اوراق قرضه:
اوراق قرضه[۱] ان دسته از اوراق بهاداری است که به دارنده آن سود (بهره) از پیش تعیین شده و ثابت تعلق می گیرد. این اوراق دارای سررسید مشخصی است و منتشر کننده آن متعهد است که در زمان های معین، سود تعیین شده را پرداخت نماید. این اوراق از دیدگاه سرمایهگذاران در ردیف اوراق بهادار کم ریسک قرار دارد. البته به دلیل ریسک اندک، بازده کمتری نیز دارد به همین دلیل اوراق قرضه در شمار ارزانترین منابع مالی است (سلیمی سلفی، ۱۳۸۳).
سهام ممتاز[۲]:
سهام ممتاز نوعی از سهام است که دارنده آن نسبت به درآمدها و دارایی های شرکت حق یا ادعای محدودی دارد. سهام ممتاز به لحاظ ویژگی هایی که دارد در بین روش های تامین مالی استقراض و سهام عادی قرار می گیرد. این نوع سهام دارای سود ثابت و معینی است و بدین ترتیب از آنجایی که سود سهامداران ممتاز از پیش تعیین شده است از این نظر شبیه اوراق قرضه است. اما پرداخت سود سهامداران ممتاز تعهدی الزامآور نیست (جهانخانی، ۱۳۷۴).
سهام عادی[۳]:
سهام عادی گونه ای اوراق بهادار است که نشان دهنده مالکیت در یک شرکت است. گواهینامه سهام عادی، اسنادی قانونی هستند که مالکیت (یا حقوق صاحبان سهام) را در شرکتهایی نشان میدهند که بهعنوان شرکتهای سهامی سازماندهی شدهاند، همچنین این گواهینامهها به عنوان اوراق بهادار مالی قابل خرید و فروش می باشند. صاحبان سهام عادی دارای حق ادعای نهایی[۴] بر سود و دارایی های شرکت سهامی خویش میباشند. بنابراین اگر شرکت ورشکست شود نخست مطالبات طلبکاران و سهامداران ممتاز و سپس ادعای سهامداران عادی از محل آنچه باقی مانده است پرداخت میشود(سلیمی، ۱۳۸۳).
۲-۶-۱- عوامل موثر بر عملکرد مالی بلندمدت شرکتها
عملکرد مالی بلندمدت شرکت یکی از دغدغههای مهم صاحبان سهام و مدیران واحدهای اقتصادی است، مدیران با استفاده از روشهای جدید سعی در اداره بهتر سازمان و ارئه عملکرد ممتاز دارند. عوامل متعددی عملکرد مالی شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد و هر شرکتی سعی میکند مجموعهای از روش های کارا و موثر بر بهبود روندها و فرآیندهای تجاریاش را انتخاب کند. میزان توسعه یافتگی کشورها، مقبولیت روش، ریسک پذیری مدیران در انتخاب روشها و وجود نرم افزارهایی که برای تسهیل به کارگیری این روشها در سازمانها وجود دارد موجب مزیت برتری در گزینش آن خواهد شد (لی و کیم[۵]، ۲۰۰۶).
سرمایه گذاری مستمر ضرورتی انکارناپذیر برای طی کردن مسیر توسعه در سطح کلان و در سطح بنگاههای اقتصادی است. توسعه سرمایهگذاری نشانه توسعه فعالیت شرکتها و بنگاههای اقتصادی است. تجربه تاریخی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده گواهی بر این مدعاست که سرمایه گذاری موجب استحکام و افزایش تولید شده و با ارتقاء سطح کیفی و کمی تولید میتوان انتظار داشت که عملکرد شرکت دارای روند صعودی باشد (رهنمای رودپشتی و همکاران، ۱۳۸۵).
