-فرهنگ و ارزشهای سازمان
مشکلات پرداخت نه تنها به راهبردها و اهداف سازمان دوختهشدهاند بلکه همچنین آنها میتوانند بافرهنگ و ارزشهای سازمان تجانس و سنخیت داشته باشند. فرهنگ و ارزشها پیچیده هستند. پرداخت تنها یکی از چند نظامی است که یک سازمان را ساختار میدهد. طراحی آن باید به صورت بخشی متناسب شده با سایر ساختارها و نظامها در سازمان باشد. نظامهای پرداخت باید بسیار متمرکز و محرمانه که به وسیله چند نفر در یک سازمان کنترل میشوند، به صورت موثر صورت گیرد .یک نظام پرداخت نمیتواند بدون ملاحظه ماهیت سازمان، فرهنگ و ارزشهایش اثربخش باشد. در جوامعی که الگوی مصرف مردم آنها بر اساس قناعت و عدم اصراف باشد بدیهی است به علت هزینه کم تر، دستمزد کم تری را توقع دارند و یا جامعه ای که مردم آن تابع تجملگرایی و مدپرستی نیستند روند رشد و دستمزد و پرداخت معقولتر شکل میگیرد (هافناگل[۱]، ۱۹۸۷).
۲-۴-۴- نیازهای کارکنان
این واقعیت که کارمندان تفاوت دارند، نظامهای پرداخت را متأثر میسازد و فرد کارمند را با اهداف سازمان، میزان سرمایهگذاری محصولات جدید، عملکرد و ترکیب مونتاژ به هم پیوند میدهد و کیفیت محصول را معین میسازد و حقوق دریافتی کارمند و یا کارگر را مشخص میسازد. عمده محدودیت نظامهای پرداخت فعلی در نادیده انگاشتن نیازها یا نگرشها و عملکرد افراد است به عنوان مثال پرداخت بیشتر به کارگران و کارکنان قدیمی ممکن است موجب اعتراض کارکنان باسابقه کمتر بشود درحالیکه کارکنان جوان تر ممکن است نیازهای بیشتری، به دلیل خرید خانه حمایت و پشتیبانی خانواده یا تأمین هزینه تحصیلات و ازدواج و دیگر موارد داشته باشند (جانسون[۲]، ۱۹۸۶).
[۱] . Hufnagel
[۲] . Johnson
[۳] . Milkovich
[۴] . Newman
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.