بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

پایان نامه درباره نقش کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط

سیستم­های اطلاعاتی پردازش عملیات

سیستم­های اطلاعاتی پردازش عملیات، سیستم­هایی هستند که گردآوری و پردازش داده­های مربوط به تراکنش­ها را بر عهده دارند و بر اساس داده­های پردازش شده انواع محصولات اطلاعاتی مانند فرم­ها، فهرست­ها، گزارش­ها و … تهیه می نمایند که به عنوان مبنایی برای تهیه گزارش­های بعدی مدیریتی نیز در سیستم­های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می­گیرند (قاضی­زاده­فرد، ۱۳۸۷، ص ۲۵۱). به عبارت دیگر، در یک سازمان هر یک از فرآیندهای کاری مستلزم فعالیت­های خاصی هستند که بایستی سیستم­های اطلاعات مناسب با فرآیند، طراحی و بکار گرفته شوند. سیستم­های اطلاعات، وظیفه­ای که در رابطه با حیطه­های عملیاتی سازمان مانند حسابداری، بازاریابی، فروش، تولید، منابع انسانی و انبار و … به کار گرفته می­شوند را سیستم­های پردازش تعاملات می­نامند. این سیستم­ها، تعاملات تکراری و روزمره سازمانی را پردازش می­نمایند (صرافی زاده، ۱۳۸۷، صص ۱۰۵-۱۰۶).

این سیستم­ها کاملاً ساخت یافته هستند و اهداف و منابع آن­ها از قبل تعیین شده می­باشد. از کار افتادن این سیستم­ها، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی سیستم پردازش عملیات، بستری را فراهم می­کند که سایر سیستم­ها بر آن بنا شده­اند (صفایی، ۱۳۹۰، ص ۴۲). سیستم­های پردازش تراکنش­ها علاوه بر پشتیبانی از تصمیمات، پشتیبان عملیات نیز هستند بنابراین در بیشتر برنامه ریزی­ها، محاسبات و عملیات مختلف سازمانی نقش موثری دارند (محمودی، ۱۳۸۶).

و در نهایت این سیستم­ها در جریان نگهداری اطلاعات عملکرد سازمان، بازخورد فوری ارائه می­کنند و بر روی تصمیمات اتخاذ شده بر اساس این اطلاعات تاثیر گذارده، و اطلاعات مفیدی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیران ارائه می­کنند (زرگر، ۱۳۸۸، ص ۲۵).

۲-۲-۷-۳٫ سیستم­های اطلاعاتی تصمیم یار

این سیستم­ها، نوعی از سیستم های اطلاعاتی مدیریتی شناخته می شوند که طراحان و مدیران را در امر تصمیم گیری­های غیر عادی و راهبردی و منحصر به فرد و غیر­تکراری هستند، حمایت می­نماید. یعنی در فرموله کردن و تعریف مساله و انتخاب گزینه­ها و راه حل­های مختلف از این سیستم بهره­گیری می­گردد (قاضی­زاده­فرد، ۱۳۸۷، ص ۲۵۱). از مزایایی که این نوع سیستم ها می­توانند داشته باشند، می توان به توانایی حمایت از کاربرد در حل مشکلات پیچیده، پاسخ سریع به وضعیت­های پیش بینی نشده که در اثر شرایط به وجود می­آیند، ارتباط آسان، کنترل و اجرای مدیریت بهینه، صرفه جویی در هزینه، اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت و بهبود تاثیر مدیریت و … اشاره کرد. فرآیند تصمیم­گیری با این سیستم­ها شامل سه مرحله می باشد: الف) مرحله شناخت و تفهیم؛ ب)مرحله طراحی مدل؛ ج) مرحله انتخاب گزینه برتر.

در مرحله شناخت و تفهیم تصمیم گیرنده محیط را مورد بررسی قرار می­دهد تا مشکل را شناسایی و اهداف مربوط به آن را تعریف نماید. در مرحله بعد یک مدل تصمیم گیری از وضعیت مشکل که نشان­دهند اثرات یک تصمیم بر روی سامانه است، ساخته شده و آزمایش می­شود و در مرحله آخر که مهم­ترین بخش و مرحله­نهایی فرآیند تصمیم­گیری است، گزینه­های طراحی شده در مرحله قبل با استفاده از شاخص­هایی ارزیابی می­شوند و در آخر گزینه بهبود که به­ترین و قابل قبول­ترین راه حل آن مشکل است، انتخاب و نمایش داده می­شود (غیومیان و همکاران، ۱۳۸۶). این سیستم­ها در نهایت، می­توانند بخشی از سیستم اطلاعات مدیریت یا سیستم اطلاعات مدیریت ارشد در محدوده سازمان­های تجاری باشند (گئوفری[۱]، ۱۹۹۸، ص ۵۴). و از شبیه سازی که برای نشان دادن معادلات در دنیای واقعی استفاده می­شود را نیز می­توان به عنوان یکی از ابزارهای پیچیده در این نوع سیستم، در نظر گرفت (صفایی، ۱۳۹۰، ص ۴۴).

[۱]– Geoffrey

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

۱-۴-۱٫ هدف­کلی

  • شناسایی نقش سیستم­های اطلاعاتی بر قابلیت­های سازمانی در صنایع کوچک و متوسط.

۱-۴-۲٫ اهداف­جزئی

۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیت­های سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.

۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزم­های قابلیت­های سازمانی در شرکت­های مورد بررسی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : نقش سیستم های اطلاعاتی در قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط مورد مطالعه شهر صنعتی کاوه  با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.