۲-۶-۱-۱- استقراض بدهی (وام) و عملکرد مالی شرکتها
سود هر سهم از مهمترین شاخصهایی است که با آن عملکرد مدیریت شرکت را می سنجند. معمولا خبر مربوط به افزایش سود هر سهم شرکت از جمله خبرهای بسیار خوب است. ولی گاهی مدیریت شرکت وسوسه می شود تا با اتخاذ بعضی از روشها (مثلا گرفتن وام) سود هر سهم را بالا ببرد. اگر نرخ بازدهی داراییهای شرکت پس از کسر مالیات، از نرخ بهره پس از کسر مالیات بیشتر باشد، میتوان با گرفتن وام نرخ بازده حقوق صاحبان سهام شرکت را بالا برد. معمولا افزایش نرخ بازده حقوق صاحبان سهام شرکت به معنای افزایش سود هر سهم است. ولی این کار نمیتواند بر ثروت سهامداران بیافزاید. فرض کنید شرکتی با انتشار تعدادی اوراق قرضه و استفاده از وجه آن تعدادی از سهام خود را بازخرید کند. این اقدام باعث تغییر میزان داراییها و سود عملیاتی شرکت نمیشود. اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا وضع مالی سهامداران عادی شرکت بهتر خواهد شد(پارساییان، ۱۳۷۳).
[۱]. Bonds
[۲]. Preferred stocks
[۳] . Common stocks
[۴] . Residual claim
[۵] . Lee & Kim
هر پژوهش با مسئلهای شروع میشود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایهگذاری میشود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر میباشد.
۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش
روشهای تامین مالی و عملکرد مالی بلندمدت
توانایی شرکت در مشخص ساختن منابع مالی بالقوه اعم از منابع داخلی یا خارجی برای تهیه سرمایه جهت سرمایهگذاری و تهیه برنامههای مالی مناسب، از عوامل اصلی رشد و پیشرفت هر شرکت محسوب میگردد (جهانخانی، ۱۳۷۳). شیوههای تامین مالی شرکتها به دو دسته کلی تقسیم میشوند؛ الف: تامین مالی کوتاه مدت[۱] ب: تامین مالی بلند مدت[۲]
تامین مالی کوتاه مدت: تامین مالی کوتاه مدت نوعی تامین مالی است که حداکثر ظرف مدت یکسال یا کمتر بازپرداخت شود. تصمیمات مالی کوتاه مدت، مربوط به جریانات نقدی ورودی و خروجی شرکت در مدت یکسال و یا کمتر از آن است[۳](استیفن، ۱۹۹۱).
سه منبع اصلی تامین مالی کوتاهمدت شرکتها (شباهنگ، ۱۳۷۴): ۱- اعتبارات تجاری[۴] ۲- وام های بانکی[۵] ۳- اوراق تجاری[۶]
تامین مالی بلندمدت نوعی تامین مالی است که در مدتی بیش از یکسال بازپرداخت شود و عمدتا به منظور سرمایه گذاریهای بلند مدت مورد استفاده قرار میگیرد. هنگامی که شرکت بخواهد داراییهای خود را افزایش دهد و برای این منظور به تامین مالی نیاز پیدا کند، نخستین اقدام در این زمینه این است که اطمینان حاصل شود از داراییهای موجود به صورت بهینهای بهره برداری میشود.
عمدهترین منابع مالی بلند مدت شرکتها عبارتند از: بدهیهای بلند مدت[۷] ، سهام ممتاز، سهام عادی و سود انباشته
بدهی های بلند مدت:
بدهی نشاندهنده تعهدات شرکت است که در نتیجه استقراض به وجود آمده و باید بازپرداخت شود. هنگامی که شرکتها دسته به استقراض میزنند، آنها تعهد میکنند که مبالغی را به عنوان بهره در زمان های مشخص پرداخت نموده و در نهایت اصل مبلغ قرض شده را نیز بازپرداخت نمایند. نقش بدهی در مجموعه اقلام مالی شرکت ها: بدهی یکی از سه جز اصلی معادله حسابداری و ساختار سرمایه اکثر شرکت هاست. دلایل متعددی برای استفاده از بدهی در ساختار سرمایه شرکت ها هم چون موارد زیر وجود دارد:
– صدور سهام جدید برای تامین مالی، گران و هزینه بر است زیرا باعث کاهش بازده آتی سهامداران فعلی و کنترل مدیریت میگردد.
– مدیر یک شرکت باید شرکت و محیط رقابتی اش را بهتر از دیگران بفهمد و در صورت مناسب بودن پیش بینی اش، سعی به افزایش ارزش ثروت سهامداران جاری نموده و در صدور سهام جدید محتاطانه عمل نماید.
– قدرت کاهنده مالیاتی بهره پرداختی بدهی، جریان نقد را افزایش داده و منجر به معرفی بدهی به عنوان یک ابزار مالی خوب میشود.
