بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانلود متن کامل پایان نامه ها - همه رشته ها

پایان نامه با موضوع نقش تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران

هزینه­یابی بر مبنای فعالیت

یکی از ابزارهای مدیریتی برای ایجاد توانایی در تعیین هزینه های واقعی در ارتباط با تولید هر محصول یا خدمت فن «هزینه یابی فعالیت»[۱] است که کوپر[۲] و کاپلان[۳] و همکار آنان جانسون[۴] به وجود آوردند. هزینه یابی بر مبنای فعالیت[۵] صاحبان کار و فرآیند را به سمت شناسایی و ردیابی هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و تخصیص دقیق آن ها به فعالیت هایی که در فرآیند تولید محصول یا خدمتی نقش دارند، هدایت می کند. این فن هنگامی شکل گرفت که مدیران متوجه شدند اطلاعات حسابداری سنتی که به صورت دفتر کل تهیه می شد، برای ارزیابی اثربخشی تصمیماتی که به تخصیص منابع مربوط است، دیگر مفید نیست، بلکه فقط برای حسابرسان و دیگر افراد خارج سازمان که به دنبال پاسخ گویی مالی خود بودند، رضایت بخش است. در سال ۱۹۸۸ کوپر و کاپلان بیان کردند که یکی از مشکلات جدی سازمان ها، در روش سنتی تخصیص هزینه های غیرمستقیم (سربار) است. نزدیک تر شدن به قرن ۲۱، به علت پیچیده تر شدن فرآیند تولید محصولات و خدمات، بخش اعظم هزینه ها را متوجه هزینه های سربار میکرد. بنابراین دیگر امکان نداشت که هزینه های سربار را همچون گذشته به شکل یکنواخت و گاهی اختیاری روی همه محصولات یا خدمات سرشکن کرد (عزیزی، ۱۳۸۲، ۲۳).

تخصیص غلط هزینه­های سربار می­تواند باعث اشتباه در تخمین­های هزینه­ای تولید شود؛ در نتیجه، مدیران را دچار تصمیم­گیری­های نادرست کند. کوپر و کاپلان شیوه هزینه یابی بر مبنای فعالیت موسوم به ABC را جایگزینی برای سیستم­های سنتی حسابداری معرفی کردند. بر اساس روش ABC، فرآیند تولید محصول یا خدمت به صورت مجموعه­ای از فعالیت­ها دیده می­شود. منابعی که این فعالیت­ها مصرف می­کنند، تعیین می­شود و سپس، فعالیت­ها به محصولات، خدمات و مشتریان تخصیص داده می­شوند. هنگامی که رابطه بین فعالیت و محصول یا خدمت یا مشتری به دست آمد، آنگاه می­توان هزینه­های غیر مستقیم (سربار) را به درستی به آن محصولات، خدمات یا مشتریان تخصیص داد. به بیان ساده­تر، ابتدا باید دانست که چه فعالیت­هایی باید برای تولید هر محصول یا خدمت انجام شود؛ سپس، هزینه­های آن محصول یا خدمت محاسبه شود (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۰)­.

پیش از ایجاد مفاهیم هزینه­یابی فعالیت، هنگامی که هزینه­های هر محصول یا خدمت بر اساس هزینه­های مستقیم (هزینه مواد و دستمزد) محاسبه می­شد، هزینه­های غیرمستقیم به شکل یکنواخت روی همه محصولات یا خدمان سرشکن می­شد و به این ترتیب، کل هزینه­های تولید محصولات یا خدمات محاسبه می­شد. اما با افزایش شکاف بین نسبت هزینه­های مستقیم و غیرمستقیم، این شیوه محاسبه هزینه­ها و تولید نیز کارایی خود را از دست داد (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۰).

