سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
سیستمهای اطلاعات مدیریت در طول حیات بشر به روشهای مختلفی از سوی مدیران مورد استفاده قرار گرفته است (قاضیزادهفرد، ۱۳۸۷، ص ۲۵۵). سیستم اطلاعات مدیریت، سیستمی مبتنی بر کامپیوتر است که طیف گسترده ای از انواع دادهها و اطلاعات مورد نیاز مدیران و سازمان را برای تولید گزارش، تجزیه و تحلیل مسائل سازمانی، پشتیبانی از فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری، کنترل و ارزیابی عملیات و ارئه راه حلها، تامین میکند. این سیستم بیشتر در سطوح عالی و میانی سازمان بهمنظور سیاستگذاری، تصمیمگیری، برنامهریزی، سازماندهی و کنترل سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد (محمودی، ۱۳۸۶، ص ۲۱۵). این سیستمها تا قرن بیستم با تانی به سرعت خود ادامه می دادند تا اینکه با توسعه رایانهها بهویژه رایانههای پرسرعت در نیمه دوم قرن بیستم، تکامل و روند این سیستمها سرعت بیشتری یافت که حاصل آن تغییرات در عملیات و فعالیتها و وظایف سازمانهای مختلف در دنیا گردید (موردیک و مانسون[۱]، ۱۹۸۶، ص ۷).
هدف سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، افزایش روند ارائه و اداره اطلاعات و کاهش حدس و گمان در حل مشکلات در سطوح مختلف سازمانی از طریق سیستمهای بازخور اطلاعات و بازتاب بازیابی اطلاعات در جهت تکامل دادههای جدید به سیستم است. آن همچنین اطلاعات مربوط به قدیم، حال و آینده را به صورت کتبی و شفاهی که مرتبط با عملیات داخلی سازمان هستند را فراهم میکند (بهشتیان و ابوالحسنی، ۱۳۸۴، ص ۳۴). به عبارت دیگر، دانش سیستمهای اطلاعات مدیریت، اطلاعات مربوط به زمان گذشته و حال را گردآوری میکند، امکان پیشبینی آینده را فراهم میآورد و اطلاعات مورد نیاز مدیران را در اختیار آنها قرار میدهد تا بتوانند تصمیمات مقتضی را اتخاذ کنند (صفایی، ۱۳۹۰، ص ۴۴). و در نهایت این سیستم، دادههای سیستمهای TPS را برای نظارت بر عملکرد سازمان را در اختیار مدیران قرار میدهد (زرگر، ۱۳۸۸، ص ۲۵).
۲-۲-۷-۲٫ سیستمهای اطلاعاتی پردازش عملیات
سیستمهای اطلاعاتی پردازش عملیات، سیستمهایی هستند که گردآوری و پردازش دادههای مربوط به تراکنشها را بر عهده دارند و بر اساس دادههای پردازش شده انواع محصولات اطلاعاتی مانند فرمها، فهرستها، گزارشها و … تهیه می نمایند که به عنوان مبنایی برای تهیه گزارشهای بعدی مدیریتی نیز در سیستمهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگیرند (قاضیزادهفرد، ۱۳۸۷، ص ۲۵۱). به عبارت دیگر، در یک سازمان هر یک از فرآیندهای کاری مستلزم فعالیتهای خاصی هستند که بایستی سیستمهای اطلاعات مناسب با فرآیند، طراحی و بکار گرفته شوند. سیستمهای اطلاعات، وظیفهای که در رابطه با حیطههای عملیاتی سازمان مانند حسابداری، بازاریابی، فروش، تولید، منابع انسانی و انبار و … به کار گرفته میشوند را سیستمهای پردازش تعاملات مینامند. این سیستمها، تعاملات تکراری و روزمره سازمانی را پردازش مینمایند (صرافی زاده، ۱۳۸۷، صص ۱۰۵-۱۰۶).
[۱]– Murdick & Munson
۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.
۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.
۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیتهای سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.
۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزمهای قابلیتهای سازمانی در شرکتهای مورد بررسی.