از دیدگاه نظری، بررسی تأثیر نوآوری و تغییرات فناوری بر بیکاری و اشتغال بسیار پیچیده است.
اگر چه کاربردICT در بسیاری از کشورهای توسعهیافته گسترش یافته است؛ اما تأثیرات آن بر بیکاری هنوز مبهم و مورد مجادله تحلیلگران اقتصادی است.
دو نوآوری فرایندی۶و تولیدی۷از دو طریق مختلف بر اشتغال (بیکاری) اثر میگذارند. از یک طرف، از طریق آثار جابهجایی[۱]، موجب کاهش تقاضا برای نیروی کار یا افزایش بیکاری میشود و از طرف دیگر، از طریق آثار جبرانی[۲] با خلق فرصتهای شغلی جدید، موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار میشود. از دیدگاه کلان اقتصادی، اثر مستقیم نوآوری فرایندی بر ذخیره نیروی کار[۳] باید با دو اثر نوآوری تولیدی مقایسه شود؛ یکی تأثیر کاربری نوآوری تولید و دیگری اثرات متوازن کننده و مکانیسمهای قیمت و درآمد است که در سطوح بنگاه، بخشی یا بین صنایع عمل میکند. در مورد اخیر، تغییر در فناوری موجب کاهش قیمت و افزایش درآمد (سود و دستمزد) گردیده است و بیکاری (اشتغال) را کاهش (افزایش) میدهد.
شواهد اقتصادسنجی در سطح خرد، اثر مستقیم ذخیره نیروی کار ناشی از نوآوری را به طور کامل آشکار میکند؛ ولی تنها جزئی از مکانیسمهای مذکور را نشان میدهد؛ لذا ممکن است نتایج مطالعات تجربی در سطح خرد، حتی بیانگر تأثیر مثبت در بیکاری نیز باشد. درحالیکه این امکان وجود دارد که در مطالعات کلان اقتصادی، همین اثر، معکوس باشد.
بهطورخلاصه، اثرگذاری تغییرات فنی را بر بیکاری میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:
۵ . نوآوریهای تولید، اثرات قوییتری در گسترش تولید دارند و بنابراین به احتمال قوییتر باعث افزایش اشتغال یا کاهش بیکاری میشوند؛
[۱]. Displacement Effects.
[۲]. Compensation Effects.
[۳]. Labor Saving.
[۴]. Labor Augmenting.
[۵]. Capital Augmenting.
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان که شهرستان آران و بیدگل به عنوان مورد مطالعه این پژوهش انتخاب و دادههای مورد نیاز برای سنجش فرضیات و تامین اهداف پژوهش از بخش تهیه میگردد.
۱-بررسی اثرمعناداری ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان
۱- بررسی اثر معناداری سهولت استفادهی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۲- بررسی اثر معناداری کیفیت اطلاعاتی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۳- بررسی اثر معناداری زمان واکنش وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۴- بررسی اثر معناداری نمای بصری وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۵- بررسی اثر معناداری پاسخگویی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۶- بررسی اثر معناداری اطمینان وبگاهها بر اعتماد مشتریان.