برای اجرای هزینه­یابی بر مبنای فعالیت، دو رویکرد موجود است؛ در رویکرد اول، بخش حسابداری، هزینه­یابی بر مبنای فعالیت ABC را می­توان با جمع آوری و محاسبه مستقیم هزینه­ها توسط ابزارABC  انجام داد. رویکرد دوم که مبتنی بر «مدل سازی فعالیت­های» سازمان و تخصیص هزینه­ها به آن فعالیت است، برای مدیران اثرگذارتر خواهد بود؛ زیرا به آنان اجازه می­دهد تا هزینه­های فعالیت­های خود را توسط تهیه مدل­های معنادار فعالیت­های سازمان و تهیه جزئیات ارتباطات بین این فعالیت­ها آغاز کنند؛ روش هزینه­یابی بر مبنای فعالیت، منابع مصرفی را به فعالیت­های در حال عمل در سازمان مرتبط می­سازد و سپس، بین این فعالیت­ها و محصولات و خدمات تولید شده ارتباط مستقیم برقرار می­گرداند (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۱).

روش هزینه­یابی بر مبنای فعالیت عوامل کمی (محرک­های هزینه یا عناصر هزینه­ساز[۶]) را در مرکز توجه خود قرار می­دهد؛ یعنی عواملی که هر سازمان را متحمل هزینه می­سازد. به عبارت دیگر، این روش عواملی را که باعث تخصیص هزینه­ها از حسابی به حساب دیگر می­شود، در نظر می­گیرد. هنگامی که این عوامل شناسایی شدند، روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) از اطلاعات هزینه­ای سنتی برای تعیین اثر وقوع هر یک از آن عوامل استفاده می­کند. سناریوها با هر یک از عناصر هزینه ساز ارزیابی شوند (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹،  ۱۶۱).

«فعالیت­ها»، «اقلام هزینه» را تولید می­کنند و برای این کار از «منابع» مصرف می­کنند. برای تعیین هزینه هر فعالیت، منابعی را که فعالیت مزبور از آن­ها استفاده می­کند، باید شناسایی کرد. مسئله مهم روش هزینه­یابی بر مبنای فعالیت این است که منابعی که در ارتباط با هر فعالیت  شناسایی می­شوند، مانند زمانی که خریدار برای ارزیابی فروشندگان صرف می­کند، در دفتر کل به عنوان هزینه ثبت نمی­شود. منابعی که در دفتر کل شناسایی می­شوند، فقط به حقوق دستمزد واحد خرید محدود می­شود (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۲).

[۱] . Activity Costing

[۲] . Cooper

[۳] . Kaplan

[۴] . Johnson

[۵] . Activity Based Costing(ABC)

[۶] . Cost drivers

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد

تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران-پایان نامه کارشناسی ارشد

– هزینه­یابی هدف:

هزینه­یابی هدف تعاریف متعددی دارد اما تمامی آن­ها بر کاهش هزینه­ها تاکید دارند. هورواث[۱] با در نظر گرفتن کل طول عمر محصول، هزینه یابی هدف را اینگونه تعریف می کند. هزینه­یابی هدف هر مجموعه روش­های مدیریتی و ابزارهایی است برای هدایت هزینه ها، تعیین اهداف فعالیت ها، طراحی و برنامه­ریزی محصول جدید، تامین کنترل های اولیه برای مرحله­های بعدی عملیات و حصول اطمینان از اینکه این محصولات به اهداف سودآوری تعیین شده در طول عمر خود خواهند رسید(هورواث، ۱۹۹۳).

مزیت مشتری عبارت است از تفاوت میان آنچه هر مشتری دریافت می­کند و آنچه از دست می دهد هزینه­ای پایین­تر از آنچه رقبا عرضه می­کنند. کوپر و اسلاگمولدر با تاکید بر منظرهای هزینه، کیفیت و عملکرد هزینه یابی هدف را به این صورت تعریف کرده اند: هزینه یابی هدف رویکردی ساختار یافته برای تعیین هزینه در طول عمر محصول است.به طوری که تعیین کند محصول مد نظر با چه شاخص های عملکردی و کیفیت باید تولید شود تا در هنگام فروش با قیمت پیش بینی شده به میزان سود دلخواه در طول عمر خود دست یابد( انصاری و آقایی، ۱۳۸۳).

روش سنتی برنامه­ریزی سود که بسیاری از شرکت­ها استفاده می­کنند، روش جمع هزینه نام دارد. این روش، در ابتدا هزینه­های تولید را برآورد می­کند؛ سپس سود لازم را برای بدست آوردن قیمت به آن می­افزاید. اگر بازار برای پرداخت این قیمت رغبتی نشان ندهد، شرکت سعی می کند راه های کاهش قیمت را پیدا کند. هزینه­یابی هدف، از قیمت بازار و سود مورد نیاز شروع و هزینه مجاز محصول را تعیین می کند. طراحی محصول و فرآیند برای کاهش هزینه محصول تا هزینه مجاز انجام می­شود( انصاری و آقایی، ۱۳۸۳).

مثلث بقا سه محور دارد که هر محور از آن معرف یکی از ابعاد مهم محصول است که عبارتند از بهای تمام شده؛ قیمت فروش؛ کیفیت و کارکرد. فقط محصولاتی که در جهت ارزش های این سه بعد بیان کننده ارزش برای مشتری باشند، شانس موفقیت دارند. برای هر یک از این سه بعد دامنه ای تعیین می­شود که با مشخص کردن حداقل و حداکثر ارزش ها از دیدگاه مشتری، این دامنه تعریف می­شود. منطقه­ای که از اتصال نقاط حداکثر و حداقل ارزش ها برای هریک از دابعاد مذکور تعیین می­شوند، به اصطلاح منطقه بقا می­نامند. اگر منطقه بقای محصول وسیع باشد، انتخاب راهبرد پیش گامی هزینه و تمایز محصول موفقیت آمیز است. منطقه بقا وقتی وسیع است که اختلاف بین حداقل و حداکثر ارزش در هریک از ابعاد محصول وسیع باشد. وقتی موسسات بدون اتلاف رقابت می­کنند، منطقه بقا خیلی تنگ می­شود و تولید محصولی متمایز در زمان طولانی­تر امکان ندارد( حجازی و البدوی، ۱۳۸۴).

فرایند هزینه­یابی هدف به سه مرحله عمده تقسیم می­شود: اولین بخش هزینه مجاز هر محصول را معرفی می­کند؛ این هزینه­ای است که محصول جدید باید با این قیمت ساخته شود تا حاشیه سود هدف آن با فروش محصول با قیمت فروش هدف تحصیل شود. دومین بخش، هزینه هدف سطح محصول را معرفی می­کند که فقط در صورتی که طراحان محصول خلاقیت و تلاش چشمگیری به کار برند، دست یافتنی است. سومین بخش هزینه­های هدف سطح قطعات است. از قطعه سازان و تامین کنندگان بنگاه اقتصادی انتظار می­رود که راه حل­هایی را برای انتقال قطعات به هزینه­های هدف خود با تحصیل بازده­های مناسب خود را پیدا کنند( انصاری و آقایی، ۱۳۸۳).

ﻫﺰﻳﻨﻪﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از روشﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه ﻫﺪفﻫﺎی راﻫﺒﺮدی و ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺳﻮدآوری واﺣﺪ ﺗﺠﺎری ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﺰﻳﻨﻪﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف، ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ زﻧﺠﻴﺮه ارزش ﻳﻚ واﺣﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪی را، ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮﺧﻮد ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ از ﻃﺮﻳﻖ ﻛﻠﻴﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻮﺟﻮد در آن، ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮی ﺑﭙﺮدازد و آن را در ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺤﺼﻮل وارد ﻛﻨﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﻣﺤﺼﻮل دﻟﺨﻮاه ﻣﺸﺘﺮی را ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ او ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺑﻪ ﺑﺎزار اراﺋﻪ ﻛﻨﺪ. و اﻣﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻨﻄﻖ و روﻳﻜﺮدی اﺳﺖ ﻛﻪ در آن، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﺧﻲ روشﻫﺎ، ﺳﻌﻲ ﻣﻲﺷﻮد، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ارزش ﺑﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه اﻳﺠﺎد ﺷﻮد. ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ از ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺑﺎﻻ ﺑﺮ ﻣﻲآﻳﺪ، ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﺗﻨﻬـﺎ ﺑـﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺪف آن، اﻳﺠﺎد ارزش ﺑﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﻳـﺪ در ﺟـﺎﻳﻲ ﺻـﺮف ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺪ ارزش ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺰﻳﻨﻪﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف ﻧﻴﺰ ﻳﻜﻲ از روشﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ اﺳﺖ (اعتمادی و زارعی، ۱۳۸۴،  ۳۲).

[۱] . Horvath

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد

تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران-پایان نامه ارشد مدیریت گرایش مالی

– هزینه­­یابی کایزن

راهبرد کایزن، مهم­ترین مفهوم در مدیریت ژاپنی و رمز موفقیت رقابتی این کشور است. کایزن به معنای تغییر و بهبود مستمر و مداوم، توام با مشارکت همه افراد در شرکت یا سازمان (مدیریت ارشد، مدیران و کارگران) به کار گرفته می­شود. در ژاپن، برای ایجاد آگاهی به کایزن در بین مدیران و کارگران، روش­های بسیاری به کار گرفته شده است. کایزن  وظیفه­ای همگانی است. کایزن راز ادراک تفاوت­های موجود میان روش­های مدیریتی در ژاپن و غرب است. اساس راهبرد کایزن، وقوف و تاکید بر این نکته است که اگر قرار باشد شرکتی پایدار بماند و سود کسب کند، در وهله اول باید در صدد کسب رضایت مشتری و تحقق نیاز­های او برآید. بنابراین، ایجاد بهبود در زمینه­هایی هم­چون کیفیت، هزینه و برنامه ریزی (میزان تولید و زمان تحویل) به عاملی اساسی  و عمده تبدیل می­شود و کایزن راهبرد بهبود بر اساس نیازها و درخواست­های مشتری است. در کایزن، فرض بر این است که تمام فعالیت­ها باید به افزایش میزان رضایت مشتری منجر شود( حجازی و البدوی، ۱۳۸۴، ۸۷).

«هزینه یابی کایزن»، یعنی حفظ سطوح هزینه فعلی برای تولید محصولات در جریان ساخت و اجرای کار نظام­مند برای کاهش هزینه­ها تا سطح مطلوب( گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۳)­.

دو نوع هزینه­یابی کایزن وجود دارد:

۱-­ فعالیت­های هزینه یابی کایزن در کارخانه یا قسمت مشخص که برای هر کار زمان خواهد شد.

۲-­ فعالیت­های هزینه­یابی کایزن برای محصول مشخص که به­عنوان طرح­های مشخص، با تاکید بر « تجزیه و تحلیل ارزش» انجام می­گیرند( گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۳)­.

هدف اصلی هزینه­یابی کایزن، پیگیری سرسختانه فعالیت­های کاهش هزینه در تمام مراحل ساخت، به منظور کمک به حداقل رساندن فاصله بین اهداف سود (سود مطرح شده در بودجه) و سود تخمینی است. این رویکرد هم از نظر مفهومی و هم از نظر روش اجرا با مدیریت هزینه که در سیستم هزینه­یابی استاندارد اعمال می­شود، متفاوت است (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۳).

هزینه­یابی کایزن در شرکت­های خودروسازی ژاپنی، خارج از سیستم هزینه­یابی استاندارد، به­عنوان بخشی از سیستم هزینه اجرا می­شود. از نظر وجودی، هزینه واقعی هر اتومبیل، در آخرین دوره بودجه، هزینه کایزنی است که باید در دوره­های بعد، به منظور رسیدن به سود هدف کاهش یابد. اعمال هزینه یابی کایزن دو نوع است؛ یکی، شامل اعمال اجرای کارایی واقعی کایزن است، در زمانی که تفاوت بین هزینه واقعی و هزینه هدف بعد از محصول جدید و بعد از سه ماه زیاد باشد و دیگری، شامل اعمال متوالی اجرای هر دوره برای کاهش تفاوت بین سود تخمینی و هدف است.

موضوع دوم هزینه­یابی کایزن، رسیدن به اهداف کاهش هزینه برای هر بخش به سبب طرح سود کوتاه­مدت است. روش­های دیگری به دلیل تفاوت بین هزینه­های متنوع و ثابت ایجاد شده است؛ برای مثال، کاهش انواع هزینه­های مواد مستقیم، پوشش انرژی و حقوق کارکنان با انجام هزینه­یابی کایزن در هر واحد انجام می­شود(گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۳).

هزینه­یابی کایزن در مقایسه با هزینه­یابی استاندارد در بسیاری از موضوعات به کاهش بیشتر در هزینه­ها کمک می­کند. در نتیجه، ممکن است برای کارکنان و مدیران با فشار روانی همراه و مسئله ساز باشد. سیستم هزینه­یابی کایزن با گام­های آن در سه بخش زیر تشریح می­شود:

۱-­ آماده­سازی و تهیه بودجه و تعیین مقدار هدف برای کاهش هزینه؛

۲- فعالیت­های کایزن با تمرکز بر کارخانه؛

۳- اندازه­گیری و تجزیه و تحلیل فاصله بین اهداف هزینه و هزینه­های واقعی ( گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۳)­.

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد

پایان نامه تعیین مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

هزینه­یابی چرخه عمر

دوره عمر از مفاهیم مطرحی است که از دیدگاه­های مختلف مانند دیدگاه بازاریابی، تولیدکنندگان، مشتریان و اجتماع بررسی می­شود. دوره عمر محصول عبارت است از فاصله زمانی بین طراحی تا عرضه محصول جدید به بازار و توقف تولید آن به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن در بازار. بنابراین چرخه عمر محصول تمام فعالیت های لازم از طراحی محصول و خرید مواد اولیه برای ساخت آن تا تحویل محصول ساخته شده و ارائه خدمات پس از فروش را در بر می­گیرد ( امری­اسرمی، ۱۳۸۴).

هزینه­یابی چرخه عمر محصول یکی از فنون مدیریت هزینه است که برای شناسایی و هدایت هزینه محصولات در طول چرخه عمر محصول استفاده می­شود. منظور اصلی از هزینه یابی چرخه عمر محصول این است که باید قبل از ایجاد و تعهد هزینه­های ظرفیت، آن را کنترل یا حذف کرد و این کار را نمی­توان بعد از ایجاد هزینه های ظرفیت و در طی فرایند اجرای عملیات تولید انجام داد ( ماهر[۱]، ۱۹۹۴).

هزینه­یابی چرخه عمر، باید به همراه روش های مفید طراحی، استفاده شود. برخلاف انتظار هزینه­یابی چرخه عمر و سایر فنون اندازه­گیری عملکر فقط می­تواند راهنما و نشان دهنده راه­های بهبود باشند و نمی­توانند به خودی خود چیزی را اصلاح و بهبود بخشند. هزینه­های طول چرخه عمر محصول اغلب به سه گروه زیر تقسیم می­شوند:

۱- هزینه های مراحل قبل از ساخت شامل هزینه های پژوهش و توسعه، هزینه های طراحی، نمونه سازی، آزمایش و ایجاد کیفیت در محصولات

۲- هزینه های ساخت محصول، شامل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ساخت محصولات

۳- هزینه های مراحل بعد از ساخت شامل هزینه های فروش، بازاریابی، توزیع بسته ای، حمل، نمونه های رایگان، تبلیغات، خدمات پس از فروش و تضمین عملکرد محصولات ( امری­اسرمی، ۱۳۸۴، ۳۴).

