سازماندهی
ساختار سازمانی، هماهنگی
ساختار سازمانی (یعنی راهی که بدان وسیله فعالیت های سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شوند) یک چارچوب پایدار و باثباتی ارائه می کند که می توان بدان وسیله به اعضاء کمک کرد تا برای تامین هدف های سازمانی همکاری نمایند. ولی برخی از ساختارهای سازمانی به گونه ای است که سازمان نمی تواند خود را با تغییراتی که در محیط یا در استراتژی رخ می دهد سازگارکند و خود را با آنها وفق دهد (استونر و فریمن ، ۱۳۷۵: ۶۶۳).
ساختار سازمانی چیست؟
استفاده از ساختار سازمانی[۱] کارها را به صورت رسمی، تقسیم، گروهبندی و هماهنگ میکنند. برای مثال، از گذشتههای دور شرکت جانسون و جانسون فعالیتها را به واحدهای نیمه مستقل واگذار کرده، امور را برحسب نوع محصول سازماندهی نموده و به مدیران واحدهای مختلف آزادی عمل نسبی (از نظر تصمیمگیری) داده است. (رابینز، ۱۳۸۷: ۲۹۲)
هنگامی که مدیران درصدد طرحریزی ساختار سازمان برمیآیند باید به شش عامل یا رکن اصلی توجه کنند. اینها عبارتاند از: تقسیمکار، گروهبندی کارها، زنجیره فرماندهی، حوزه یا قلمرو کنترل، تمرکز و عدم تمرکز و سرانجام رسمی نمودن کارها . در شکل ۲-۹ هر یک از این ارکان را با توجه به نوع ساختار ویژه ارائه شده است. این شش رکن یا عامل اصلی را در زیر شرح میدهیم. (رابینز، ۱۳۸۷: ۲۹۲)
برای طرحریزی سازمان، مدیر باید به شش مورد زیر پاسخ دهد: | ||
پرسش اصلی | پاسخ ارائه میشود به وسیله | |
۱٫ کارها را تا چه میزان باید تقسیم کرد؟ | متخصص در کار | |
۲٫ ترکیب کارها باید بر چه اساسی باشد؟ | گروهبندی کارها | |
۳٫ افراد و گروهگزارش کار خود را به چه کسی بدهند؟ | زنجیره فرماندهی | |
۴٫ یک مدیر چه تعداد کارمند را (به صورتی اثربخش و با بازد بالا) اداره یا سرپرستی میکند؟ | حوزه یا قلمرو کنترل | |
۵٫ چه کسی یا چه کسانی حق تصمیمگیر دارند؟ | تمرکز یا عدم تمرکز | |
۶٫ کدام دسته از قوانین و مقررات راهنمای افراد است؟ | میزان رسمی بودن سازمان |
ساختار سازمانی
مقصور از ساختار سازمانی[۲] راه یا شیوه ای است که فعالیت های سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شوند. ارنست دیل برای سازماندهی پنج مرحله را برمی شمارد.
[۱] Organization structure
[۲]– Organizational structure
[۳]– Division of Labor
[۴]– Departmentalization
مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای مدیران فروش در سطح بین الملل در شرکت پارس حیات کدامند؟
۱-۳-۲-سوالات فرعی:
مهمترین مهارتهای حوزه برنامه ریزی مورد نیاز برای مدیران فروش در سطح بین الملل در شرکت پارس حیات کدامند؟
مهمترین مهارتهای حوزه سازماندهی مورد نیاز برای مدیران فروش در سطح بین الملل در شرکت پارس حیات کدامند؟
مهمترین مهارتهای حوزه هدایت مورد نیاز برای مدیران فروش در سطح بین الملل در شرکت پارس حیات کدامند؟
مهمترین مهارتهای حوزه هماهنگی مورد نیاز برای مدیران فروش در سطح بین الملل در شرکت پارس حیات کدامند؟
مهمترین مهارتهای حوزه کنترل مورد نیاز برای مدیران فروش در سطح بین الملل در شرکت پارس حیات کدامند؟
۱-۴-اهداف تحقیق
۱-شناسایی مهارتهای مورد نیاز مدیران فروش/ اولویت بندی مهارتهای مورد نیاز مدیران فروش
۲-تدوین برنامه آموزشی مدیران فروش شرکت/ تهیه معیاری برای ارزیابی مدیران فروش شرکت/ ارائه معیارهایی برای استخدام مدیران فروش شرکت