راهبردهای درونی وبیرونی برای تغییر:
برای شروع پنج استراتژی مشروحه فوق درجهت بهبود کیفیت زندگی کاری مجموعه راهبردهای درونی وبیرونی مختلفی را میتوان بکار گرفت. قبل از بکارگیری هریک از استراتژیهای مذکور، بایستی تمایز و انتخاب بین چند گزینه بدین شرح صورت گیرد:
برای بهبود کیفیت زندگی کاری بطور کلی از سه برنامه تغییر استفاده میشود:
اول- استراتژیهای برخاسته ازدرون سازمان از قبیل به سازی سازمانی ویا استراتژیهای تشکلهای کارگری وکارمندی
دوم- استراتژیهای نشأت گر فته از گروههای سیاسی و یا گروههایی که منافع خاصی دارند. مانند رویکردهایی که درجهت جلب حمایت و یا تأمین نظریات ومنافع گروههای ذی نفوذ اجتماعی وسیاسی ازطریق سازمان اتخاذ میشود.
سوم- استراتژیهای اجتماعی مانند استنادبه قوانینی که متضمن یکپارچگی و هماهنگی برنامههای درونی و بیرونی سازمان است. (اعتباریان، ۱۳۸۷)
۲-۱-۱۵- مزایا وفواید برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری:
چنانچه برنامههای بهبودکیفیت زندگی کاری مشترکاً توسط اتحادیه کارکنان ومدیریت سازمان تدوین، اجرا و حمایت شود، موجبات بهبود ارتباطات مدیریت وکارکنان، بهبود ارتباطات کارکنان بایکدیگر وبهبود ارتباطات سازمان واتحادیه را فراهم میآورد. روی هم رفته برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری متضمن تعامل فرد وسازمان درجهت ارضاء نیازها و انتظارات آنها از یکدیگر است. ازطرف دیگر بهبود کیفیت زندگی کاری، تحقق اهداف اجتماعی ورفاه اقتصادی وثبات سیاسی راموجب میشود حتی بهبودکیفیت زندگی کاری را دررفع آسیبهای اجتماعی ازقبیل مشکلات جسمی وروانی افراد، بیکاری واعتیاد بین کارکنان و اعضای خانواده آنها مؤثر دانستهاند.
فواید ومزایای ناشی از اجرای برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری درقالب سه مقوله عمده زیرقرار میگیرد:
علاوه برآن فواید و مزایای اجرای برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری را چنین برشمردهاند:
۱-۴-۱- هدف اصلی:
شناسایی وضعیت مؤلفههای کیفیت زندگی کاری در کارکنان کارخانهها کاشی استان یزد وبررسی رابطه آن با تعهد سازمانی
۱-۴-۲-اهداف فرعی: