نبود زیرساختها
با وجود این اقدامات برخی از صاحبنظران معتقدند که قوانین فعلی تجارت الکترونیک در کشور، تمامی جوانب این نوع تجارت را در بر نگرفته و لازم است نسبت به انجام اصلاحات لازم به ویژه در زمینه شرایط امنیتی و حفاظتی و روند رسیدگی به شکایات، اقدامات لازم به عمل آید. از سوی دیگر توسعه زیرساختهای مورد نیاز در زمینههای مختلف ارتباطی، علمی، فنی، کیفی، امنیتی و اطلاعاتی، نقش مهمی در پیشرفت تجارت الکترونیک دارد. این نوع تجارت نیازمند ایجاد و توسعه زیرساختهای فنی و ارتباطی و مخابراتی، نهادهای پشتیبانی، حقوقی و قانونی، آموزش و تحصیل، اطلاعرسانی، فرهنگی و مدیریتی مختص به خود در سطح ملی و جهانی بوده و فقدان هر کدام از آنها، زنجیره تجارت الکترونیک را مختل خواهد کرد.
فقدان سامانه پرداخت وجه جهت معاملات بینالمللی یکی از معضلات رایج جهت توسعه تجارت الکترونیک در کشور است. در واقع بانکداری و پول الکترونیک از عوامل مهم و اساسی برای رشد تجارت الکترونیک است. این در حالی است که اکنون هیچ شرکتی در ایران در مورد محرمانه بودن اطلاعات ضمانت نداده و با در نظر گرفتن اینکه میزبان تمامی پایگاههای اینترنتی در خارج از کشور است، زیاد نمیتوان به امن بودن معاملههای اینترنتی مطمئن بود.
کاربران در صورتی میتوانند به صورت الکترونیک معامله کنند که فضای مجازی با حفظ اطلاعات، امنیت لازم را دارا بوده و بدون این امنیت، هیچ فروشنده و یا خریداری وارد سامانه نخواهد شد. با وجود آماده نبودن زیرساخت کشور در عرصه فناوری اطلاعات و اینترنت برای ارائه خدمات الکترونیک و نبودن نظام بانکی روان و دقیق، قوانین گمرکی و مالی، نبود امنیت اطلاعات، رعایت نکردن قانون حقوق نسخهبرداری، نبود تطابق مقررات مالی ملی و بینالمللی و همچنین نبود خطوط پرسرعت اینترنتی، نمیتوان شاهد رشد تجارت الکترونیک حتی به صورت حداقلی در کشور بود؛ هرچند گامهای خوب و مؤثری در زمینه اینترنت و فناوری اطلاعات برداشته شده است ولی همچنان با دیگر کشورها فاصله زیادی داریم. (مقدسی،۱۳۸۳ :۴)
نزول ۵ رتبهای ایران
با وجود این مشکلات و محدودیتها، تجارت الکترونیک در ایران در سال ۸۴ از رشد حدود ۱۱۱
درصدی برخوردار بوده و این رشد در سال ۸۵ بیش از دو برابر شده است. حجم تجارت الکترونیک در کشور در سال ۸۶ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال بوده و انتظار میرود در سال ۸۷ با توجه به خرید و فروش اینترنتی خودرو، تجارت الکترونیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد. اما با وجود اینکه تجارت الکترونیک طی سالهای اخیر از رشد بالایی در کشور برخوردار بوده، این رشد هنوز متناسب با توسعه بینالمللی آن نیست؛ به گونهای که بر اساس اعلام اکونومیست، با وجود پیشرفتهای صورت گرفته در بخش الکترونیک و ارتباطات ایران در تجارت الکترونیک، ایران در سال۲۰۰۷ (با شاخص ۰۸/۳) در مقام ۷۰ تجارت الکترونیک جهان قرارگرفته که نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود ۵ رتبه نزول داشته است.
با وجود پیچیدگی خاص تجارت الکترونیک و پیگیری جنبههای مختلف آن از سوی سازمانهای مختلف بینالمللی، لازم است تا یک نهاد بینالمللی، مسئولیت هماهنگی تمامی امور آن را بر عهده گیرد. با این روند گرچه در سالهای اخیر رشد تجارت الکترونیک در ایران قابلتوجه بوده اما این رشد همگام با پیشرفتهای جهانی نیست. از سوی دیگر بسترها و امکانات داخلی رشدی متناسب با این شیوه تجارت نداشته و به نظر میرسد فقر اطلاعات و آگاهی یکی از موانع همگامی تجارت الکترونیک در کشورمان است؛ مشکلی که میتوان با برگزاری دورههای آموزشی و کنفرانسهای ملی و بینالمللی تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان که شهرستان آران و بیدگل به عنوان مورد مطالعه این پژوهش انتخاب و دادههای مورد نیاز برای سنجش فرضیات و تامین اهداف پژوهش از بخش تهیه میگردد.
۱-بررسی اثرمعناداری ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان
۱- بررسی اثر معناداری سهولت استفادهی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۲- بررسی اثر معناداری کیفیت اطلاعاتی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۳- بررسی اثر معناداری زمان واکنش وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۴- بررسی اثر معناداری نمای بصری وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۵- بررسی اثر معناداری پاسخگویی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۶- بررسی اثر معناداری اطمینان وبگاهها بر اعتماد مشتریان.