[۱]. Short – term financing
[۲]. long – term financing
[۳]. Stephen
[۴]. Trade credit
[۵]. Bank loans
[۶]. Commerial papers
[۷]. Long – Term Debt
هر پژوهش با مسئلهای شروع میشود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایهگذاری میشود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر میباشد.
۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش
مدیریت راهبردی هزینه و مدیریت سنتی هزینه
ریشههای مدیریت سنتی هزینه به زمانی باز میگردد که کانون توجه به کل زنجیره ارزش معطوف نبود. مدیریت سنتی هزینه در محیط کسب و کاری نه چندان چالشی و نه چندان پایدار، توسعه پیدا کرد که در آن تولید عامل اصلی رقابت محسوب میشد. وظیفه اصلی سیستم های هزینهای ثبت و گزارشدهی فعالیتهای گذشته با توجه به هزینه و سود (در قالب گزارشهای دورهای) بود( برلینر و بریمسون[۱]، ۱۹۸۸).
مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان میدهد سیستمهای سنتی مدیریت هزینه برای نیازمندیهای محیط کسب و کار امروز ناکافی هستند. بر اساس نوشته جانسون و کاپلان[۲] (۱۹۹۱) سیستمهای مدیریت سنتی هزینه عمدتا بر هزینههای کوتاه مدت تمرکز دارند. برای کاهش اثرگذاری این هزینهها، سیستمهای مدیریت هزینه هرچه بیشتر باید به هزینههای بلند مدت محصول متمرکز شوند. هزینههای بلند مدت محصول هزینههای طراحی، توسعه و مهندسی، همچنین هزینههایی که از حوزههای خارج از شرکت نشات میگیرند (بازاریابی، توزیع، هزینههای خدمات) به علاوه هزینههای ثابت که با خروجی تولید مرتبط هستند، شامل میشود.
امروزه، اهمیت نسبت نیروی کار مستقیم و سربار تغییر کرده است و موضوع این گونه مطرح میشود که نه تنها سربار قسمتی فزاینده از هزینه کل را تشکیل میدهد، بلکه اکنون سربار تولید بیانگر چیزی در حدود یک سوم کل هزینههای ساخت در هر شرکت نوعی است؛ به علاوه سربار اداری (هزینه های فروش، عمومی و اداری) که بالغ بر ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینههای تولید است( الکلتی[۳]، ۲۰۰۶).
سیستمهای مدیریت هزینه باید تاثیری راهبردی بر هزینهها داشته باشند. عموما بیشتر سیستمهای هزینه بر مرحله تولید از چرخه عمر محصول متمرکز شدهاند( تاتیکوندا[۴]، ۱۹۹۴). سیستمهای هزینه استاندارد نخستین مثالها از این نوع سیستم های هزینه هستند که توجه خود را بر فرآیندهای تولید تمرکز میکنند.
سازمانها در حال حاضر دریافتهاند که باید بتوانند همگام با محیط متغیری که پیشرو دارند، حرکت کنند. در چنین وضعیتی سازمانها تولد رویکرد جدیدی از حسابداری را شاهد بودهاند که عبارت از «مدیریت راهبردی هزینه» است. برای تعریف این رویکرد ابتدا باید به ریشههای مفهومی آن در حسابداری و مدیریت بازگشت. اصطلاح «مدیریت هزینه» غالبا به اشتباه تعریف شده است. این موضوع بعید به نظر نمی رسد؛ زیرا «مدیریت هزینه» از دو مفهوم تشکیل شده است؛ «حسابداری بهای تمام شده» و «حسابداری مدیریت»، که خود بارها در معرض تفسیر نادرست قرار داشته اند( هانسن و موون[۵]، ۲۰۰۰).
مدیریت هزینه هم مفهوم حسابداری بهای تمام شده و هم مفهوم حسابداری مدیریت را در بر میگیرد. حسابداری بهای تمام شده حوزهای از حسابداری است که اطلاعات مرتبط با مقدار ارزش چیزهای مختلف را ثبت، اندازه گیری و گزارش میکند؛ اما حسابداری مدیریت، مباحثی همچون تحلیل سر به سر، مقادیر سفارش اقتصادی و محاسبه تغییرات میان هزینههای واقعی و هزینههای استاندارد را شامل میشود( کوپر و رجین، ۱۹۹۷).
مدیریت هزینه فراتر از تمام اینها، به استفاده از اطلاعات هزینه برای تصمیمگیری میپردازد. در محیط کسب و کار امروز، مدیریت هزینه برای بسیاری از سازمانها به مهارتی حیاتی برای بقا تبدیل شده است؛ اما اینکه به سادگی هزینه ها را کاهش داد، کافی نیست، بلکه به جای آن هزینه ها باید به طور راهبردی مدیریت شوند( کوپر و رجین، ۱۹۹۷).
بنابراین مدیریت راهبردی هزینه حوزه تمرکزی وسیعی دارد.این حوزه به کاهش مستمر هزینه ها و کنترل هزینه ها محدود نمی شود،بلکه فراتر از آن به استفاده مدیریت از اطلاعات هزینه برای تصمیم گیری باز می گردد. همچنین، مدیریت راهبردی هزینه به استفاده از فنون مدیریت هزینه برای تصمیم گیری باز میگردد. همچنین، مدیریت راهبردی هزینه به استفاده از فنون مدیریت هزینه که موقعیت راهبردی هر شرکت را بهبود می بخشد و هم زمان هزینه ها را کاهش می دهد، محدود نیست زیرا هزینه یگانه عامل مهم در توفیق شرکت نیست، بلکه ارزش و درآمد نیز عواملی حیاتی در موفقیت شرکتها به شمار میروند( مکنایر و همکاران[۶]، ۲۰۰۰).
[۱] . Berliner and Brimson
[۲] . Johnson and Kaplan
[۳] . Elkelety
[۴] . Tatikonda, L. and Tatikonda
[۵] . Hansen, R. and Mowen
[۶] . McNair et al.
هر پژوهش با مسئلهای شروع میشود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایهگذاری میشود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر میباشد.
۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش
استقراض بدهی (وام) و عملکرد مالی شرکتها
سود هر سهم از مهمترین شاخصهایی است که با آن عملکرد مدیریت شرکت را می سنجند. معمولا خبر مربوط به افزایش سود هر سهم شرکت از جمله خبرهای بسیار خوب است. ولی گاهی مدیریت شرکت وسوسه می شود تا با اتخاذ بعضی از روشها (مثلا گرفتن وام) سود هر سهم را بالا ببرد. اگر نرخ بازدهی داراییهای شرکت پس از کسر مالیات، از نرخ بهره پس از کسر مالیات بیشتر باشد، میتوان با گرفتن وام نرخ بازده حقوق صاحبان سهام شرکت را بالا برد. معمولا افزایش نرخ بازده حقوق صاحبان سهام شرکت به معنای افزایش سود هر سهم است. ولی این کار نمیتواند بر ثروت سهامداران بیافزاید. فرض کنید شرکتی با انتشار تعدادی اوراق قرضه و استفاده از وجه آن تعدادی از سهام خود را بازخرید کند. این اقدام باعث تغییر میزان داراییها و سود عملیاتی شرکت نمیشود. اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا وضع مالی سهامداران عادی شرکت بهتر خواهد شد(پارساییان، ۱۳۷۳).
افزایش وام باعث میشود که درصد بیشتری از سود عملیاتی شرکت به صاحبان اوراق قرضه برسد و درصد کمتری از این مبلغ نصیب سهامداران شود، ولی کل مبلغی که به این دو گروه تعلق می گیرد تغییر نخواهد کرد. سهامداران از بابت هر ریال پولی که در آن شرکت سرمایه گذاری کرده اند پول بیشتری خواهند گرفت ولی ریسک بیشتری را هم می پذیرند. زیرا شرکت از نظر داراییها و سود عملیاتی، اولویت اول یا حق تقدم را به بستانکاران می دهد. بنابراین سهامداران نسبت به هر ریال پولی که از بابت خرید سهام در آن شرکت سرمایه گذاری کرده اند ریسک بیشتری را می پذیرند. از سوی دیگر خریداران اوراق قرضه در برابر هر ریال پولی که از بابت خرید آن اوراق در شرکت سرمایه گذاری کرده اند بازده کمتری دریافت می کنند، زیرا ریسک کمتری را می پذیرند. بنابراین شرکت با سهامداران و دارندگان اوراق قرضه معامله عادلانه ای انجام داده است.به سهامداران در برابر ریسک بیشتر، بازده بیشتر و به خریداران قرضه در مقابل ریسک کمتر، بازده کمتری می پردازد(پارساییان، ۱۳۷۳).
آن دسته از مدیرانی که می کوشند از راه گرفتن وام میزان سود هر سهم[۱](EPS) را بالا ببرند در واقع می خواهند سهامداران را گول بزنند. شاید بتوانند برای چند روزی برخی از آنها را فریب دهند، ولی واقعیت این است که سهامداران متوجه ریسک بیشتر شرکت می گردند و بعد از مدتی دیگر حاضر نخواهند بود بهای بالایی برای سهام عادی پر ریسک شرکت بپردازند(پارساییان، ۱۳۷۳).
۲-۶-۱-۲- تامین مالی و عملکرد مالی شرکتها
مدیریت مالی، در واقع تصمیمگیری و انتخاب راهکارهای تهیه در خصوص سرمایهگذاری وجوه در داراییها کسب بهترین ترکیب مالی به منظور افزایش ارزش کلی شرکت است. تامین مالی در واحدهای اقتصادی به طرق مختلف و با بهرهگیری از منابع متعدد صورت میگیرد درخصوص انتخاب بهترین گزینه تامین مالی، عوامل متعددی موثر میباشند. یکی از مهمترین این عوامل هزینه یا مخارج تامین مالی است که در ادبیات مالی از آن تحت عنوان هزینه سرمایه[۲] یاد میشود(نصیرپور، ۱۳۷۹، ص۱۲). هزینه سرمایه بهای استفاده از سرمایه پولی و مالی در یک زمان معین میباشد(جلالی، ۱۳۸۵، ۱۲).
لازم به توضیح است که واژه سرمایه در ترکیب هزینه سرمایه مفهومی گستردهتر ازمفهوم سرمایه در حسابداری دارد. و صرفاً در برگیرنده حقوق صاحبان سهام نبوده بلکه کلیه وجوه و مخارج بلندمدت مورد استفاده اعم از اینکه تحت تملک صاحبان واحد اقتصادی میباشد و غیر آن را نیز در بر میگیرد. مفهوم سرمایه از این دیدگاه در برگیرنده دو جزء حقوق صاحبان سهام و بدهیهای بلندمدت میباشد(نصیرپور، ۱۳۷۹، ۱۲).
[۱] . Earning Per Share
[۲] . Cost of Capital
هر پژوهش با مسئلهای شروع میشود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایهگذاری میشود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر میباشد.
۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش
فهرست مطالب
| ||
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
فهرست مطالب ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
فهرست اشکال ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
فهرست جداول ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
فصل اول- کلیات پژوهش | ||
۱-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۱-۲- بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۱-۴- سؤال تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۱-۵- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۱-۶- فرضیههای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۱-۷-مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۱-۸- روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۱-۹-قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۱-۹-۱- قلمرو مکانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۱-۹-۲- قلمرو زمانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۱-۹-۳-قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۱-۱۰- تعریف واژگان کلیدی ………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۱-۱۱-خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
فصل دوم- مرور ادبیات پژوهش | ||
۲-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۲- مدل پذیرش تکنولوژی……………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۳- اعتماد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۴-عوامل خارجی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۴-۱-تجربیات و ویژگی های مشتری…………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۴-۲- رضایتمندی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۵- صنعت بانکداری ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۵-۱-بانک و بانکداری در گذر زمان……………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۵-۲- کانالهای ارائه خدمات بانکها ……………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۶- بانکداری الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۶-۱- خدمات بانکداری الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۶-۲-مزایای بانکداری الکترونیک……………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۶-۳-مقایسه بانکداری سنتی با بانکداری الکترونیکی……………………………………………………………………………………… | ||
۲-۶-۴-مشکلات و موانع گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران……………………………………………………………………….. | ||
۲-۶-۴-۱- جنبه داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۶-۴-۱-۱-مشکلات مربوط به زیرساختهای اساسی………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۶-۴-۱-۲- کمبود سرمایههای انسانی مناسب برای پیشبرد بانکداری الکترونیکی در ایران…………………………………….. | ||
۲-۶-۴-۱-۳- موانع فرهنگی و اجتماعی و آموزشی در گسترش بانکداری الکترونیکی…………………………………………… | ||
۲-۶-۴-۲-جنبه های خارجی……………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۷- بانکداری اینترنتی …………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۷-۱- انواع بانکداری اینترنتی………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۷-۲- ضرورت توسعه بانکداری اینترنتی…………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۷-۳-تاریخچه بانکداری اینترنتی…………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۷-۴-بانکداری اینترنتی در ایران …………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۷-۵-محدودیت های بانکداری اینترنتی……………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۸- تاریخچه و معرفی بانک پارسیان ……………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۸-۱- اهداف ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۸-۲- مدت زمان ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۳- سرمایه بانک ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۴-خط مشی بانک………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۸-۴-۱-چشم انداز……………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۴-۲-ماموریت ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۸-۴-۳-ارزش های سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۸-۴-۴-اصول رفتار حرفه ای کارکنان……………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۴-۴-۱-مسئولیت پذیری، شفاف سازی و انطباق با اصول رفتار حرفه ای…………………………………………………………… | ||
