– مفهوم نظام جبران خدمات
چه تصویری از کلمه جبران خدمات در ذهن وجود دارد؟ این معنی و تصویر در ذهن همه افراد یکسان نمیباشد. بنابراین ما تفاوت دیدگاهها را باید بشناسیم.
جبران خدمات از دیدگاه اجتماع: از لحاظ اجتماعی بعضی از افراد جبران خدمات را به عنوان یک معیار عدالت میبینند، به صور مثال عدالت جنسی در پرداخت.
جبران خدمات از دیدگاه ذینفعان: مدیریت جبران خدمات یکی از علایق خاص ذینفعان میباشد، زیرا فرض بر این میباشد که ارتباط برقرار کردن میان جبران خدمات و عملکرد سازمان موجب افزایش ثروت ذینفعان میشود. اما این اتفاق همواره نمیافتد.
جبران خدمات از دیدگاه مدیران: از دیدگاه مدیران تأثیرات جبان خدمات بر روی موفقیتشان به دو صورت میباشد. اول اینکه اغلب مدیران معتقد هستند که جبران خدمات یک نوع هزینه عمده عملیاتی است. این نوع هزینهها در بسیاری از سازمانها بیش از ۵۰ درصد هزینههای عملیاتی محسوب میشود و صرفاً به همین دلیل ضرورت دارد که پرداخت به صورت خیلی حسابشده صورت گیرد، دوم اینکه پرداخت به عنوان یک هزینه میتواند بر رفتار و طرز برخورد کارکنان تأثیر بگذارد. پرداخت ممکن است بر تصمیمات کارکنان در درخواست یا تقاضای شغل، ادامه همکاری، بهرهوری بیشتر، یا تقبل آموزش بیشتر برای یک شغل پر درآمدتر تأثیر بگذارد.
جبران خدمات از دیدگاه کارکنان: پرداختی که افراد در عوض کاری که انجام میدهند دریافت میکنند معمولاً منبع اصلی امنیت مالی آنها میباشد. بنابراین، پرداخت یک نقش حیاتی در اقتصاد شخص و رفاه اجتماعی او بازی میکند. کارکنان ممکن است جبران خدمات را به عنوان یک مبادله میان خود و کارفرمایشان محسوب نمایند، این مبادله ممکن است صرفاً به خاطر کارمند شرکت بودن یا به عنوان یک پاداش برای انجام یک کار خوب باشد.
در نهایت با در نظر گرفتن دیدگاه افراد گوناگون میتوان جبران خدمات چنین تعریف کرد: جبران خدمات اشاره دارد به همه اشکال مبادله مالی، خدمات مادی و مزایا که کارکنان به عنوان بخشی از یک رابطه استخدامی تعریف میکنند (میلکویچ[۱] و نیومن[۲]، ۲۰۰۵: ۱-۶).
[۱] . Milkovich
[۲] . Newman
در تحقیق به دنبال ایجاد بهرهوری هر چه بیشتر در شعب بانک ملی می باشیم در ضمن ممکن است این تحقیق به ما کمک کند به روشی دست یابیم که هزینه های جبران خدمت را برای بانک کاهش دهد.