– اهداف برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری:
اگر چه در مباحث مطرح شده درباره کیفیت زندگی کاری و برنامهها وفعالیت های مرتبط با آن بهطور مشخص مطلبی تحت عنوان هدف کمتر ذکر شده است، ولی از بررسی محتوای تعاریف، عنوان وشرح برنامهها میتوان گفت که هدف برنامههای مرتبط با بهبود کیفیت زندگی کاری، بهبود کیفیت خدمات ویا محصولات از طریق بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان و درگیر ساختن ومشارکت آنان در ارتباط با کار، شرایط کارو محیط کارشان است.
-یکی از صاحب نظران، هدف برنامههای کیفیت زندگی کاری را تغییرجوکاری میداند، بطوری که کارکنان بتوانند سهم بیشتری درموفقیت وعملکرد سازمان داشته باشند و متقابلاً منافع بیشتری از سازمان عایدآنها شود (زیلاجی،۱۹۹۰).
-درمنبعی دیگر گفته شده است که کیفیت زندگی کاری بهعنوان یک هدف عبارت است از: بهبود عملکرد سازمان از طریق ایجاد مشاغل ومحیط کاری چالش انگیزتر، رضایت بخش ترواثربخش تر برای کارکنان درکلیه سطوح سازمانی (مولان،۱۹۹۶).
به اعتقاد دولان وشولر هدف برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری ایجاد احساس مسئولیت درکارکنان، افزایش احساس رضایت مندی وخشنودی شغلی درآنان، ایجاد زمینه دخالت و مشارکتشان در امور وتصمیمات سازمانی، بخصوص تصمیمات مؤثر درشغل و محیط کار آنها، ایجاد احترام واعتماد متقابل بین کارکنان ومدیریت درجهت بهبود عملکرد سازمانی است.
ایوان سویچ وماته سون (۲۰۰۲) هدف برنامه بهبود کیفیت زندگی کاری را افزایش اعتماد، تعهد ورضایت کارکنان و حل مشکلات کار ومحیط کار وسازمان به کمک آنها ودرنتیجه افزایش اثر بخشی سازمان میداند.
طرح بهبود کیفیت زندگی کاری، که برای کارکنان وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا درسال ۱۹۹۶ درجهت بالا بردن روحیه وتعهد کارکنان آغاز شده است وتاکنون ادامه دارد وسال به سال گسترده تر میشود، سه هدف عمده زیر را شامل میشود:
اهداف برنامههای کیفیت زندگی کاری از دیدگاههای مختلف به شرح زیر نیز مطرح شده است:
۱-۴-۱- هدف اصلی:
شناسایی وضعیت مؤلفههای کیفیت زندگی کاری در کارکنان کارخانهها کاشی استان یزد وبررسی رابطه آن با تعهد سازمانی
۱-۴-۲-اهداف فرعی: