امروزه در پی تغییر تقاضای مشتریان و به دنبال آن بروز تغییرات سریع فن آوری و در نتیجه رقابت روز افزون بین صنایع مختلف، بسیاری از نهادها در جستجوی ارائه ی ارزش برتر به مشتریان خود برآمده اند. سازمانهایی که در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را در اقتصاد و شکوفایی کشور ایفا می نماید، بایستی در جهت بررسی نیازمندیهای مشتریان در خدماتی که به مشتریان ارائه می دهد گام هایی موثر و مفیدی را بر دارد. در محیط متغیر امروزی سودمندترین و مناسب ترین استراتژی برای بانک ها مشتری مداری است. در حقیقت بنیان و اساس نظام بسیاری از شرکتها مشتری است. امروزه شرکتها موظفند خود را در آیینه وجود مشتری ببیند و سعی نمایند در این محیط رقابتی ، خواسته ها و نیازمندی های مشتریان را از زاویه دید متفاوت و جدیدی بررسی نمایند. در گذشته به علت محدود بودن تعداد مشتریان و خدماتی که ارائه می دانند این موسسات چندان به مسایل رضایت سنجی مشتریان بها نمی دانند اما در حال حاضر با حضور شرکتها و این موضوع اهمیت بسیاری یافته است و غفلت از رضایت مشتریان موجب از دست رفتن سهم بالایی از بازار خواهد شد. بدین جهت، ایجاد و پیاده سازی سیستم های سنجش رضایت مندی مشتریان به عنوان کلیدی ترین شاخص در امر بهبود عملکرد از الزامات سازمان های امروزی بویژه در صنایع مختلف به شمار می آید.این تحقیق بر آن است که تاثیر ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان درشهرستان آران و بیدگل را مورد بررسی قرار دهد.
تقوا و همکارانش در سال ۱۳۸۶ تاثیر وبگاه براعتمادمشتریان در تجارت الکترونیکی را در بیمهی ملت و ایران با استفاده از مدلی مشتمل بر شش بعد مربوط به کیفیت وبگاه و تأثیر این ابعاد بر اعتماد مشتریان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دادهاند. علاوه بر ا ین شش بعد، ابعاد سهولت خدمات الکترونیکی، اعتماد به روش پرداخت و ا طمینان به ا ین مدل را نیز بررسی کردهاند. سپس از طریق پیمایش برخط، تحقیق کمی و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاریافته آزمون فرضیه ها انجام شده است (تقوا و همکاران، ۱۳۸۶). در این تحقیق مشخص شده است برخی از ابعاد کیفیت وب گاهها میتوانند تاثیر مثبت معناداری بر اعتماد مشتر یان داشته باشند.
تقوا و همکارانش در سال ۱۳۸۶ تاثیر وبگاه بر رضایت مشتریان در تجارت الکترونیکی را در بیمهی ملت و ایران با استفاده از مدلی مشتمل بر شش بعد مربوط به کیفیت وبگاه و تأثیر این ابعاد بر رضایت مشتریان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دادهاند. علاوه بر ا ین شش بعد، ابعاد سهولت خدمات الکترونیکی، رضایت از روش پرداخت و اطمینان به ا ین مدل را نیز بررسی کردهاند. سپس از طریق پیمایش برخط، تحقیق کمی و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاریافته آزمون فرضیه ها انجام شده است (تقوا و همکاران، ۱۳۸۶). در این تحقیق مشخص شده است برخی از ابعاد کیفیت وب گاهها میتوانند تاثیر مثبت معناداری بر رضایتمندی مشتر یان داشته باشند .هایس و سیزمانسکی در سال ۲۰۰۰ با ارایهی مدلی بسیار جالب، عوامل تعیینکنندهی رضایت الکترونیک را بهصورت زیر بیان کرد:
در تحقیقی دیگر توسط تولی و توربن در سال ۲۰۰۱ عوامل پشتیبانی برای دریافت و ارسال سفارشها (تضمین از طرف فروشنده برای تحویل درست کالا و امکان برگرداندن کالا در صورت معیوب بودن)، خدمات به مشتری (حذف محدودیتهای زمانی)، بها، وبگاه (سرعت، کیفیت مطالب، سهولت استفاده) و امنیت (مالی، حفظ اسرار شخصی) را در رضایت الکترونیک موثر دانستهاند(حسینی وعزیزی ،۱۳۸۵). میلز در سال ۲۰۰۲ رضایت الکترونیکی را در دانشگاه میدوسترن و در بین ۱۷۴ دانشجو بررسی کرد. در این تحقیق عوامل موثر بر رضایت الکترونیک به صورت زیر تعیین شده است:
۱- تعامل با وبگاه، شامل طراحی، میزان کارایی یا دسترسی و امنیت وبگاه
۲- کیفیت درک شده از خدمات وبگاه شامل میزان اجازه وبگاه به ردیابی سفارشها و خریدها و پاسخ به خواستههای مشتری، قابلیت اعتماد به وبگاه و انگیزه برای خرید
۳- ارزش درک شده وبگاه برای مشتری شامل مدت زمان آشنایی با وبگاه، راحتی خرید و ارزش معاملات (حسینی وعزیزی ،۱۳۸۵).
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان که شهرستان آران و بیدگل به عنوان مورد مطالعه این پژوهش انتخاب و دادههای مورد نیاز برای سنجش فرضیات و تامین اهداف پژوهش از بخش تهیه میگردد.
۱-بررسی اثرمعناداری ویژگیهای تجاری اینترنت براعتماد مشتریان
۱- بررسی اثر معناداری سهولت استفادهی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۲- بررسی اثر معناداری کیفیت اطلاعاتی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۳- بررسی اثر معناداری زمان واکنش وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۴- بررسی اثر معناداری نمای بصری وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۵- بررسی اثر معناداری پاسخگویی وبگاهها بر اعتماد مشتریان.
۶- بررسی اثر معناداری اطمینان وبگاهها بر اعتماد مشتریان.