۲-۸-۴-۴-۲- ایجاد و حفظ احترام متقابل در محیط کار بین تمامی کارکنان و برخورد با مشتریان…………………………………. | ||
۲-۸-۴-۴-۳- حفاظت اطلاعات شخصی مشتری و اطلاعات بانک…………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۴-۴-۴- قبول هدایا ، پیشنهاد تفریح و سایر موارد (انتفاع شخصی)…………………………………………………………………… | ||
۲-۸-۴-۴-۵- استفاده از منابع بانک طبق ضوابط………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۸-۴-۴-۶-تراکنش های مالی………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۴-۴-۷-تطابق با قوانین، دستورالعملها و سیاستهای بانک……………………………………………………………………………….. | ||
۲-۸-۴-۴-۸-پرهیز از تضاد منافع…………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۸-۴-۴-۹-جلوگیری از پولشوئی و یا تقلب……………………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۸-۴-۴-۱۰- تلاش برای درک مفاهیم این اصول……………………………………………………………………………………………. | ||
۲-۹- مروری بر پیشینه تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۹-۱- پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۹-۲- پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۲-۱۰- جمع بندی تحقیقات پیشین ………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۲-۱۱- خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
فصل سوم- روش شناسی پژوهش | ||
۳-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۲- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۳- جامعه و نمونۀ آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۳-۴- روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………. | ||
۳-۵- تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۵-۱-متغیر مستقل………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۵-۲-متغییر وابسته…………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۳-۶- فرضیهها و مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۳-۷-روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………. | ||
۳-۸-ابزار سنجش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۸-۱-پرسش نامه……………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۳-۹-روایی و پایایی پرسشنامه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۳-۹-۱- روایی پرسشنامۀ پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۹-۲- پایایی پرسشنامۀ پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۳-۱۰- روش آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۳-۱۱- خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها | ||
۴-۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۴-۲- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان و جامعه آماری …………………………………………………………………………… | ||
۴-۲-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………………………………………………………………….. | ||
۴-۲-۲- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن ………………………………………………………………………………………………. | ||
۴-۲-۳- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل …………………………………………………………………………………. | ||
۴-۲-۴- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ………………………………………………………………………………. | ||
۴-۲-۵- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد ماهیانه …………………………………………………………………………………. | ||
۴-۳- تحلیل استنباطی دادهها ……………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۴-۳-۱- آزمون همبستگی فرضیه ها ……………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۴-۳-۱-۱- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و عوامل خارجی …………………………………………………. | ||
۴-۳-۱-۲- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و سهولت درک شده …………………………………………….. | ||
۴-۳-۱-۳- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و سودمندی درک شده …………………………………………. | ||
۴-۳-۱-۴- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و اعتماد ……………………………………………………………. | ||
۴-۳-۱-۵-همبستگی بین عوامل خارجی بر پذیرش بانکداری اینترنتی…………………………………………………………………… | ||
۴-۳-۲- آزمون رتبه بندی فریدمن ………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۴-۳-۲-۱- نتیجه آزمون معنی داری فریدمن برای اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی…………………… | ||
۴-۴- نتایج …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۴-۵- خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
| ||
فصل پنجم: یافتهها، نتیجهگیری و پیشنهادات | ||
۵-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
۵-۲- مروری مختصر بر روند پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۵-۳- یافتهها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۵-۴- نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۵-۵- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ………………………………………………………………………………………………………………. | ||
۵-۶- محدودیتهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
۵-۷-خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
فهرست منابع و مأخذ | ||
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | ||
منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | ||
ضمائم و پیوستها …………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
۱٫تبیین رابطه بین عوامل خارجی و پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی .