– تأثیر سازمان بر پرداخت
قبل از اخذ تصمیم در مورد پرداخت باید عوامل متعددی در داخل سازمان مورد ملاحظه قرار گیرد، از جمله این عوامل میتوان اهداف و راهبردهای سازمان، سیاستها، فرهنگ و نوع کاری را که باید صورت گیرد و همچنین نوع مهارتهای مورد نیاز برای انجام کار و چگونگی عملکرد کارکنان را نام برد (لاولر[۱]، ۱۹۸۱:۱۱۱).
۲-۴-۱- اهداف سازمان
همه نظامهای پرداخت مقصود و هدفی دارند و پاسخ به این سؤال را مطرح میسازند که، ما برای انجام چه کاری میخواهیم پرداخت نماییم؟ (بالکین[۲] و مجیا[۳]، ۱۹۸۴:۶۳۵). و بر این مبنا به تعیین اهداف نظام جبران خدمات میپردازیم. برخی از اهداف به وضوح و روشنی قابلتشخیص و تعیین ولی برخی دیگر پیچیده هستند، اما اهداف نظام پرداختی بایستی راهبردهای سازمان را پشتیبانی و حمایت نمایند، راهبرد به مسیر اساسی و بنیادین سازمان مربوط میشود. راهبردها نحوه آرایش و استقرار همه منابع و موارد دربرگیرنده جبران خدمات با سازمان و محیط آن وابسته هستند (دییر[۴]، ۱۹۸۵).
شکل ۲-۲ نشان میدهد تصمیمات جبران خدمات به سازمان و محیط وابسته هستند. تصمیمات جبران خدمات متناسب که راهبردهای شرکت را پشتیبانی میکنند و برای فشارهای محیطی محاسبهشدهاند، به طور معمول از مشارکت بالای کارمندان در اجرای برنامههای سازمان برخوردار میباشند (کرر[۵]، ۱۹۸۵: ۱۵۵-۷۹).
شکل ۲-۲ : تناسب تصمیمات جبران خدمات سازمان و محیط آن (کرر،۱۹۸۵)
این منطقی است که جبران خدمات به وسیله تأثیر رفتارهای فوقالعاده و مشخصی در اهداف سازمان و در موقعیت آن تنظیم شده باشد. تناسب و شایستگی بیشتر، اجرای مناسب تری را به دنبال خواهد داشت. تصمیمات جبران خدماتی که به شیوههای خاص و بدون توجه به موقعیتهای محیطی و سازمان ایجادشده باشند، بسیار احتمال دارد که علائم مختلطی را بفرستند و به طور معمول رفتارها و اجرای مطلوب و مورد انتظار را کم تر مورد حمایت قرار دهند.
۲-۴-۲- مراحل راهبردی پرداخت
تصمیمات پرداخت میتواند به وسیله یک مرحله راهبردی در یک سازمان هدایت شود. شکل(۳-۲) شش مرحله راهبردی گذر از تولد تا رکود و تجدید سازمان را نشان میدهد (میلکوویچ[۶]، ۱۹۷۸).
شکل۲-۳ مثال های لازم در مورد پرداخت مربوط به هر حالت و همچنین جهان واقعی را بسیار ساده مینماید. تمام واحدهای تجاری همه مراحل را طی نمیکنند، ممکن است برخی واحدها آن را طی کنند. رقابت بازار کار ممکن است مانع ارائه عایدی پایین یا حقوق های پایه شود. به دلایل متعدد تشخیص اینکه یک سازمان در کدام یک از مراحل بالا باشد، دشوار است. در سازمانهایی که عدم تمرکز در سطح بالایی است، میتوان پذیرفت که واحدهای تجاری متفاوت با نظامهای پرداخت متفاوتی روبرو باشند.
[۱] . Lawler
[۲] . Balkin
[۳] . Mejia
[۴] . Dyer
[۵] . Kerr
[۶]. Milkovich
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.