اهمیت و ضرورت تحقیق
دانش را در سطح سازمان به سریعترین و کارآمدترین شکل ممکن اجرا کنند. دانش نیز همان صورت ذهنی ایده ها، واقعیت ها، مفاهیم ، داده ها و تکنیک های ثبت شده در حافظه انسان است. که از مغز انسان سرچشمه می گیرد و مبتنی بر اطلاعاتی است که با تجربه ، باورها و ارزش های شخصی ، همراه با تصمیم و عمل وی ، دگرگون و بارور می شود. بنابراین سازمان ها باید به طور مداوم دانش جدید را به شکل ایجاد، اعتبار بخشی و کاربرد، در محصولات و خدمات خود به کار گیرند. از این رو سازمان ها باید محیطی را برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند و سعی بر شناسایی موانع پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان ها نماید . از جمله دلایلی که سازمان ها از مدیریت دانش بهره می گیرند می توان به تشخیص کمبودها )خلأها( در دانش سازمانی، بهره وری بیشتر از سرمایه های انسانی، یادگیری کارآمدتر و موُثرتر کارکنان، ارایه کالاها و خدمات با ارزش افزوده بیشتر، رضایتمندی مشتریان و کارکنان، پیشگیری از تکرار اشتباهات، کاهش دوباره کاری، صرفه جویی در وقت، برانگیختن انگیزه خلاقیت و نوآوری، تقویت موقعیت رقابتی سازمان ها، اشاره کرد. از این رو، مدیریت دانش، فرایندی است که طی آن سازمان ها، به تولید ثروت از دانش یا سرمایه فکری خود می پردازد (ملکی پور و همکاران،۱۳۹۲، ۲).
در دهه های اخیر افزایش تقاضا برای آموزش عالی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. چنین تقاضایی بیش از هر چیز در پاسخ به نیاز روزافزون به شهروندان آموز شدیده، برای اقتصادی است که بیش از هر چیز به مهارتهای مبتنی بر دانش و تواناییِ به کارگیری اطلاعات وابسته است به دنبال افزایش تقاضا برای آموزش عالی و نیاز کشورهای درحال توسعه به نیروی انسانی ماهر و تولید علم، مراکز آموزش عالی در اکثر کشورها رشد قابل توجهی داشته است. در طول دو دهه گذشته در ایران نیز دانشگاه های دولتی، نیمه دولتی، آزاد و غیرانتفاعی بسیاری تأسیس شده و سپس آمار دانشجو و رشته های مختلف تحصیلی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشد قابل توجهی داشته است. شاید تصور بر این است که افزایش تعداد دانشجو، ساده ترین راه برای توسعه است. کلیه شواهد موجود در کشورهای کم توسعه و درحال توسعه حاکی از آن است که افزایش دسترسی به آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، به پیشرفت یک کشور کمک چندانی نمی کند. همزمان با رشد کمّی آموزش عالی، حساسیت و دغدغه متقاضیان آموزش عالی،
ذینفعان، دانشجویان و سایر مراکز مرتبط با آموزش عالی نسبت به کیفیت آن در حال افزایش است (کریمیان و همکاران،۱۳۹۰، ۸-۷)
۱-۶-۱ اهداف کلی
هدف کلی از انجام تحقیق حاضر بررسی و ارزیابی نظریه های علمی موجود در زمینه فرهنگ کیفیت محوری و تاثیر آن بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی می باشد.
۱-۶-۲ اهداف فرعی
اهداف فرعی تحقیق عبارت است از:
شناخت میزان تاثیر ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر بهبود مستمر کیفیت بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی
شناخت میزان تاثیر نوآوری بر فرهنگ کیفیت محوری در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی