سیستمهای اطلاعاتی پردازش عملیات
سیستمهای اطلاعاتی پردازش عملیات، سیستمهایی هستند که گردآوری و پردازش دادههای مربوط به تراکنشها را بر عهده دارند و بر اساس دادههای پردازش شده انواع محصولات اطلاعاتی مانند فرمها، فهرستها، گزارشها و … تهیه می نمایند که به عنوان مبنایی برای تهیه گزارشهای بعدی مدیریتی نیز در سیستمهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگیرند (قاضیزادهفرد، ۱۳۸۷، ص ۲۵۱). به عبارت دیگر، در یک سازمان هر یک از فرآیندهای کاری مستلزم فعالیتهای خاصی هستند که بایستی سیستمهای اطلاعات مناسب با فرآیند، طراحی و بکار گرفته شوند. سیستمهای اطلاعات، وظیفهای که در رابطه با حیطههای عملیاتی سازمان مانند حسابداری، بازاریابی، فروش، تولید، منابع انسانی و انبار و … به کار گرفته میشوند را سیستمهای پردازش تعاملات مینامند. این سیستمها، تعاملات تکراری و روزمره سازمانی را پردازش مینمایند (صرافی زاده، ۱۳۸۷، صص ۱۰۵-۱۰۶).
این سیستمها کاملاً ساخت یافته هستند و اهداف و منابع آنها از قبل تعیین شده میباشد. از کار افتادن این سیستمها، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی سیستم پردازش عملیات، بستری را فراهم میکند که سایر سیستمها بر آن بنا شدهاند (صفایی، ۱۳۹۰، ص ۴۲). سیستمهای پردازش تراکنشها علاوه بر پشتیبانی از تصمیمات، پشتیبان عملیات نیز هستند بنابراین در بیشتر برنامه ریزیها، محاسبات و عملیات مختلف سازمانی نقش موثری دارند (محمودی، ۱۳۸۶).
و در نهایت این سیستمها در جریان نگهداری اطلاعات عملکرد سازمان، بازخورد فوری ارائه میکنند و بر روی تصمیمات اتخاذ شده بر اساس این اطلاعات تاثیر گذارده، و اطلاعات مفیدی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیران ارائه میکنند (زرگر، ۱۳۸۸، ص ۲۵).
۲-۲-۷-۳٫ سیستمهای اطلاعاتی تصمیم یار
این سیستمها، نوعی از سیستم های اطلاعاتی مدیریتی شناخته می شوند که طراحان و مدیران را در امر تصمیم گیریهای غیر عادی و راهبردی و منحصر به فرد و غیرتکراری هستند، حمایت مینماید. یعنی در فرموله کردن و تعریف مساله و انتخاب گزینهها و راه حلهای مختلف از این سیستم بهرهگیری میگردد (قاضیزادهفرد، ۱۳۸۷، ص ۲۵۱). از مزایایی که این نوع سیستم ها میتوانند داشته باشند، می توان به توانایی حمایت از کاربرد در حل مشکلات پیچیده، پاسخ سریع به وضعیتهای پیش بینی نشده که در اثر شرایط به وجود میآیند، ارتباط آسان، کنترل و اجرای مدیریت بهینه، صرفه جویی در هزینه، اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت و بهبود تاثیر مدیریت و … اشاره کرد. فرآیند تصمیمگیری با این سیستمها شامل سه مرحله می باشد: الف) مرحله شناخت و تفهیم؛ ب)مرحله طراحی مدل؛ ج) مرحله انتخاب گزینه برتر.
در مرحله شناخت و تفهیم تصمیم گیرنده محیط را مورد بررسی قرار میدهد تا مشکل را شناسایی و اهداف مربوط به آن را تعریف نماید. در مرحله بعد یک مدل تصمیم گیری از وضعیت مشکل که نشاندهند اثرات یک تصمیم بر روی سامانه است، ساخته شده و آزمایش میشود و در مرحله آخر که مهمترین بخش و مرحلهنهایی فرآیند تصمیمگیری است، گزینههای طراحی شده در مرحله قبل با استفاده از شاخصهایی ارزیابی میشوند و در آخر گزینه بهبود که بهترین و قابل قبولترین راه حل آن مشکل است، انتخاب و نمایش داده میشود (غیومیان و همکاران، ۱۳۸۶). این سیستمها در نهایت، میتوانند بخشی از سیستم اطلاعات مدیریت یا سیستم اطلاعات مدیریت ارشد در محدوده سازمانهای تجاری باشند (گئوفری[۱]، ۱۹۹۸، ص ۵۴). و از شبیه سازی که برای نشان دادن معادلات در دنیای واقعی استفاده میشود را نیز میتوان به عنوان یکی از ابزارهای پیچیده در این نوع سیستم، در نظر گرفت (صفایی، ۱۳۹۰، ص ۴۴).
[۱]– Geoffrey
۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.
۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.
۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیتهای سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.
۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزمهای قابلیتهای سازمانی در شرکتهای مورد بررسی.