بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

نقش سیستم­های اطلاعاتی بر قابلیت­های سازمانی در صنایع کوچک و متوسط-پایان نامه کارشناسی ارشد

اهمیت و ضرورت پژوهش

عصر حاضر به روایت تافلر، عصر فراصنعتی یا عصر اطلاعات است. همانگونه که اختراع ماشین بخار موجب وقوع انقلاب صنعتی شد و در شیوه مدیریت و تولید سازمان­ها، تحولات شگرفی به وجود آمد، در عصر اطلاعات نیز با رشد حیرت انگیزی توان و کیفیت رایانه­ها، گسترش شبکه جهانی اینترنت، شکسته شدن مرزهای ارتباط سازمانی به همراه چهار تحول سرعت، قدرت، ثروت و اطلاعات و همچنین سه انفجار اطلاعات، جمعیت و انتظارات، شرایط جدیدی برای سازمان­ها و مدیران فراهم شد (اسماعیل­پور و همکاران، ۱۳۸۵).

علاوه بر این امروزه پژوهش­گران معتقدند که سازمان­ها برای مصون ماندن از امواج سهمگین تغییرات محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چاره­ای جز کسب مزیت رقابتی پایدار ندارند. سازمان­هایی که دارای تجهیزات برتر برای پاسخگویی به الزامات بازار و پیش­بینی شرایط متغیر هستند از مزیت رقابتی بلندمدت و سودآوری بهتر بهره­مند می­شوند (ویراواردنا و اوکاس[۱]، ۲۰۰۴). یا به­عبارت دیگر می­توان گفت تنوع و پیچیدگی فعالیت­های مختلف علمی، اقتصادی، آموزشی و … در قالب سازمان­های مختلف و گستردگی ارتباطات درون و برون سازمانی در نظام­های مدیریتی امروزی و همچنین شاخص­ها و عوامل فراوان موثر در رشد و توسعه سازمان­ها موجب می­شود تا مدیران سازمان­ها بیش از هر زمان دیگری مجبور باشند به سلاح­ها و ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی در عرضه رقابت­های تجاری مجهز شوند. چالش­های ایجاد شده جهانی در عرصه مدیریت که با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات رنگ و جلوه­ای دیگر یافته است مهم­ترین و شاید اثرگذارترین دست یافته بشر در طول چند­ سال اخیر می­باشد تا جایی­که مهم­ترین کالای تجاری قرن حاضر را اطلاعات معرفی کرده­اند. به­همین دلیل است که امروزه از سیستم­های اطلاعاتی به عنوان یکی از فناوری­های نوین بشری یاد می­کنند که نه تنها خود دستخوش تغییراتی شده است بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر روی تمام سازمان­هاست. دامنه تغییرات این سیستم­ها بسیار متنوع است و از جانشینی اطلاعات به جای انرژی یا نیروی کار انسانی در بخش تولید صنعتی تا تغییر در بخش درونی خدمات، از خدمات پرسنلی گرفته تا خدمات اجتماعی و سیستم­های توزیع را در بر می­گیرد.

کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز به­ واسطه تغییر و تحولات عمده­ای که در زمینه فناوری، ساختارهای سازمانی و توسعه ارتباطات بوجود آمده، تغییرات زیادی را تجربه نموده­اند. نیاز به همگامی با تحولات محیطی، این کسب و کارها را نیز به سوی جهت گیری­ها و استراتژی­های جدیدی رهنمون ساخته است تا بتوانند با استفاده از قابلیت­هایشان، نسبت به رقبا پیشی گرفته  و عملکرد بهتری را از خود نشان دهند (هادیزاده و همکاران، ۱۳۸۷). این کسب و کارها برای اینکه حضور فعال در عرصه های رقابتی بازارهای جهانی و موفق ماندن در بازار داخلی داشته باشند، ناگزیر هستند تا برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار تلاش کنند. برای اینکار ضرورت دارد تا عواملی که تعیین کننده این مزیت رقابتی هستند را مورد بررسی و تحلیل قرار داد که تحقیقات نشان می­دهند، سیستم­های اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین این عوامل در دستیابی به مزیت رقابتی در بین شرکت­ها می­باشد. به کارگیری سیستم­های اطلاعاتی در سطح سازمان، باعث می­شود که مزیت رقابتی پایداری را نصیب سازمان کند. مزیت رقابتی نشان می­دهد که یک شرکت می­تواند عملکرد تجاری بهتری نسبت به رقبای خود در همان حوزه صنعتی با بکارگیری قابلیت­های سازمانی خود به دست بیاورد (لی و هسیه[۲]، ۲۰۱۰). بنابراین سیستم­های اطلاعاتی، پتانسیل­های مهمی برای شکل دادن استراتژی­های رقابتی بر مبنای قابلیت­های سازمانی را برای شرکت های کوچک و متوسط به وجود می آورد.

[۱]-Weerawardena & Ocass

[۲]– Lee & Hsieh

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

۱-۴-۱٫ هدف­کلی

  • شناسایی نقش سیستم­های اطلاعاتی بر قابلیت­های سازمانی در صنایع کوچک و متوسط.

۱-۴-۲٫ اهداف­جزئی

۲-۴-۲-۱٫ توسعه و کاربرد استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۲٫ بیان مزایای استفاده از سیستم­های اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.

۲-۴-۲-۳٫ مشخص کردن قابلیت­های سازمانی شده در سطح سازمان ودر نتیجه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در کسب و کارهای کوچک و متوسط.

۲-۴-۲-۴٫ شناسایی مکانیزم­های قابلیت­های سازمانی در شرکت­های مورد بررسی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : نقش سیستم های اطلاعاتی در قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط مورد مطالعه شهر صنعتی کاوه  با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.