکی از اهداف اساسی و زیربنایی سیستمهای پرداخت بشمار میآید. اظهاراتی مانند رفتار مناسب با همه کارکنان یا یک پرداخت روزانه مناسب برای یک کار روزانه مناسب اهمیت برابری را منعکس مینماید. بر اساس این هدف تلاش میشود که پرداخت برای کارکنانی که مشارکت مناسبی را ارائه میدهند، صورت گیرد. هدف برابری بر تشخیص تصمیمات پرداخت و نیز مشارکت کارکنان و نیازهای کارکنان تمرکز دارد (میکلوویچ[۵] و نیومن[۶]، ۲۰۰۵:۱۵).
۲-۷-۱-۱ – مفاهیم اساسی در تساوی جبران خدمات
تساوی و انصاف در نظام حقوق سازمان، هم کارفرما و هم کارکنان را مورد توجه قرار میدهد، همچنین توجه به تساوی و انصاف در نظام پرداخت نسبت به بیرون سازمان از موضوعات اساسی است لذا تساوی حقوق در موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
تساوی سازمانی: تساوی سازمانی با در نظر گرفتن و متعادل کردن نیازهای کارکنان و مدیران و سهامداران حاصل میشود. خط مشیهای نظام حقوق سازمان که منعکسکننده فلسفه مدیریت کل و شرایط مالی سازمان است باید در جهت دستیابی به این هدف جهتگیری شود؛ در این صورت حقوق هر گروه از افراد سازمان مورد توجه قرار میگیرد.
تساوی برونسازمانی: این تساوی هنگامی حاصل میگردد که حقوق کارکنان در یک سازمان در هر سطحی با حقوق کارکنان در مشاغل مشابه سازمانهای دیگر قابل مقایسه باشد. بررسیهای حقوق در منطقه کاری، متخصصان منابع انسانی را قادر میسازد در جهت آن گام بردارند.
[۱] . Millkovich
[۲] . Newman
[۳] . Millkovich
[۴] . Newman
[۵]. Milkovich
[۶] . Newman
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.