 

۲-۲-۸- مهندسی ارزش

مهندسی ارزش روشی نظام مند با فنون مشخص است که کارکرد محصول یا خدمات را شناسایی می­کند و برای آن کارکرد، ارزش مالی ایجاد می­کند. به نحوی که آن کارکرد در کمترین هزینه با حفظ قابلیت اطمینان و کیفیت مد نظر انجام می­گیرد. مهندسی ارزش روش بسیار مهمی است که برای مصرف بهینه بودجه تخصیص داده شده است (ربانی، ۱۳۸۳). در ادامه تعریف واژگان کلیدی حوزه مهندسی ارزش به همراه مروری اجمالی به مراحل اجرای مهندسی ارزش بیان می شود (توکلی مقدم و شکاری، ۱۳۸۲، ۳۲):

ارزش؛ کمترین هزینه برای فراهم کردن وظیفه خدمات مورد نیاز در زمان و مکان مطلوب و با کیفیت مد نظر است. در ساده ترین شکل، ارزش برابر است با بها تقسیم بر هزینه.

 

بها؛ کمترین هزینه­ای که به وسیله آن عملکرد اساسی هر جز کاری دست یافتنی است.

هزینه؛ مجموع نیروی انسانی، مواد نگهدارنده و هزینه های غیر مستقیم مورد نیاز برای تولید هر محصول و نگهداری آن در طول عمر محصول

بالاترین میزان برگشت می­تواند زمانی انجام گیرد که در اولین مرحله از عمر طرح قرار داریم. می­توان گفت در مرحله اولیه طراحی، اجرای مهندسی ارزش بسیار موثر است؛ زیرا نظریه­ها هنوز به صورت مفاهیم وجود دارند. کارفرما و طراح در این مرحله در تصمیمات خود انعطاف­پذیری بیشتری دارند و تغییرات، آثار کمتری بر برنامه زمان­بندی طرح دارد( گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۵)­.

هر طرح به طور معمول از پنج مرحله فرموله کردن مفاهیم، طراحی اولیه، طراحی نهایی، ساخت، عملیاتی و نگهداری، تشکیل شده است. اجرای مهندسی ارزش برای یافتن پاسخ به این سوال است که چه راه حل دیگری، کارکرد مد نظر، فرآیند، محصول یا اجرای آن را با هزینه کمتری محقق می سازد. بنابراین، هرچه از زمان عمر طرح بگذرد، ظرفیت کاهش هزینه کم می شود (گودرزی و رمضانپور نامقی، ۱۳۸۹، ۱۶۵).

[۱] . Maher

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد

مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها-دانلود پایان نامه

مفهوم عملکرد مالی

مفهوم عملکرد با کارایی[۱] و اثر بخشی[۲]  تعریف شده است، چون اثر بخشی بیانگر میزان دستیابی به اهداف است و کارایی به این موضوع اشاره دارد که منابع از نظر اقتصادی، چگونه برای کسب هدف به کار رفته اند و می توان آنها را دو بعد مهم عملکرد دانست ، یعنی هم علل داخلی (کارایی) و هم دلایل خارجی( اثربخشی) برای بخش های خاص عملکرد ، می توانند وجود داشته باشند. از اینرو عملکرد تابعی از کارایی و اثر بخشی  فعالیت های صورت گرفته است.شرکت­ها برای دستیابی به عملکرد بهتر، باید از شاخص های پیشرو یا آینده نگر[۳]  استفاده کنند. شاخص های پسرو یا گذشته نگر[۴] تنها وقایع تاریخی را بیان می کنند، در حالیکه شاخص های آینده نگر، باعث مهیا شدن شرایط برای پرورش عملکرد می شوند( کراس و لینچ[۵]، ۱۹۹۱).

موفقیت یا عدم موفقیت شرکت­ها را به دور از عملکرد مدیران نمی­توان تصور نمود. شرکتی می­تواند موفق باشد که از مدیران شایسته، ابزار های متنوع و امکانات و پتانسیل موجود خود در راستای پیروزی مجموعه بهره­مند شود. عواملی که منجر به توفیق شرکت می­شوند، استفاده از فناوری اطلاعات، بازاریابی، مشتری مداری به معنای واقعی آن و پرهیز از یدک کشیدن این شعارهاست. مدیران شرکت باید توانایی تشخیص فرصت های جدید بازار را داشته باشند و برای رسیدن به این توان، حتما کارشناسان و متخصصان ویژه و حرفه ای باید درخدمت مجموعه باشند. شرکت­ها با بهره مندی از مدیران شایسته و منابع انسانی تحصیل کرده، می توانند ارتباط دایمی با مشتریان و بازار داشته باشند و با ایجاد تغییرات و تحولات، جامعه را زیر ذره بین قرار دهند.

در نظام نوین مدیریت، سه بعد استراتژی، تایید تمرکز و سازمان وجود دارد. این استراتژی است که متعاقبا به سطوح عملیاتی مانند عملکرد بازار، رضایت مشتریان، عملکرد اجتماعی ، اعتماد و پذیرش ، عملکرد محیطی، مالی و اهداف و نتایج آن منتهی می شود. برخی از شرکت­ها توانسته­اند با بکارگیری این گونه سیاست­ها، در جایگاه برتر قرار گیرند(هدایتی ،۱۳۸۳، ۷).

 

۲-۴- ساختار سرمایه و عملکرد مالی

به طور کلی دو تئوری موازنه ایستا و سلسله مراتبی، عوامل موثر بر ساختار سرمایه را تبیین می کنند. یکی از عواملی که براساس هر دو تئوری بر ساختار سرمایه تاثیر دارد سودآوری شرکت ها است. براساس تئوری موازنه ایستا مزیت مالیات بدهی، ارزش شرکت بدهی دار را افزایش می دهد. از سوی دیگر، هزینه های ورشکستگی احتمالی به واسطه عدم ایفای به موقع تعهدات، ارزش شرکت(بدهی دار) را کاهش می دهد. لذا ساختار سرمایه شرکت را می توان به منزله توازن بین مزیت های مالیاتی بدهی و هزینه های ورشکستگی احتمالی ناشی از بدهی تلقی نمود. از این رو دو عامل خنثی کننده یکدیگر (توازن مزایا و مخارج ناشی از بدهی) به استفاده بهینه از بدهی در ساختار سرمایه منجر می شود. تئوری سلسله مراتبی بیان می کند که شرکت ها در تامین منابع مورد نیاز خود سلسله مراتب را طی می کنند. شکل گیری این سلسله مراتب، نتیجه یا پیامد عدم تقارن اطلاعات است. طبق این تئوری در مواردی که بین مدیران و سرمایه گذاران برون سازمانی عدم تقارن اطلاعاتی وجود داشته باشد مدیران، تامین مالی از محل منابع داخل شرکت را به منابع خارج از شرکت ترجیح می دهند. براساس این تئوری شرکت های سودآور کمتر استقراض می کنند(نمازی و حشمتی، ۱۳۸۶). مدیران مالی شرکت ها با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین ساختار سرمایه با سودآوری و ارزش شرکت در صدد دستیابی به ترکیب بهینه منابع تامین مالی یا ساختار بهینه سرمایه می باشند(احمدزاده و همکاران، ۱۳۸۴).

[۱]. Efficiency

[۲]. Effectiveness

[۳]. Leading Indicator

[۴]. Leading Indicator

[۵]. Cross & Lynch

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­شود و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­شود بنابراین، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد