مقایسه تجارت الکترونیک B2B با تجارت الکترونیک B2C
حجم تجارت الکترونیک B2B بر حجم تجارت الکترونیک B2C فزونی دارد ولی در کشورهای در حال توسعه در سطح پایینی باقی مانده است. تجارت الکترونیک B2B 95 درصد کل تجارت الکترونیک جهانی را تشکیل میدهد. منابع متفاوت در پیشبینیهای مربوط به حجم معاملات B2B همسانی ندارند، ولی در توجه به رشد زیاد آن در چند سال آینده اتفاق رأی وجود دارد. نرخهای رشد سالانهای که ارائه میشود، بین ۵/۸۱ درصد و۴/۵۴ درصد تغییر میکنند. تا زمانی که B2B کارگردانهای در حال توسعه پیاده نشود، حجم تجارت الکترونیک در آن کشورها ناچیز خواهد بود. توسعه تجارت الکترونیک B2B در شرکتهای فعال کشورهای در حال توسعه به ظرفیت آنها جهت شرکت در زنجیرههای تأمین جهانی و منطقهای مرتبط میباشد. توسعه B2B در سطح شرکت، نیاز به توانایی برآورده کردن چالشهای سازمانی و تکنولوژیکی و در سطح کشور، نیاز به پیوند بهتر جنبه فیزیکی و دیجیتالی اقتصاد کشور دارد. به دلیل اینکه تجارت الکترونیک B2B– به غیر از بخش خدمات- به همان نسبتی که نیاز به زیر ساختار ICT دارد، نیاز به زیر ساختار سنتی و فیزیکی از جمله بندرها، خطوط آهن و جاده، خدمات پشتیبانی و معیارهای تسهیل تجاری، که از اصول اساسی زنجیره تأمین میباشند، دارد. جریانهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی و پیوندهای موجود بین رویههای محلی و جهانی از دیگر عوامل مهم رشد تجارت الکترونیک B2B در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.(صالحی،۱۳۸۴)
تسهیل توسعه B2B در کشورهای در حال توسعه به دلیل رشدی که فراهم میکند مهم است و مهمتر از همه اینکه اهمیت تجارت الکترونیک برای توسعه تنها به دلیل راحتی انجام خرید نمیباشد بلکه به این دلیل است که تجارت الکترونیک به شرکتها کمک میکند که در تمام مراحل تولید و فرآیندهای توزیع خود دستاوردهای کارایی به دست آورند که این دستاوردها باعث پیشبرد رقابتپذیری شرکتها، سطوح بالاتر بهرهوری و به طور کلی ایجاد درآمدهایی برای اقتصاد میگردد.
نمودار زیر اطلاعاتی را از یک نظرخواهی جهانی که در سال ۲۰۰۱ در رابطه با بازارهای الکترونیکی انجام گردید ارائه میکند.
تطابق فرآیندها و تکنولوژیهای کسبوکار با محیط جدید الکترونیکی نیاز به صرف زمان و هزینه دارد. زمانی که عاملان بازارهای الکترونیکی مدلهای کسبوکار خود را اصلاح کنند و همچنین شرکتهای رهبر، شرکای کوچکتر خود را به بازارهای الکترونیکی جذب کنند، انتظار میرود که این سیستمها به جذب سهم در حال رشد فروشهای جهانی B2B ادامه بدهند (ECommerce, 2002).(اخوان،۱۳۸۴ :۱۰)
مهمترین دلایل عدم خرید اینترنتی:
موسسه تحقیقاتی نلسون تیلور در تحقیقات دورهای خود مهمترین دلایل عدم خرید اینترنتی را دستهبندی نموده است. طبق نتایج تحقیقات این گروه، مسائل امنیتی مهمترین دلیل امتناع از خرید اینترنتی محسوب میگردد.
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان که شهرستان آران و بیدگل به عنوان مورد مطالعه این پژوهش انتخاب و دادههای مورد نیاز برای سنجش فرضیات و تامین اهداف پژوهش از بخش تهیه میگردد.
۱-بررسی اثرمعناداری ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان
۱- بررسی اثر معناداری سهولت استفادهی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۲- بررسی اثر معناداری کیفیت اطلاعاتی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۳- بررسی اثر معناداری زمان واکنش وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۴- بررسی اثر معناداری نمای بصری وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۵- بررسی اثر معناداری پاسخگویی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۶- بررسی اثر معناداری اطمینان وبگاهها بر اعتماد مشتریان.