– کیفیت زندگی کاری ودوایرکیفیت:
بعضی ازصاحب نظران، کیفیت زندگی کاری را مترادف با دوایر کیفیت میدانند. ازجمله میل کوویچ و بودرو معتقدند که کیفیت زندگی کاری یا دوایر کیفیت از این شناخت ناشی میشود که قبول کنیم. کارکنان غیر مدیریتی سازمان که آموزشهای لازم و مناسب را در ارتباط با شغل و وظایف محوله دیدهاند، واجد شرایط ترین افرادی هستند که مشکلات ناشناخته مرتبط با کیفیت محصول یا خدمات را تشخیص میدهند وچگونگی مرتفع ساختن آن را پیشنهاد میکنند.
گرین برگ و بارون (۱۹۹۷) دراین زمینه بیان میکنند که دوایر کیفیت رویکردی است برای بهبود کیفیت زندگی کاری دوایر کیفیت، گروههای داوطلبانه ای متشکل از کارکنان هستند که بهطور مرتب نشستهایی را برگزارمیکنند تا مسائل مربوط به کیفیت کاری که انجام میدهند و شرایطی که در آن کارها انجام میشود را تعیین کرده ومرتفع نمایند.
رالینسون و برادفیلد (۱۹۹۸) نیز دوایر کیفیت را بخش جدایی ناپذیر کیفیت زندگی کاری میدانند و ویژگیهای دوایر کیفیت را بدین شرح برمی شمرند:
۱-۴-۱- هدف اصلی:
شناسایی وضعیت مؤلفههای کیفیت زندگی کاری در کارکنان کارخانهها کاشی استان یزد وبررسی رابطه آن با تعهد سازمانی
۱-۴-۲-اهداف فرعی: