– تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری:
با توجه به تعاریف دوگانه (عینی وذهنی) فوق الذکر از کیفیت زندگی کاری، میتوان این تعاریف را به صورت شماتیک به شرح شکل زیر میتوان ترسیم کرد که درآن منظور از تعریف عینی کیفیت زندگی کاری، تمامی خط مشیها، برنامهها، خدمات و تسهیلاتی است که ازطرف سازمان درجهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری به کارکنان ارائه شده که درقالب شاخصهای بیست و دوگانه هفتمین معیار مدل EFQM [1]میگنجد که در دایره سمت چپ منعکس است. دردایره سمت راست، تعریف ذهنی کیفیت زندگی کاری منعکس است که منظور از آن برداشت کارکنان نسبت به خط مشیها، برنامهها وخدمات وتسهیلاتی است که ازطرف سازمانها درجهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری به کارکنان ارائه شده است.
شکل شماره ۲-۱: رابطه بین تعریف عینی و ذهنی کیفیت زندگی کاری
بنابراین تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری را میتوان چنین مطرح کرد که برای پی بردن به برداشت کارکنان سازمان، میبایست شاخصها (مؤلفهها) ی بیست و دوگانه هفتمین معیار مدل EFQM را به شرح زیر مد نظر قرار داد:
همان طوری که در تعاریف فوق الذکر ملاحظه میشود ودرقسمت های قبل نیزآمده است، کیفیت زندگی کاری به رضایت ویا عدم رضایت کارکنان از محتوای کار و شرایط یا بافت کارشان اشاره دارد. ازطرف دیگر رضایت شغلی یعنی میزان خشنودی کارکنان از محتوای شغل و شرایط شغلشان، به ویژه ازلحاظ انگیزههای درونی، که از ادراک افراد نسبت به شغلشان ناشی میشود. (صیادی،۱۳۸۸)
-[۱] بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
۱-۴-۱- هدف اصلی:
شناسایی وضعیت مؤلفههای کیفیت زندگی کاری در کارکنان کارخانهها کاشی استان یزد وبررسی رابطه آن با تعهد سازمانی
۱-۴-۲-اهداف فرعی: